Thursday, January 17, 2008

Η τρίτη αναδιανομή: από τον ιδιωτικό στο δημόσιο χώρο

Από τον Νίκο Ράπτη*

Ο όρος «δημόσιος χώρος» δεν σημαίνει «το κράτος», αλλά τους χώρους εκείνους όπου όλοι έχουν δικαίωμα πρόσβασης, χωρίς εισοδηματικούς ή κοινωνικούς περιορισμούς. Είναι θα λέγαμε ο χώρος όπου εφαρμόζεται η κοινοκτημοσύνη στις σύγχρονες κοινωνίες. Αφορά τους δρόμους, τις πλατείες, τα πάρκα, τα άλση, τις παραλίες.

Σήμερα όμως ο όρος δημόσιος χώρος δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει και την πρόσβαση στην ποιοτική γνώση, την ψυχαγωγία, τον πολιτισμό (πράγμα που καθιστά τα ΜΜΕ, την πολεοδομία και την εκπαίδευση βασικούς πυλώνες του «δημόσιου χώρου»). Ο δημόσιος χώρος λοιπόν επεκτείνεται κι έτσι πρέπει να γίνει με τους τρόπους προστασίας του δημόσιου χαρακτήρα του, του δικαιώματος των πολιτών στην κοινοκτημοσύνη.

Μεγάλη σημασία στον προβληματισμό αυτόν έχει η εξασφάλιση των υλικών-νομικών όρων ώστε να ασκείται έμπρακτα από όλους τους πολίτες το αναφαίρετο δικαίωμά τους στην αξιοποίηση του δημόσιου χώρου: αναδεικνύεται έτσι η ανάγκη δημόσιας παρέμβασης για την εξασφάλιση του τετράπτυχου του δικαιώματος στην ασφάλεια -στην παιδεία -στην υγεία -στη στέγαση και τη μεταφορά για όλους τους κατοίκους.

Ένα από τα σημεία στα οποία το ελλαδικό κράτος μοιάζει στην κυριολεξία με «αποτυχημένο κράτος» είναι ακριβώς η διατήρηση της αναγκαίας ισορροπίας (μεσότητας) στη σχέση δημοσίου-ιδιωτικού χώρου. Η σημερινή Ελλάδα είναι μία χώρα πλήρως εξατομικευμένων ιδιωτών. Η επιταγή «είμαστε στο "εμείς" κι όχι στο "εγώ"» που ο μπάρμπα-Γιάννης θεωρούσε σύμφυτη με την ελευθερία («να ζήσωμεν όλοι μαζί»), τσαλαπατιέται από τους νεοέλληνες κάθε μέρα:

  • Στην πολιτική σφαίρα, οι συλλογικότητες χρησιμεύουν αποκλειστικά ως «αρένες» για να αναπτύσσονται ατομικές στρατηγικές επικράτησης...
  • Τα πολιτικά κόμματα δεν παράγουν ιδέες, προβληματισμούς, κινητοποιήσεις, μόνο «στελέχη».
  • 'Αλλες μορφές συλλογικότητας (δεξαμενές σκέψης, μη-κυβερνητικές οργανώσεις, συνδικάτα, δημοτικές κινήσεις, φοιτητικές παρατάξεις κ.λπ) υπολειτουργούν ή φυτοζωούν.
  • Τα δημόσια αξιώματα κάθε τύπου (στην εκτελεστική, δικαστική, νομοθετική εξουσία, αλλά και στην «τέταρτη» εξουσία) χρησιμεύουν κυρίως για την ακριβή «εκποίησή» τους, προς όφελος του ατόμου που τα κατέχει.

  • Στην κοινωνική σφαίρα, έχουμε διαμορφώσει έναν τρόπο ζωής όπου ο δημόσιος χώρος λειτουργεί μόνο ως υποψήφιο «λάφυρο», και όπου ο συμπολίτης είναι ο «εχθρός», το εμπόδιο που μας εμποδίζει να φτάσουμε στο στόχο μας. Δεν είναι ανάγκη να θυμίσουμε πόση βία, πόση ανισότητα, πόση υπανάπτυξη, πόση ρύπανση και πόση εντέλει δυστυχία παράγει η αντίληψη αυτή.

  • Στην πολιτιστική σφαίρα, η πλήρης εξατομίκευση αναπαράγει την πολιτιστική χυδαιότητα, την αμορφωσιά, την ασχήμια. Αν θεωρήσουμε πως στην κοινωνία μας πολιτισμό παράγουν κυρίως τα ΜΜΕ, η πολεοδομία και η εκπαίδευση, θα συμφωνήσουμε πως στα ΜΜΕ στο βωμό της «τηλεθέασης» θυσιάζεται κάθε δημοσιογραφική δεοντολογία, κάθε αίσθηση καθήκοντος προς τον τηλεθεατή, κάθε απαίτηση για ποιότητα, αλλά και κάθε νόμος, κάθε οικονομική υποχρέωση προς την πολιτεία κ.ο.κ.

  • Στην πολεοδομία η λεηλασία «δημόσιων χώρων» από αυθαίρετους οικιστές κάθε μεγέθους, εκτοπίσματος και σχήματος δημιουργούν όλο και περισσότερους αβίωτους εντέλει οικισμούς, σε ένα είδος «οικιστικού μποτιλιαρίσματος», όπου η επιθυμία του καθένα «να βάλει ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι του» (και μετά δύο και τρία, εδώ που τα λέμε), καταλήγει σε μία κατάσταση όπου κανείς δε διαθέτει ποιότητα ζωής...

  • Στην εκπαίδευση, η υπεξαίρεση της σχολικής και πανεπιστημιακής λειτουργίας από τους εκπαιδευτικούς έχει θέσει στο περιθώριο του συστήματος αυτό που θα έπρεπε να βρίσκεται στο επίκεντρο όλων των προσπαθειών: τα παιδιά μας, τους μαθητές. Σήμερα στην Ελλάδα σχολείο είναι ένα πράγμα που χρησιμεύει να βρουν δουλειά οι εκπαιδευτικοί, όχι για να μάθουν γράμματα τα παιδιά. Τα υπόλοιπα -ολέθρια- ακολουθούν φυσιολογικά...

Φτάνουμε έτσι σε μία κατάσταση όπου έχουμε πλούσια σπίτια αλλά φτωχά δημόσια κτίρια, όπου την ασφάλειά μας την εξασφαλίζουν οι σεκιουριτάδες, την εκπαίδευση των παιδιών μας οι ιδιαιτεράδες, τις μετακινήσεις μας τα «πλούσια» ΙΧ μας (που όμως κυκλοφορούν σε άθλιους, «φτωχούς» δρόμους), και την υγεία μας ο ιδιωτικός ιατρός ή το παχυλό «φακελάκι». Μόνος «δωρεάν» χώρος είναι το σπίτι μας: δε διαθέτουμε πάρκα, δημόσιες βιβλιοθήκες, πεζοδρόμους, εύκολη πρόσβαση σε παραλίες και βουνά, η έννοια «βόλτα στην πόλη» μοιάζει με παραδοξολογία...

Είναι εντελώς προφανές πως προαπαιτούμενο για κάθε παρέμβαση υπέρ της εξισορρόπησης δημοσίου/ ιδιωτικού χώρου στην Ελλάδα είναι:

(α) το ισχυρό κράτος -χρειάζεται μία δημόσια διοίκηση που θα ελέγχει τους παραβάτες, θα καταστέλλει την παρανομία, θα προσφέρει υπηρεσίες ποιότητας, θα προασπίζει την κοινοκτημοσύνη των δημόσιων χώρων. Και ισχυρό κράτος δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς αύξηση της άμεσης φορολογίας και καταστολή της φοροδιαφυγής.

(β) η εμπέδωση του αισθήματος δικαίου -που σημαίνει πως θα χρειαστεί μία κατά μέτωπον σύγκρουση με τους ισχυρούς του προηγούμενου υποδείγματος (πολιτικούς, δικαστές, δημοσιογράφους, διαπλεκόμενους επιχειρηματίες, μεγαλοϊατρούς, μεγαλοδικηγόρους, μεγαλοδημοσιογράφους, μεγαλοπανεπιστημιακούς κ.ο.κ) ώστε να τιμωρηθούν για τα ανομήματά τους. Δυστυχώς, έχουμε προ πολλού ξεπεράσει το σημείο εκείνο ανυποληψίας προς τους θεσμούς, πέραν του οποίου οι «ανθρωποθυσίες» είναι απαραίτητες...

Τούτων λεχθέντων, η αναδιανομή από τον ιδιωτικό στο δημόσιο χώρο θα χρησιμεύσει στο να χρηματοδοτήσει πολιτικές σε τέσσερις πυλώνες:

1. Να μειώσει το φαινόμενο της υποκατάστασης δημοσίων από ιδιωτικές υπηρεσίες -σε μία σειρά τομέων της ζωής μας (υγεία, παιδεία, μετακίνηση, ασφάλεια κ.λπ), έχουμε εγκαταλείψει το δικαίωμά μας στην δημόσια εξυπηρέτηση και πληρώνουμε πανάκριβα ιδιωτικούς παροχείς υπηρεσιών. Θα χρειαστεί να αναπτυχθούν ειδικοί δείκτες και πολιτικές ώστε π.χ. τα ιδιωτικά κέντρα υγείας, τα φροντιστήρια, το ταξί και τα ΙΧ, τα «σεκιούριτι» κ.λπ, να αντικαθίστανται σταδιακά από δημόσια κέντρα υγείας, σχολεία, μέσα μαζικής μεταφοράς, αστυνομία κ.ο.κ.

2. Να μειώσει τα φαινόμενα ιδιοποίησης δημοσίων χώρων-ρόλων προς ιδιωτικό όφελος -σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς της ζωής μας ισχυροί ιδιώτες υπεξαιρούν παράνομα δημόσιες λειτουργίες από τις οποίες προσπορίζονται ατομικά οφέλη.

Αυτό μπορεί να αφορά:

  • την πολεοδομία («τραπεζοκαθίσματα» σε πεζοδρόμους, παράνομο παρκάρισμα, διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους κ.ο.κ),
  • την ενημέρωση (λειτουργία ραδιοτηλεοπτικών διαύλων με αποκλειστικό σκοπό τους εκβιασμούς, την προβολή των ιδιοκτητών τους, την προώθηση διαφόρων επιχειρηματικών συμφερόντων, την προβολή πολιτικών που έχουν καταβάλει αντίστοιχο αντίτιμο κ.ο.κ),
  • την υγεία («φακελάκια», χορήγηση φαρμάκων που δε χρειάζονται, υποβολή σε περιττές εγχειρήσεις κ.ο.κ),
  • την εκπαίδευση (καθηγητές που «υποδεικνύουν» την προσφυγή στην ιδιωτική εκπαίδευση, πανεπιστημιακοί που χρηματίζονται από ερευνητικά προγράμματα ή/και εκμεταλλεύονται οικονομικά ή ερωτικά φοιτητές και φοιτήτριές τους κ.ο.κ)
  • την ασφάλεια (παροχή «προστασίας» από διάφορα κυκλώματα, διάθεση αστυνομικών της ΕΛΑΣ για προστασία «σημαντικών» προσώπων κ.ο.κ)
  • την πολιτική («ρουσφέτια», εξυπηρετήσεις κάθε είδους)

3. Να μειώσει τα φαινόμενα της ανεπάρκειας των δημοσίων παροχών -ενίσχυση, αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα ώστε να αναβαθμίζει συνεχώς τις υπηρεσίες του τουλάχιστο στην παιδεία, την υγεία, την ασφάλεια, τις μετακινήσεις, την προστασία του περιβάλλοντος.

4. Να μειώσει τα φαινόμενα της στυγνής καταπάτησης δημοσίου χώρου -αυθαίρετη δόμηση, οικειοποίηση δημοσίων χώρων, κ.λπ.

Νίκος Ράπτης είναι εκπαιδευτικός , πρώην διευθυντής του «Ομίλου Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας» (ΟΠΕΚ) και ιδρυτικό μέλος του PPOL. Το άρθρο του δημοσιεύτηκε στην Προοδευτική Πολιτική (PPOL) και αποτελεί συνέχεια των άρθρων Ένα πολιτικό σχέδιο για τον 21ο αιώνα, Δημογραφικό : η ώρα της αναδιανομής, Περιβάλλον: η δεύτερη αναδιανομή.

60 comments:

  1. σύμφωνα με τον Νίκο Ράπτη η πρώτη αναδιανομή αφορά στην αναδιανομή από τους ηλικιωμένους και τους μεσήλικες στους νέους και τα παιδιά, ενώ η δεύτερη από το άτομο στο περιβάλλον.

    ReplyDelete
  2. E τώρα ΜΗ τρελαθούμε, η ΠΡΩΤΗ αναδιανομή γίνεται στην Τρίτη Ελληνική Δημοκρατία κατά κόρον. Τύφλα νάχουν τα τέκνα Vanderbilt, Rockefeller, Rothschild και Roosevelt δίπλα στην Καρολίνα (διάβαζε Καρυοφυλλιά) Psomiades-Karavlahos, στην Εβελίνα (διάβαζε Βαγγελιώ) Μπουρνόβα που πήγανε στην Αγγλία και 200 χιλιάδες ευρω αργότερα είναι χλιδάεργες ψυχολόγοι (οι 35άρες plus) και διαιτολόγοι (οι 25άρες plus).

    Νατάσα
    (τέως Αναστασία Φαρμακολύτρια εκ Καραμπουρνελίου)

    ReplyDelete
  3. E τώρα ΜΗ τρελαθούμε, η ΠΡΩΤΗ αναδιανομή γίνεται στην Τρίτη Ελληνική Δημοκρατία κατά κόρον.

    Eχεις δίκιο Νατάσα.Αυτού του τύπου όμως η ΑΝΑΔΙΑΝΟΜΗ έφερε το πρόβλημα των χλιδάσχολων.Συμφωνούμε.

    ReplyDelete
  4. Μάλλον δεν κατάλαβες καλά τι εννοεί ο ποιητής.

    Αναδιανομή υπέρ των νέων και των παιδιών (και των μελλοντικών γενεών) σημαίνει αντιμετώπιση:

    1.του συσωρευμένου δημόσιου χρέους ύψους 105%,
    2.του ασφαλιστικού χρέους αγνώστου μεγέθους,
    3.του οικολογικού ελλείμματος που συνεχώς διευρύνεται
    4.του ελλείματος σε ποιοτικά δημόσια κοινωνικά αγαθά

    Κανείς δε ζήτησε χαρτζιλίκι ή φιλοδώρημα, ζητάμε δυνατότητες έτσι ώστε ο καθένας , νέος , να μπορεί να λειτουργεί ανεξάρτητα χωρίς τη συνδρομή οικογενειακών σχεδίων Μάρσαλ.

    ReplyDelete
  5. *Ο Νίκος Ράπτης είναι εκπαιδευτικός , πρώην διευθυντής του «Ομίλου Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας» (ΟΠΕΚ) και ιδρυτικό μέλος του PPOL.

    O ΟΠΕΚ ήταν ένα Think Tank Σημιτικής έμπνευσης και καθοδήγησης που παρήγαγε πολλές από τις πολιτικές του προοδευτικού εκσυγχρονισμού της εποχής Σημίτη.
    Ο Χρ. Ράπτης εξακολουθεί την παλιά του καλή τέχνη να παράγει ευρηματικές ιδέες χρήσιμες σε όσους εξακολουθούν να προβληματίζονται πάνω στο "τι μέλλον μπορούν να έχουν οι νέες γενιές".

    ReplyDelete
  6. ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΓΑΘΑ.ΟΧΙ ΑΛΛΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΑΓΑΘΑ.ΜΠΟΥΧΤΙΣΑΜΕ.ΑΡΡΩΣΤΗΣΑΜΕ.
    Η ΓΕΝΙΑ ΤΩΝ 50 ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΗΤΑΝ Η ΓΕΝΙΑ ΤΗΣ ΣΥΣΩΡΕΥΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ.
    Η Γ700 ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΕΝΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΓΑΘΩΝ;

    ReplyDelete
  7. "Η ΓΕΝΙΑ ΤΩΝ 50 ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΗΤΑΝ Η ΓΕΝΙΑ ΤΗΣ ΣΥΣΩΡΕΥΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ"

    Της κλοπής βασικών και στοιχειωδών αγαθών απο τις μέλλουσες γενιές θέλεις να πείς.

    ReplyDelete
  8. Δώστε μας τα πεζοδρόμια και πάρτε μας τη χοληστερίνη.

    ReplyDelete
  9. Ας συμφωνήσουμε λοιπόν (ξανά) στον ορισμό του δημόσιου αγαθού, ας φτιάξουμε μια λίστα με δημόσια αγαθά κι ας φτιάξουμε μια ατζέντα ιεραρχώντας αυτά με σειρά σημαντικότητας καθώς και με προτάσεις προς την προώθηση τους. Τι λέτε?

    ReplyDelete
  10. Ο/Η Anonymous είπε...
    "Η ΓΕΝΙΑ ΤΩΝ 50 ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΗΤΑΝ Η ΓΕΝΙΑ ΤΗΣ ΣΥΣΩΡΕΥΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ"

    Της κλοπής βασικών και στοιχειωδών αγαθών απο τις μέλλουσες γενιές θέλεις να πείς.

    January 17, 2008 11:41 AM


    No problem. Σε 3 γενιές (ήγουν 75 με 90 χρόνια) θα έχουν μετασχηματισθεί και αυτοί σε εξευγενισμένους αστούς.

    Υπάρχει ελπίς.

    ReplyDelete
  11. Ξέρει κανένας πόσος είναι ο χώρος που καταλαμβάνουν οι υπηρεσίες του δημόσιου τομέα στην Αθήνα, σε σχέση με το συνολικό χώρο της πόλης?

    Θα μπορούσαμε να μάθουμε και για όλη την Ελλάδα σε σχέση με το σύνολο χώρου των πόλεων?

    ReplyDelete
  12. Νομίζω ότι οι νέες τεχνολογίες και συγκεκριμένα η χρήση του διαδικτύου είναι ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΑ εργαλεία για μια πολιτική προς περισσότερα δημόσια αγαθά, καθώς επίσης και cost-effective.

    ReplyDelete
  13. Τί βολική που είναι η ανομολόγητη ταύτιση του δημόσιου με το κρατικό, του κράτους με την πολιτεία...Πουθενά δεν παραδέχεται ότι πολλές φορές ο ιδιωτικός χώρος είναι δημόσιος... Για παράδειγμα όλες οι πραγματικά ΜΚΟ, οι φοιτητικές παρατάξεις, οι δεξαμενές σκέψης από άτομα δεν έχουν γίνει, ιδιωτικές δεν είναι; Δεν ανήκουν στη δημόσια σφαίρα; Δεν "κυβερνούνται" από την ελεύθερη βούληση των μελών τους στα πλαίσια των νόμων; Όλες οι προτάσεις του κ. Ράπτη κατατείνουν στην αύξηση του κράτους, όχι στην αύξηση του δημόσιου χώρου ή της δημόσιας σφαίρας... Αναφέρεται στην ψυχαγωγία αλλά δεν αναφέρει την κυρίαρχη συμβολή διαχρονικά του ατόμου, του ιδιώτη, σε αυτή. Πουθενά δεν αναφέρεται η ατομική συνεισφορά του καθενός μας και όσον προϋπήρξαν στη δημιουργία, στην οικοδόμηση και στην ανάπτυξη του δημόσιου χώρου. Το "εμείς" προϋποθέτει συνειδητοποιημένα και ανεπτυγμένα "εγώ". Αλλιώς θα αποφασίζει "δι' ημάς" ο κάθε καλός "πατερούλης" και θα προκόψουμε...

    ReplyDelete
  14. Τα Δημόσια αγαθά δεν είναι απαραίτητα κρατικά. Το κράτος πρέπει να διασφαλίζει την πρόσβαση σε αυτά και να καθορίζει τις παραμέτρους ποιότητας σε συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών. Ένας συνδυασμός δηλαδή top down και bottom up approach ως προς το μηχανισμό quality assurance.

    ReplyDelete
  15. Ξέρει κανένας πόσος είναι ο χώρος που καταλαμβάνουν οι υπηρεσίες του δημόσιου τομέα στην Αθήνα, σε σχέση με το συνολικό χώρο της πόλης?

    Δεν έχω συγκεκριμένα στοιχεία, αλλά όπως και αν μετρηθεί νομίζω πολύ μικρός. Σαν ποσοστό το νούμερο πρέπει να είναι μονοψήφιο. Γιατί όμως έχει τόση σημασία;


    Νομίζω ότι οι νέες τεχνολογίες και συγκεκριμένα η χρήση του διαδικτύου είναι ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΑ εργαλεία για μια πολιτική προς περισσότερα δημόσια αγαθά, καθώς επίσης και cost-effective.

    Συμφωνώ απολύτως. Εκτός των άλλων η διάχυση της πληροφορίας εξυπηρετεί και τη διαφάνεια. Όμως, αν διαβάσει κανείς την ιστορία με το πόρταλ του Δήμoυ Aθηναίων δημιουργείται η ερώτηση του πόσο θα στοιχίσουν όλα αυτά και προς όφελος ποιών...

    Ξέρετε με τα εκατομμύρια που αναφέρονται έχω λίγο ζαλιστεί...

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. Η Πολιτεία και όχι μόνο το κράτος μπορεί να είναι παραγωγός,αγοραστής,διαχειριστής ΔΗΜΟΣΙΩΝ,δηλ.συλλογικών,δηλ.κοινών ΑΓΑΘΩΝ υλικών και άυλων,μεριμνώντας τόσο για τις τωρινές όσο και για τις μελλοντικές γενεές.Κρατικές και μη συλλογικότητες και άτομα υπακούουν στο συμφέρον της Πολιτείας.
    Πρώτιστο και Υψιστο Αγαθό είναι η Δημοκρατική λειτουργία της Πολιτείας.

    ReplyDelete
  18. @ νατάσα (κομφούκιον)

    Καραμπουρνού, Κομφούκιε, Καραμπουρνού.

    ReplyDelete
  19. γιώργο άντε γαμήσου βρε παπάρα

    ReplyDelete
  20. Το "εμείς" προϋποθέτει συνειδητοποιημένα και ανεπτυγμένα "εγώ".

    Προφανέστατα αυτό είναι αυτονόητο. Αλλά πως φτάνεις στο συμπέρασμα ότι οι προτάσεις του συγγραφέα συντείνουν στην αύξηση του κράτους και της γραφειοκρατίας με κίνδυνο να μας επιβληθεί κάποιος καλός πατερούλης;

    ReplyDelete
  21. @ Γ700
    "Μάλλον δεν κατάλαβες καλά τι εννοεί ο ποιητής.

    Αναδιανομή υπέρ των νέων και των παιδιών (και των μελλοντικών γενεών) σημαίνει αντιμετώπιση:

    1.του συσωρευμένου δημόσιου χρέους ύψους 105%,
    2.του ασφαλιστικού χρέους αγνώστου μεγέθους,
    3.του οικολογικού ελλείμματος που συνεχώς διευρύνεται
    4.του ελλείματος σε ποιοτικά δημόσια κοινωνικά αγαθά

    Κανείς δε ζήτησε χαρτζιλίκι ή φιλοδώρημα, ζητάμε δυνατότητες έτσι ώστε ο καθένας , νέος , να μπορεί να λειτουργεί ανεξάρτητα χωρίς τη συνδρομή οικογενειακών σχεδίων Μάρσαλ."

    Μωρέ κατάλαβα και παρακατάλαβα. ΑΠΛΑ εσύ τάπες σε μακροοικονομικά ενω εγώ σε μικροοικονομικά μεγέθη.

    ΤΟ ΤΕΡΑΣΤΙΟ δημοσιονομικό χρέος ΠΗΓΕ στις τσέπες του λαουτζίκου με διπλασιασμούς μισθών, αργομισθίες και άλλες πασοκικές αισχρότητες.
    ΤΟΠΑΜΕ και το ξανάπαμε ΑΥΤΟ είναι ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ υπόθεση ανάμεσα σε σας και τους γονείς σας.

    Το ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ χρέος είναι ΕΠΙΣΗΣ υπόθεση ανάμεσα σε σας και τους γονείς σας. Ο πατέρας σας λαμβάνει 1800 ευρώ στα 58 ενώ του αξίζουν 900 και η προώρως αποσυρθέισα μάνα σας 800 ενω της αξίζουν 400. ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ σας υπόθεση. ΑΥΤΟ έλειπε να κάτσουμε εμείς να συζητήσουμε με ρουφιάνους και πουτάνες. Να τα βρείτε με τους γονείς σας!!!!

    Το ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ επίσης καταστράφηκε προς όφελός σας. Το αυθαίρετο στη Λούτσα είναι ΔΙΚΟ σας, του γιού κια της κόρης του ρουφιάνου και της πουτάνας. ΕΠΙΣΗΣ εσωτερική υπόθεση. Να σφάξετε τους γονείς σας.

    ReplyDelete
  22. Eπί τέλους ΑΥΤΗ η κωμωδία με την ΑΝΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ του ΛΑΟΥΤΖΙΚΟΥ πρέπει ΚΑΠΟΥ, ΚΑΠΟΤΕ να σταματήσει.

    Στα 60ς ΗΡΘΕ όλη η επαρχία στην Αθήνα και αγόρασε άθλιο διαμέρισμα φτιαγμένο από μπετατζή, υδραυλικό, σοβατζή κλπ. Δεκα πέντε χρόνια αργότερα τα ΠΑΙΔΙΑ αυτής της ΛΑΪΚΟΥΡΑΣ, της ΙΔΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ που κατέστρεψε την ΑΘΗΝΑ, αυτοί οι ΙΔΙΟΙ διαμαρτύρονταν για την τσιμεντοποίηση της Αθήνας!!!!!!!!!!

    ΕΡΧΟΝΤΑΙ οι χωριατες στα 80ς ΚΑΤΑΚΛΕΒΟΥΝ το ΚΡΑΤΟΣ και τώρα στα 00ς τα παιδιά τους ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΝΤΑΙ για το έλλειμμα!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ΠΡΟΤΕΙΝΩ να ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ το ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΨΗΦΟΥ από τα ΧΥΔΑΙΑ ΣΤΡΩΜΑΤΑ

    ReplyDelete
  23. "αγόρασε άθλιο διαμέρισμα φτιαγμένο από μπετατζή, υδραυλικό, σοβατζή κλπ"

    δηλαδή μέχρι τότε, αυτοί που έφτιαχναν τα σπίτια ήταν γιατροί και δικηγόροι; ή αστοί κύρους;

    ReplyDelete
  24. "ΠΡΟΤΕΙΝΩ να ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ το ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΨΗΦΟΥ από τα ΧΥΔΑΙΑ ΣΤΡΩΜΑΤΑ"

    Συμφωνώ γιέ μου, συμφωνώ. Έτσι κάμαμε κι εμείς με την ένδοξη επανάστασιν αλλά μας γλύτωσαν οι κουμουνισταί και μας την φέρανε.

    ReplyDelete
  25. Ναι, ενώ ο Καραμανλής ο αστός είχε πολύ σχέδιο για την οικοδόμηση της Αθήνας. Ήταν άγιος αυτός, ή ικανότατοι οι αδερφοί αστοί σου που φρόντισαν, έχοντας τότε τις θέσεις και τα αξιώματα, να αποτρέψουν αυτή την κατάσταση.

    ReplyDelete
  26. το πιο χυδαίο στρώμα είναι αυτό των αστών. η ηθικολογία σημαία τους. η αδράνεια πράξη τους. ας είχαν τη μόρφωση και την άνεση τα λαϊκά στρώματα και τότε να δεις πεφωτισμένα παιδιά που θα βγαίνανε σε σχέση με αυτά των αστών.

    ReplyDelete
  27. "Στα 60ς ΗΡΘΕ όλη η επαρχία στην Αθήνα και αγόρασε άθλιο διαμέρισμα φτιαγμένο από μπετατζή, υδραυλικό, σοβατζή κλπ"

    Πολύ σωστά. Μέχρι το 1960 δεν επιτρεπόταν σε μπετατζήδες να ρίχνουν μπετά, υδραυλικούς να περνούν σωλήνες, και σοβατζήδες να ρίχνουν το σοβά. Τι νομίσατε λαϊκοί τύποι; Θα τους αφήναμε να μας μολύνουν τα διαμερίσματα;

    ReplyDelete
  28. αντί λοιπόν να φροντίσουν οι αστοί που έχουν τόσο καλή παιδεία και κουλτούρα, να καθοδηγήσουν και να μορφώσουν τα λαϊκά στρώματα, το μόνο που κάνουν είναι να σνομπάρουν και να παριστάνουν τους από πάνω. Ή μήπως γιατί είναι κατά βάθος κενοί?

    Όσο για διακεκριμένα παιδιά των αστών, ναι, στατιστικά και μόνο υπάρχουν μερικά λαμπρά μυαλά. Αν βάλεις λαμπρά μυαλά με σπουδές στο Χάρβαρντ και με σπουδές στο ΑΕΙ Λάρισας το αποτέλεσμα θα είναι υπέρ του αστού. Κι αν είναι τόσο λαμπρό μυαλό αυτό του παιδιού του αστού, θα αναπτύξει όλη την ιδεολογία του και άποψη για τη ζωή ως αντίδραση στη σαπισμένη σνομπ άποψη των αστών γονιών του. αν δεν καταλήξει εσωστρεφής κι αυτός να τρώγεται με όλη την οικογένεια του.

    ReplyDelete
  29. Ναι ναι ενώ η αστική κουρελοτάξη είχε φτιάξει τον επί της γης παράδεισο. Με βιομηχανίες αιχμής, λειτουργική και σταθερή αντιπροσωπευτική δημοκρατία, και πολίτες αστούς , με αγωγή , πρόθυμους προαγωγούς των αρχών του διαφωτισμού, της σύγχρονης τεχνικής και της επιστήμης. έλα ρε κομφούκιε να πούμε...έλεος

    ReplyDelete
  30. Η ελληνική αστική τάξη είναι ένα σκάνδαλο από μόνη της, αρχής γενομένης από το περίφημο πρώτο δάνειο της επανάστασης και το ρόλο του Κοντόσταυλου (κλικ εδώ)

    ReplyDelete
  31. Δείτε τώρα τι συμβαίνει με τη ΜΚΟ της Εκκλησίας, την «Αλληλεγγύη»: χρηματοδοτήθηκε πέρυσι από τον κρατικό προϋπολογισμό με το ποσό των 5,6 εκατομμυρίων ευρώ, για να αναλάβει την προώθηση «ανθρωπιστικής βοήθειας» στον δοκιμαζόμενο από τον πόλεμο λαό του Ιράκ. Και… ξέσπασε το σκάνδαλο με τα σάπια κοτόπουλα (εδώ ισχύει το… «λεφτά να φάν’ κι οι κότες»!), που προμήθευσαν την «Αλληλεγγύη» οι πτηνοτρόφοι που ανέλαβαν την παραγγελία – αλλά τελικά η ίδια η οργάνωση προώθησε προς αποθήκευση σε ψυγεία. Το υπουργείο Εξωτερικών, τώρα, που είχε δώσει τα χρήματα στη ΜΚΟ ζητάει την επιστροφή τους από την «Αλληλεγγύη», αυτή του απαντά «δεν έχω τόσα – μόνο 500.000 ευρώ μπορώ να σου επιστρέψω…» (;) Μητροπολίτες όχι μόνο σήμερα αλλά και από παλιά είχαν τις επιφυλάξεις τους για τη δράση της οργάνωσης και ζητούσαν «διαφάνεια»…

    Θάνος Οικονομόπουλος-Καθημερινή 17-1-2008

    ReplyDelete
  32. Οι ερχόμενες μέρες θα είναι μέρες των εγκωμίων για το Χριστόδουλο.
    Φεύγοντας ας πάρει μαζί του και την "ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ".Δικό του παιδί είναι.

    ReplyDelete
  33. @ αστός υψηλών προδιαγραφών είπε...
    "Στα 60ς ΗΡΘΕ όλη η επαρχία στην Αθήνα και αγόρασε άθλιο διαμέρισμα φτιαγμένο από μπετατζή, υδραυλικό, σοβατζή κλπ"

    Πολύ σωστά. Μέχρι το 1960 δεν επιτρεπόταν σε μπετατζήδες να ρίχνουν μπετά, υδραυλικούς να περνούν σωλήνες, και σοβατζήδες να ρίχνουν το σοβά. Τι νομίσατε λαϊκοί τύποι; Θα τους αφήναμε να μας μολύνουν τα διαμερίσματα"

    Oι μπετατζήδες ήταν καλοί για beton arme's, και οι υδραυλικοι για υδραυλικά, αλλά όtaν έγιναν κατασκευαστές και άρχισαν αν φτιάχνουν πολυκατοικίες με γύψινες bordures σε φόντο rose bonbon ΤΟΤΕ έγινε το έλα να δεις.
    Η τραγωδία είναι ότι οι γονείς σας, φοιτητές και μαθητές τότε, νόμιζαν πως αναβαθμίστηκαν κοινωνικά και καμάρωναν οι κακόμοιροι σαν γύφτικα σκεπάρνια.

    ΟΤΑΝ, όμως, τέλειωσαν το πανεπιστήμιο, μόλις 5-10 χρόνια αργότερα, τα αχούρια των Αργολάβων, των Αργολάβων, ΒΡΩΜΑΓΑΝ ήδη φαγητίλα και μπόχα, μίγμα τσίπουρου και φέτας, από την είσοδο ΚΑΙ ΤΟΤΕ άρχισαν να ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΝΤΑΙ διότι, λέει, η Αθήνα είχε γίνει ΤΣΙΜΕΝΤΟΥΠΟΛΗ.....
    ΠΟΙΟΙ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
    ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ, δλδ
    ΟΙ ΦΟΝΙΑΔΕΣ ΜΙΛΑΓΑΝ για τον ΦΟΝΟ!!!

    Αν είναι ΔΥΝΑΤΟΝ

    Σαμάνθα Μπερνς

    τέως Σμαρουλιώ Μπουρνόβα

    ReplyDelete
  34. @ bοurgeois είπε...
    Η ελληνική αστική τάξη είναι ένα σκάνδαλο από μόνη της, αρχής γενομένης από το περίφημο πρώτο δάνειο της επανάστασης και το ρόλο του Κοντόσταυλου (κλικ εδώ)

    January 17, 2008 5:19 PM

    Ωραία χρόνια. Η κυρία Κοντοσταύλου ήταν Μεγάλη Κυρία των Τιμών της Ολγας.
    Σας το λέω αυτό ΄διότι παραφάγατε το μεσημέρι και ξέρω ότι είναι ώρα για κακά.

    ReplyDelete
  35. Ο/Η G700 είπε...
    Μάλλον δεν κατάλαβες καλά τι εννοεί ο ποιητής.

    Αναδιανομή υπέρ των νέων και των παιδιών (και των μελλοντικών γενεών) σημαίνει αντιμετώπιση:

    1.του συσωρευμένου δημόσιου χρέους ύψους 105%,
    2.του ασφαλιστικού χρέους αγνώστου μεγέθους,
    3.του οικολογικού ελλείμματος που συνεχώς διευρύνεται
    4.του ελλείματος σε ποιοτικά δημόσια κοινωνικά αγαθά

    Κανείς δε ζήτησε χαρτζιλίκι ή φιλοδώρημα, ζητάμε δυνατότητες έτσι ώστε ο καθένας , νέος , να μπορεί να λειτουργεί ανεξάρτητα χωρίς τη συνδρομή οικογενειακών σχεδίων Μάρσαλ."

    ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ έχετε με το τσουβάλι. Είπαμε ΥΠΑΡΧΟΥΝ παιδιά of World Class specifications, σαν τον Thanassis πούδωσε συνέντευξη στο Reuters (που στα 27 έχουν τουλάχιστον μιά δουλειά) και η ΣΑΒΟΥΡΑ, μιά ατέλειωτη σαβούρα, του "έχω απΗΥδίσει" και του "χαίρω πολύ Παπασωτηρίου Σωτήριος" που ΔΕΝ αξίζει ΜΗΤΕ 200 ευρώ το μήνα.
    Η τελευταία κατηγορία είναι 70-80% των σημερινών νέων Ελλήνων.

    ReplyDelete
  36. ΚΑΙ ΑΦΗΣΤΕ τις μαλακίες΄. Σε όλους εσάς of Thanassis specifications, υπόσχομαι εργασία εντός 24ώρου και να σας κάνουν και υποκλίσεις.

    ΑΛΛΑ 80-90% είσαστε επιπέδου Θέμου Αναστασίου, δλδ ή λαμόγια ή ντελιβεράδες - at best.

    I remain IN your disposal (xaxaxa)
    Πάνυ Belvedere

    τέως Παναγιώτα Καλλιθέα

    ReplyDelete
  37. Aμάν πιά βρε Κομφούκιε,
    Αναστασιάδη τον λένε.

    ReplyDelete
  38. το αυθαίρετο 70-80% των παιδιών δεν είχε την παιδεία για να μπει στην κατηγορία του 20%. Αυτά τα αυθαίρετα ποσοστά δε διαφέρουν ούτε στο εξωτερικό, απλά το συνολικό επίπεδο στάσης προς τη ζωή είναι πιο ανεβασμένο, γιατί τα εκπαιδευτικά τους συστήματα καλλιεργούν χαρακτήρες, εξοπλίζουν μυαλά με εργαλεία, δεν τους αποδομούν και δεν τους σαπίζουν.
    Το ύψιστο δημόσιο αγαθό είναι η παιδεία, και ευτυχώς που υπάρχει το διαδίκτυο και η εξ' αποστάσεως εκπαίδευση.

    ReplyDelete
  39. "Σε όλους εσάς of Thanassis specifications, υπόσχομαι εργασία εντός 24ώρου και να σας κάνουν και υποκλίσεις."

    Θέλετε μήπως ιστορικό της τέχνης με ειδίκευση στη συντήρηση να φροντίζει το μουσείο σας κύριε Κομφούκιε; Είμαι διαθέσιμη και υψηλών προδιαγραφών και με πτυχία από τα Πανεπιστήμια Λονδίνου και Παρισιού.

    ReplyDelete
  40. "το αυθαίρετο 70-80% των παιδιών δεν είχε την παιδεία για να μπει στην κατηγορία του 20%."

    ε καλά κι εσύ, κάθεσαι και ασχολείσαι με αυθαίρετα ποσοστά;

    ReplyDelete
  41. Ψηφίζω κομφούκιο να σχολιάζει την επικαιρότητα στα δελτία ειδήσεων των 8 στην τηλεόραση.

    ReplyDelete
  42. Τι μου θυμήσατε νέοι μου! Σας είμαι ευγνώμων. Θυμάμαι τον κυρ-Μπάμπη τον μπακάλη που πλούτισε στην κατοχή και μετά μετακόμισε στο Κoλωνάκι. Αστοί περιοπής έγιναν τα παιδιά του τώρα. Θυμάμαι τον ταγματασφαλίτη το Θωμά που λεηλάτησε το σπίτι του πλούσιου γιατρoύ του Νικήτα (μέγας αριστερός και πράος άνθρωπος) και μετά την κατοχή απέκτησε ιδιόκτητη πολυκατοικία στην καλύτερη γειτονιά. Θυμάμαι τον αδίστακτο βιομήχανο, τον εκμεταλλευτή των εργαζομένων, τον Εξευγενίκογλου τους κολλητούς των βασιλέων, ο οποίος χρεωκόπησε την εταιρία του μεταφέροντας τα κεφάλαιά της σε προσωπικό του λογαριασμό στην Ελβετία. Αφήστε τους γιούς της καλύτερης οικογένειας της γειτονιάς, του δικηγόρου Αστικολόγου, που όταν εμείς πολεμούσαμε στην Αλβανία αυτοί έκαναν θητεία στο Υπουργείο. Τι μνήμες... Συγκινήθηκα. Την άλλη φορά θα σας πω τις μνήμες του πατέρα μου από τα κατορθώματα της αστικής τάξης της εποχής του Ελευθερίoυ Βενιζέλoυ.

    ReplyDelete
  43. @g700: Οι απόψεις του συγγραφέα είναι ξεκάθαρα κρατικιστικές. Κάθε κρατικιστική πολιτική βασίζεται στον περιορισμό της διάχυσης πόρων και εξουσίας. Για αυτό πάντα προκύπτουν σε τέτοιες μορφές οργάνωσης "πατερούληδες"
    Ο συγγραφέας μιλά για κοινοκτημοσύνη, στα πλαίσια της κρατικής διαχείρισης πάντα, όχι της αυτοδιαχείρισης.
    Μιλά για αποτυχημένο κράτος και ανεπτυγμένη ιδιωτικότητα, όταν στην Ελλάδα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, εκτός αν κατάλαβα λάθος και σχολιάζει άλλη χώρα...
    Θέτει αξιωματικά το δημόσιο σε αντιδιαστολή με το ιδιωτικό, και ορίζει το κράτος θεματοφύλακα του δημοσίου, όταν στην πραγματικότητα σοβαρό "εμείς" (δημόσιο) υπάρχει μόνο όταν υπάρχουν σοβαρά "εγώ" (ιδιωτικό). Το κράτος είναι απλά μια διαχειριστική μορφή που συναποφασίσαμε, αλλά όσο περισσότερες εξουσίες του παραχωρούμε τόσο περισσότερο αποκτά δικιά του βούληση και περιορίζει τον χώρο των άλλων, όπως κάθε δομημένη γραφειοκρατία.
    Ο συγγραφές υποστηρίζει επίσης αναφανδόν την αναδιανομή βασισμένη στο κράτος, παραγνωρίζοντας πλήρως τις αντίθετες απόψεις.
    Μιλά για ιδιοποιήσεις, μονομερώς και έωλα.
    Τέλος ταυτίζει τη μείωση του δημόσιου χώρου με την υποκατάσταση των κρατικών υπηρεσιών από ιδιωτικές, πράγμα παντελώς λανθασμένο θεωρητικά και πρακτικά.
    Συμπέρασμα: ναι, με τη δική μου ανάγνωση θέλει ένα κράτος Λεβιάθαν. Αυτό το κράτος ποιος θα μορεί να το διοικήσει "αποτελεσματικά"; Ένας σοφός, καλός πατερούλης...

    ReplyDelete
  44. @κομφούκιος

    εντιμοτατε,

    σας χάσαμε.Εξαφανιστήκατε για προφανείς λόγους κύριε απολογητή του καραμανλή.
    Τί έχετε να πείτε μετά τις συγκλονιστικές αποκαλύψεις?
    Ναι ναι.σε σας αναφέρομαι κύριε κομφούκιε ή Φώφη περόν ή γεωργία βασιλειάδου ή κουκουρούκου.
    Σας ακούμε λοιπόν εντιμότατε

    ReplyDelete
  45. O k. Ράπτης, που μου είναι άγνωστος, φαίνεται να συγχέει (εκών, άκων) ΔΥΟ τελείως διαφορετικές (δυναμικές) σχέσεις:
    1) Την σχέση/ισορροπία ατομικού συμφέροντος/εγωκεντρισμού και συλλογικού συμφέροντος/συλλογικής ευθύνης, ένα θέμα κομβικής σημασίας στην Ελληνική Κοινωνία και σε όλες τις ΜΗ Αγγλοσαξονικές κοινωνίες, και
    2) Την σχέση της συλλογικής ιδιοκτησίας (συλλογικό αγαθό) vis-a-vis
    α) στην Κοινωνία των Πολιτών [Ιδιωτικού Δικαίου, ΜΗ κερδοσκοπικές οργανώσεις, πχ το ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ Μουσείο Μπενάκη], και
    β) στο ΚΡΑΤΟΣ [Δημοσίου Δικαίου, πχ κάθε Δημόσιο Σχολείο, πανεπιστήμιο κλπ].

    Μας λέει, λοιπόν, ο κ. Ράπτης ότι ο πολίτης συγχέει τους όρους "δημόσιος χώρος" και "κράτος".
    Στην συνέχεια, όμως, τα γραφόμενά του προδίδουν ότι ο ίδιος συγχέει τους όρους "ιδιωτικός χώρος" και "ατομικός χώρος".

    Η ανάλυσή του, παρά τις πολλές ορθές (αν και μπαγιάτικες) διαπιστώσεις καταλήγει στο απατηλό συμπέρασμα ότι ΠΡΕΠΕΙ να επεκταθεί ο δημόσιος χώρος έναντι του "υπερανεπτυγμένου" ιδιωτικού, ΕΝΟΣΩ γνωρίζει απαξάπασα η παγκόσμια κοινότητα ότι η Ελλάδα ΔΙΑΘΕΤΕΙ ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ δημόσιο χώρο που, όμως, είναι ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ.

    Και είναι ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ για 2 λόγους:
    1) Διότι είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου ΚΡΑΤΙΚΟΣ και
    2) Διότι στην Ελλάδα έχουμε ΑΣΘΕΝΕΣ κράτος, που ΑΓΕΤΑΙ και ΦΕΡΕΤΑΙ από τους ΚΟΜΜΑΤΙΚΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ των εκάστοτε κυβερνήσεων, δίνοντας έτσι ΚΑΙ την ευκαιρία στα middle-management λαμόγια να ΟΡΓΙΑΖΟΥΝ ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ.

    Το όλο ΚΕΙΜΕΝΟ του κ. Ράπτη μου θυμίζει
    αρχιτεκτονικό τερατούργημα (οr should I say Pasokourgima) by BABIS VOVOS ή τις άθλιες τουρτίτσες στην Βασ Σοφίας ενός ΤΡΙΣΒΑΡΒΑΡΟΥ κατασκευαστή, του Μπαρμπαλιά.

    Ανεξαρτήτως των παραπάνω το πρόβλημα της Ελλάδας είναι διττό:
    1) ΑΣΘΕΝΕΣ (όχι λίγο) ΚΡΑΤΟΣ και
    2) ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΑΠΟΥΣΙΑ ΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ από πλευράς ΠΟΛΙΤΩΝ.

    Κατά την ταπεινή μου γνώμη, το δεύτερο από τα 2 είναι ΣΑΦΩΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ.

    ReplyDelete
  46. O καλός μου πατέρας πάθαινε ΑΜΟΚ όταν πέταγα έστω και αποτσίγαρο στο δρόμο.
    ΗΤΑΝ ο πρώτος και τελευταίος Ελληνας (από αυτούς που γνώρισα) με αίσθημα συλλογικής ευθύνης.

    ReplyDelete
  47. ΘΑ ΠΡΟΕΤΡΕΠΑ ΟΛΟΥΣ, από δω μέσα τουλάχιστον, να ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ να χρησιμοποιούμε τους όρους

    ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ
    και
    ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ

    για ευνόητους λόγους.
    Ας κάνουμε έτσι μιά αρχή. Δημόσιο και κράτος είναι διαφορετικές έννοιες, ΑΛΛΑ ακόμα και στον ΝΟΥ αυτών που γνωρίζουν ΑΨΟΓΑ Ελληνικά ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ στο ΚΡΑΤΟΣ.

    ReplyDelete
  48. erratum
    ΑΛΛΑ ακόμα -> ΑΛΛΑ Δημόσιο, ακόμα

    ReplyDelete
  49. @fileleytheros

    Νομίζω πως τα βλέπεις τα πράγματα λίγο μονόπλευρα. Το να έχεις έλεγχο στα δημόσια αγαθά, δεν σημαίνει κατ' ανάγκην ότι παραχωρείς αυτό το δικαίωμα στο κράτος που όλη ξέρουμε πόσο αναποτελεσματικό και γραφειοκρατικό είναι. Μπορεί να γίνει μέσω ανεξάρτητων και ρυθμιστικών αρχών. Ήδη κάποιες από αυτές είχαν αποτέλεσμα στην Ελλάδα π.χ. η ΕΕΤΤ που "άνοιξε" την αγορά των τηλεπικοινωνιών. Αν δεν υπάρχει έλεγχος και τα αφήσουμε όλα στην ιδιωτική πρωτοβουλία της κάθε εταιρίας, τότε σίγουρα το αποτελέσμα θα είναι η υπερεκμετάλλευση για μεγιστοποίηση του κέρδους. Για παράδειγμα αν αφήσουμε σε ιδιώτες τη χρήση της έκτασης του αεροδρομίου του Ελληνικού, τι περιμένεις ό,τι θα γίνει? Μήπως κατοικίες και εμπορικά κέντρα και μηδεν πράσινο?

    ReplyDelete
  50. O ΠΙΘΗΚΙΣΜΟΣ και τα ΛΑΪΚΑ ΣΤΡΩΜΑΤΑ.

    Φωνάζανε, ωρύοντο μάλλον τα παιδιά αυτών που κατέστρεψαν την Αθήνα, διότι, λέει, έγινε ΤΣΙΜΕΝΤΟΥΠΟΛΗ!!!!

    Και έλεγα μέσα μου "Δηλαδή ΠΩΣ θέλει η τσοκαρία να κατασκευασθούν κτίρια πολλών ορόφων και μάλιστα σε σεισμογενή χώρο, όπως ολόκληρη η χώρα - με ξύλο και γυψοσανίδες;;;"

    ΑΝΟΗΣΙΕΣ ad infinitum.
    Tάκουσαν από κάποιον και το επανελάμβαναν, χωρίς να ξέρουν ΤΙ λένε.

    Τα σκέφθηκα αυτά χθες βράδυ. Πήγα με τα πόδια εδώ κοντά, όχι στην Κοκκινιά, αλλά κάπου 500 μέτρα από το σπίτι μου, στην οδό Ελλανίκου να δώ ένα έργο του Αριστείδη Οικονόμου του εξ Οικονόμων. Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΘΛΙΟΤΗΤΑ των ΚΤΙΡΙΩΝ, η ΜΙΖΕΡΙΑ ήταν κάτι το χωρίς προηγούμενο. ΚΑΙ δεν μιλάμε καν για Παγκράτι, αλλά για Βατραχονήσι, δίπλα στη Βασ Κων/νου, στην καρδιά της Αθήνας.

    Δεν ΥΠΟΤΙΜΩ, βέβαια, και τους παράλογους συντελεστές δόμησης - υπερβολικό ύψος και κάλυψη επιφάνειας vis-a-vis σε στενούς δρόμους κλπ κλπ, ούτε την μειωμένη παρουσία πρασίνου, αν ΚΑΙ έχουμε πολλές εστίες, που παραβλέπουμε.

    ΤΟ ΘΕΜΑ λοιπόν ΗΤΑΝ και ΕΙΝΑΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΟ,
    οι ΑΡΓΟΛΑΒΟΙ, ξαναλέω οι ΑΡΓΟΛΑΒΟΙ από τους οποίους αγόρασαν οι φονιάδες γονείς σας τα apartmnents για να νοιώσουν άρχοντες.

    ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΚΑΤΕΣΤΡΑΦΗ Η ΑΘΗΝΑ.... ΑΠΟ ΣΑΣ....
    ΚΑΙ EIΡΩΝΙΚΑ ΕΣΕΙΣ ΕΙΣΤΕ ΟΙ ΩΡΥΟΜΕΝΟΙ.....

    Unbelievable!!!

    ReplyDelete
  51. "Το κράτος είναι απλά μια διαχειριστική μορφή που συναποφασίσαμε, αλλά όσο περισσότερες εξουσίες του παραχωρούμε τόσο περισσότερο αποκτά δικιά του βούληση και περιορίζει τον χώρο των άλλων, όπως κάθε δομημένη γραφειοκρατία."

    Το κράτος είμαστε εμείς, δεν είναι ανεξάρτητο από εμάς. Θέλουμε μικρότερο και ισχυρότερο κράτος, με αποτελεσματικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς και πλαίσιο θέσπισης κι εξασφάλισης κριτηρίων ποιότητας. Όμως αυτό προϋποθέτει τη συμμετοχή των πολιτών στον καθορισμό και την παραγωγή κοινωνικής πολιτικής και δημόσιων αγαθών. Τα εμπόδια δεν είναι το απρόσωπο σύστημα, τα εμπόδια βρίσκονται βαθιά ριζωμένα στην κοινωνία μας.

    ReplyDelete
  52. Quiz

    Ποιος ήταν υπουργός Δημοσίων Έργων και μετέπειτα πρωθυπουργός που έβγαλε τον νόμο για την αντιπαροχή και γκρέμισε τα νεοκλασσικά στην Αθήνα και κατήργησε το τραμ?

    Μήπως ήταν αστός? Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς, η χυδαία λαϊκή μάζα ήταν αποκλεισμένη από τα κέντρα των αποφάσεων την εποχή εκείνη...

    ReplyDelete
  53. @ φιλελεύθερος
    @κομφούκιος

    κατανοούμε απόλυτα την ανησυχία σας

    α. στο άρθρο του ο συγγραφέας δεν στοιχειοθετεί επαρκώς τη διάκριση ανάμεσα σε κράτος, δημόσιο χώρο και δημόσια κοινωνικά αγαθά.

    β. ιστορικά αν το δει κανείς, όποιος μίλησε για δημόσια αγαθά στην Ελλάδα στην πράξη κατέληξε να προωθεί την επέκταση της γραφειοκρατίας και της δημόσιας απασχόλησης σε μη παραγωγικούς τομείς με τα αντίθετα τελικά από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα

    Αυτό όμως δεν μπορεί να μας αποτρέψει από τα ανοίξουμε τη μεγάλη συζήτηση περί ελλείμματος δημόσιων κοινωνικών αγαθών και περιορισμένου δημόσιου χώρου στην Ελλάδα.

    Διότι ελλειμματική είναι η παιδεία και η υγεία. Υποβαθμισμένο το φυσικό περιβάλλον (βλ. από επικίνδυνα σωματίδια μέχρι σκάνδαλο Ασωπού), προβληματική η κατάσταση με την ηχορύπανση στο κέντρο της Αθήνας πλέον και των επαρχειακών πόλεων (κομφούκιε), σκοτώστρες οι δρόμοι στους οποίους ματακινούμαστε, ελλιπείς και ελλειμματικές οι δημόσιες μεταφορές, πρόβλημα είναι τα τραπεζάκια που κατακλύζουν τα πεζοδρόμια των πόλεων, εάν φυσικά υπάρχουν πεζοδρόμια και χώροι να περπατήσει κανείς, ελλειμματική είναι η ισονομία και η ισοπολιτεία , πρόβλημα είναι να μην μπορείς να έχεις ελεύθερη πρόσβαση στην παραλία επειδή κάποιος έχτισε το ΄σπίτι του ή το κλαμπ ακριβώς από πάνω.

    Ας τα πούμε όλα αυτά λοιπόν συλλογικά αγαθά και ας παραδεχτούμε ότι έχουμε σημαντικότατο έλλειμμα συλλογικήγς ιδιοκτησίας.

    Και ας μην παριορίζουμε τη σκέψη μας σε θέσφατα. πχ θα τα λύσει όλα η αγορά ή πχ θα τα λύσει όλα το κράτος. Όχι, πρέπει να ξέρουμε κάθε φορά τι λειτουργεί και τι είναι πιο αποτελεσματικό.

    ReplyDelete
  54. ΦΕΡΕΙ ευθύνες ο Καραμανλής ΑΛΛΑ τα πράγματα στα 50ς ΔΕΝ ήσαν τόσο απλά όσο νομίζουμε.

    In brief, ΔΕΝ υπήρχε δεκάρα για επένδυση. Συνέλαβε, λοιπόν, στο μυαλό του, όχι άδικα από οικονομική άποψη, πως ο μόνος τρόπος για να κινηθεί η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ με μηδενικό κεφάλαιο ΗΤΑΝ η ΑΤΝΙΠΑΡΟΧΗ - και από καθαρά οικονομική άποψη ΕΙΧΕ δίκηο και κινήθηκε η οικονομία και η ανάπτυξη ΗΤΑΝ τεράστια.

    Ως προς το ΤΡΑΜ, η πράξη του ΚΑΙ αυτή ήταν ΚΑΚΗ από μιά άποψη ΑΛΛΑ το έκανε για να εκδικηθεί τους Αγγλους μετόχους της Εταιρείας του ΤΡΑΜ. ΚΑΙ εκεί υπήρχε λογική βάση, ασχέτως του αν είχε αισθητικό ΚΑΙ κυκλοφοριακό κόστος. Στη συνέχεια, βέβαια, εισήγαγε το τρόλλεϋ που ήταν (και είναι) επίσης φιλικό στο περιβάλλον.

    Ας ΜΗΝ προβαίνουμε σε ΑΦΟΡΙΣΜΟΥΣ, λοιπόν, χωρίς να λαμβάνουμς υπόψη την οικονομική/πολιτική δυναμική των διαφόρων περιόδων.

    ΑΥΤΑ τα συμπεράσματα τα έβγαλα πρόσφατα, ύστερα από μελέτη της περιόδου. Μέχρι τότε, πίστευα και γώ το ΑΠΟΛΥΤΟ παράλογο της ανοικοδόμησης.
    ΠΑΝΤΩΣ, αν είχαν χρησιμοποιηθεί ΚΑΛΟΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ (και στις περισσότερες πολυκατοικίες ΔΕΝ υπήρχε αρχιτέκτων) θα ήσαν ΙΣΩΣ αλλιώς τα πράγματα.

    ΛΕΩ ΙΣΩΣ, διότι ΓΝΩΡΙΖΩ προσωπικώς ότι ΚΑΙ 9 στους 10 Ελληνες αρχιτέκτονες είναι 100% ΚΑΦΡΟΙ.

    Με τα δάχτυλα μετρούνται οι καλοί του 20ού αιώνα,
    Κασάνδρας, Βαλσαμάκης, Πικιώνης και 2-3 ακόμα. ΣΗΜΕΡΑ δε, όλοι οι Ελληνες αρχιτέκτονες είναι ΤΡΙΣΒΑΡΒΑΡΟΙ - bordures, ακροκέραμα, καμπύλες avec art deco, νεοκλασσικά στοιχεία και λίγο κεραμιδάκι για να έρχεται προς το "ΡΟΥΣΤΙΚ", ΟΛΑ ΜΑΖΙ τουρλού τουρλού για πιό αρχοντιά.

    ReplyDelete
  55. erratum
    Ας ΜΗΝ-> Ας ΜΗ

    ReplyDelete
  56. Ο Κομφούκιος παίδες κοιτάζοντας μια φορά την Μιλένη Παναγιωτοπούλου καθ. του ΕΜΠ στα μάτια της είπε, "Είσαι υπηρέτρια".

    ReplyDelete
  57. To sxedio Marshall pou phge Kokokomfoukie?

    ReplyDelete
  58. Wste epeidh oi apogponoi twn poutanwn kai roufianwn klhronomhsane ena diamerisma, den dikaiountai na paraponiountai gia ta xalia ths A8hnas?

    ReplyDelete
  59. Οι Έλληνες, το έχω αποφασίσει, είναι ένας βαθιά συντηρητικός λαός που παριστάνει τον προοδευτικό. Ακριβώς το αντίθετο δηλαδή από τους Άγγλους.
    To σχόλιό μου για τον "Κομφούκιο"
    Ο Ηλίας Μπαρμπαλιάς δεν είναι απλά "κατασκευαστής" είναι αρχιτέκτων.
    Έχουμε πια, επιτέλους, χωνέψει τις πολυκατοικίες της Β. Σοφίας (μερικές έχουν κλείσει τα 70, καιρός ήταν). Και φυσικά, αγνοούμε ότι τον καιρό πoύ χτίζονταν οι πολυκατοικίες αυτές, υφίσταντο τις ίδιες λοιδωρίες. Οι κλασσικιστές λοιδωρούσαν τους μοντερνιστές. Τώρα που ο μοντερνισμός είναι από εδώ και 75 χρόνια το κατεστημένο, οι μοντερνιστές κατηγορούν τους μεταμοντερνιστές (όπως ο Μπαρμπαλιάς), με την ίδια ακριβώς υπεροψία, με την ίδια ακαμψία και συντηρητισμό.. τέτοιος είναι ο αισθητικός μας συντηρητισμός και φασισμός, που ο νέος του ιδιοκτήτης του κτηρίου της Β σοφίας το αγόρασε καινούργιο, παντελώς αχρησιμοποίητο, και σπαταλά εκατομμύρια για να το κάνει μπεζ και γενικώς πιο αδιάφορο.
    Στο Λονδίνο εν τω μεταξύ, το post modern θριαμβευει...αλλά τι ψάχνω, εδώ το 1985 το άθλιο λαϊκιστικό ΠΑΣΟΚ απαγόρεψε τα ύψη κτηρίων πάνω από 27 μέτρα, όχι απλά κοντά στην Ακρόπολη (ορθώς) αλλά σε ΟΛΗ την πόλη και ΟΛΗ την επικράτεια!!! Παγκόσμια πρωτοτυπία! Και έτσι τσιμεντώνουμε το σύμπαν (ακόμα ισχύει ο νόμος...) με χαμηλά κτήρια 80% κάλυψης, αντί για ψηλά με 25% κάλυψη και πολύ πράσινο...αντί για 1 20όρφο και πού πράσινο, μια εταιρία που θέλει 20 ορόφους γραφεία, τσιμεντώνει ολόκληρη περιοχή με 5 4όροφα...τρέλλα...

    Το θέμα με τη μετατροπή επί το βαρετότερον του κτηρίου, μου θυμίζει μια φίλη μου, αρχιτεκτόνισσα κιόλας, που μου είπε ότι το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης "φαίνεται πολύ" από τη θάλασσα!!! Λες και τα κτήρια είναι για να κρύβονται. Πως φτάσαμε σε αυτή τη δειλία και τη διδάσκουμε και στις αρχιτεκτονικές σχολές? Αντί να θέλουμε να κάνουμε όμορφα πράγματα για να φαίνονται, να θέλουμε να τα κάνουμε αδιάφορα για αν κρύβονται.
    Το ΜΜΘ, ίσα-ίσα, έπρεπε να είναι πιο φανερό και πιο στραμένο στη θάλασσα. Δεν είναι να πεις δίπλα στο Λευκό Πύγο, οπότε θα έλεγε κανείς λογικά να μην αλλάξει την όψη της παραλίας εκεί. Αν είχαν τη δική μας λογική στο Sidney δε θα είχαν ποτέ φτιάξει αυτή τη θαυμάσια Όπερα...ούτε οι Γάλλοι τον πύργο του Eiffel και τη Sacre Coeur...ούτε κάποιοι άλλοι, των οποίων παντελώς ανάξιοι απόγονοι είμαστε, τον Παρθενώνα...

    Για να μην παρεξηγηθώ: κατά τα λοιπά συμφωνώ 100% μαζί με τον Κομφούκιο, και στα αρχιτεκτονικά και σε όλα τα άλλα που γράφει. Η μόνη διαφωνία μου αφορά στο Μπαρμπαλιά...

    ReplyDelete