Monday, December 5, 2011

Εν μεγάλη Ελληνική αποικία, 200 π.Χ.

του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη

Ότι τα πράγματα δεν βαίνουν κατ' ευχήν στην Αποικία
δεν μέν' η ελαχίστη αμφιβολία,
και μ' όλο που οπωσούν τραβούμ' εμπρός,
ίσως, καθώς νομίζουν ουκ ολίγοι, να έφθασε ο καιρός
να φέρουμε Πολιτικό Αναμορφωτή.

Όμως το πρόσκομμα κ' η δυσκολία
είναι που κάμνουνε μια ιστορία
μεγάλη κάθε πράγμα οι Αναμορφωταί
αυτοί. (Ευτύχημα θα ήταν αν ποτέ
δεν τους χρειάζονταν κανείς). Για κάθε τι,
για το παραμικρό ρωτούνε κ' εξετάζουν,
κ' ευθύς στον νου τους ριζικές μεταρρυθμίσεις βάζουν,
με την απαίτησι να εκτελεσθούν άνευ αναβολής.

Έχουνε και μια κλίσι στες θυσίες.
Παραιτηθείτε από την κτήσιν σας εκείνη·
η κατοχή σας είν' επισφαλής:
η τέτοιες κτήσεις ακριβώς βλάπτουν τες Αποικίες.
Παραιτηθείτε από την πρόσοδον αυτή,
κι από την άλληνα την συναφή,
κι από την τρίτη τούτην: ως συνέπεια φυσική·
είναι μεν ουσιώδεις, αλλά τι να γίνει;
σας δημιουργούν μια επιβλαβή ευθύνη.

Κι όσο στον έλεγχό τους προχωρούνε,
βρίσκουν και βρίσκουν περιττά, και να παυθούν ζητούνε·
πράγματα που όμως δύσκολα τα καταργεί κανείς.

Κι όταν, με το καλό, τελειώσουνε την εργασία,
κι ορίσαντες και περικόψαντες το παν λεπτομερώς,
απέλθουν, παίρνοντας και την δικαία μισθοδοσία,
να δούμε τι απομένει πια, μετά
τόση δεινότητα χειρουργική.-

Ίσως δεν έφθασεν ακόμη ο καιρός.
Να μη βιαζόμεθα· είν' επικίνδυνον πράγμα η βία.
Τα πρόωρα μέτρα φέρνουν μεταμέλεια.
Έχει άτοπα πολλά, βεβαίως και δυστυχώς, η Αποικία.
Όμως υπάρχει τι το ανθρώπινον χωρίς ατέλεια;
Και τέλος πάντων, να, τραβούμ' εμπρός.

Κωνσταντίνος Π. Καβάφης

27 comments:

  1. @G700:

    "...Όμως υπάρχει τι το ανθρώπινον χωρίς ατέλεια;
    Και τέλος πάντων, να, τραβούμ' εμπρός..."


    Ναι, σίγουρα ο Καβάφης είχε στο μυαλό του ακριβώς αυτό που συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα.

    Ευτυχώς που οι νεκροί πρόγονοι δεν μιλάνε, γιατί από ζωντανούς δεν υπάρχει πλέον ΚΑΝΕΝΑΣ που να αμφιβάλλει για το τι έχει γίνει και σε τι καθεστώς βρισκόμαστε.

    Μέχρι και ο πρώην καγκελάριος τα χώνει στους δικούς του, αλλά εσείς συνεχίζετε να σφυρίζετε αδιάφορα και να γνέφετε συγκαταβατικά στην αυτοενοχή που διαγγέλλει κάθε φασιστοειδές "εθνοσωτήρας".

    ReplyDelete
  2. Την περασμένη Τετάρτη, στο Βερολίνο, οι νέοι υπουργοί της τρόικας εσωτερικού, "αποθεώνονται" από την ελληνική κοινότητα:

    "Αντιμνημονιακή και αντιφασιστική παρέμβαση κατά ελλήνων βουλευτών στο Βερολίνο":

    >> http://www.verianet.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=8676&Itemid=49

    >> http://www.tsantiri.gr/koinonia-kinimata/vinteo-ellines-metanastes-krazoun-magkoufi-antonaro-plevri-sto-verolino.html

    >> http://www.youtube.com/watch?v=3CDPFMzMoAc

    Αξίζει να δει κανείς ολόκληρο το παραπάνω βίντεο (9 ολόκληρα λεπτά), πραγματικά εξαιρετικοί οι Έλληνες της Γερμανίας.

    ReplyDelete
  3. O Kavafis egrafe poiisi empneysmenos apo tin istoria ton ellinistikon xronon, periodos parakmis kai ptosis oikonomikis, politikis kai koinonikis. Kaystikos kai ironikos, o Kavafis nostalgei mesa apo ta poiimata tou ki elpizei gia mia metabasi se mia alli epoxi, opou oi idees kai oi anthropines aksies einai aytes pou travane tin anthropotita mprosta, oxi o ploutos kai i ylistiki aytopragmatosi. De tha mporouse na einai pio epikairos apo simera.

    ReplyDelete
  4. jaga ερμηνεύεις λάθος το ποίημα και την πρόθεσή μας να το αναρτήσουμε. Η μεγάλη ποίηση είναι αυτή που είναι πάντα διαχρονική.

    ReplyDelete
  5. Το προηγούμενο πόστ είχε τίτλο "Το μανιφέστο της αισιοδοξίας". Άρχιζε με το "Υπάρχει μία άλλη Ελλάδα"... δημιουργική, με νέα ήθη, με θέληση να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες του σήμερα. Αν σταθούμε σε αυτή την Ελλάδα τότε θα έχουμε έναν λόγο για να αισιοδοξούμε.

    Να βρούμε λοιπόν τον Πολιτικό Αναμορφωτή, αυτόν που θα αλλάξει τις ζωές μας, αυτόν που θα μας μετατρέψει... σε αγγέλους ή σε τέρατα.

    ReplyDelete
  6. Diladi to pasok afou epese, to erikse stin poiisi.

    San ayto pou leei de g**eis pou de g**eis, de pas gia psarema?

    ReplyDelete
  7. Το ζητούμενο είναι πως θα καταφέρουμε και με ποιο τρόπο την μετάβαση από τον υλισμό στην αρετή και τις πανανθρώπινες αξίες.

    Όπως το αντιλαμβάνομαι ιστορικά η αποτυχία όλων των επαναστατικών κινημάτων οικουμενικής απήχησης προς την επίτευξη των πάσης φύσεως ευαγγελιζόμενων ουτοπιών δεν οφείλεται στο ουτοπικό του "μηνύματος", ή του σκοπού, όσο στο ότι χρησιμοποιήθηκε η επιβολή και η ισχύς από τα άνω προς τα κάτω τόσο στην σύλληψη των ιδεών όσο και μέσα στις προσπάθειες πραγμάτωσή τους.

    ReplyDelete
  8. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα αλλά συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Ο δρόμος προς την κόλαση είναι πάντα στρωμένος με τις αγνότερες των προθέσεων.

    Αφαιρώντας το ελεύθερο της επιλογής από τα πρόσωπα, ακόμα κι αν αυτό συμβαίνει με την καλύτερη πρόθεση, ακόμα κι αν γίνεται ασυνείδητα, με μαθηματική ακρίβεια το παραπάνω οδηγεί στον εκφυλισμό και την αποτυχία κάθε προσπάθειας.

    Εδώ δεν χρειάζεται καν να εξεταστεί το περιεχόμενο και η ουσία ή τα μέσα που μεταχειρίζονται οι πάσης φύσεως ιδέες/σκοποί που επιδιώκουν την οικουμενική επικράτησή τους.

    ReplyDelete
  9. Αρκεί να αφαιρέσεις λίγους βαθμούς ελευθερίας από το ανθρώπινο φρακταλικό υπερ-σύστημα και το αποτέλεσμα στην διαδικασία της αυτοομοίωσης των επιμέρους (μέσα δηλαδή στο γίγνεσθαι της κάθε μας στιγμής) θα είναι η μετάδοση και αναπαραγωγή του "σπόρου" της αποτυχίας, του εκφυλισμού και της παρακμής,στην κάθε μας προσπάθεια για ουσιαστική αλλαγή.

    Ολοι οι μεγάλοι και μικροί σκοποί μας φέρουν μέσα τους το γονίδιο της αποτυχίας γιατί ακριβώς και οι ίδιοι συνελήφθησαν μέσα σε καθεστώς διανοητικής/πνευματικής ανελευθερίας. Είτε το αντιλαμβανόμαστε είτε όχι.

    ReplyDelete
  10. Η ταχύτητα αυτοομοίωσης και αναπαραγωγής της αποτυχίας και του εκφυλισμού εξαρτάται από την ταχύτητα διακίνησης των πληροφοριών μέσα στην ανθρώπότητα.
    Εξ ου και η κοινή πλέον αντίληψη/αίσθηση για πλήρη διάψευση όλων των ελπίδων και όλων των προσδοκιών που καλλιεργήθηκαν συστημικά.

    Και εδώ ταιριάζει γάντι η ρήση του μεγάλου Καζαντζάκη:

    Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα, είμαι ελεύθερος

    ReplyDelete
  11. «Ο Ξέρξης, μας λέει ο παλιός μύθος, νικήθηκε γιατί ήταν υβριστής, γιατί έκαμε αυτή την υπέρογκη πράξη: μαστίγωσε τη θάλασσα.

    Γι’ αυτό βρήκε στη θάλασσα τον όλεθρό του. Σ’ αυτό το στοιχείο που μολονότι είναι πάντα ταραγμένο και δεν ησυχάζει ποτέ, αναζητά πάντα την ισορροπία, το ζύγιασμα»... Αυτά έγραφε ο Γιώργος Σεφέρης σε ένα παλιό δοκίμιο.


    Πηγή:www.capital.gr

    ReplyDelete
  12. Και φυσικά την Υβριν ακολουθεί η Νέμεσις.

    ReplyDelete
  13. Οποιος βέβαια ανοίγει, με τόση αφέλεια, τον ασκό του Αιόλου, θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα συναντήσει σίγουρα μπροστά του τον οργισμένο Ποσειδώνα.

    ReplyDelete
  14. Ευτυχώς που περισσεύει ο λογοτεχνικός οίστρος εδώ μέσα.

    Την Παρασκευή ανακοινώνεται το νέο οικοδόμημα-γκούλαγκ για την ΕΕ 2.0 και εμείς εδώ ασχολούμαστε με το τι είπε ο κάθε ανύπαρκτος "μελλοντικός ηγέτης" στο πράσινο κοτέτσι.

    Έχω και εγώ να παραθέσω το δικό μου απόφθεγμα: "82 δις ευρώ."

    Τόσα πρέπει να πληρώσουμε φέτος (2012) σε τοκοχρεολύσια. Δηλαδή το κράτος εισπράττει γύρω στα 53 δις (αν είναι ΠΟΛΥ τυχερό), δανείζεται επιπλέον άλλα τόσα, και τα στέλνει πακέτο στο επιτελείο της αυτοκρατορίας στις Βρυξέλλες προς διανομή μερισμάτων.

    Πριν λίγο καιρό, όταν κάποιο φώναζαν ότι έτσι σκοτώνουν τη δημοκρατία, στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη, οι μνημονιάκηδες έλεγαν:
    "...ναι, αλλά η δημοκρατία δεν τρώγεται".
    Τώρα που όλα έχουν πάει πραγματικά κατά διαόλου, λένε:
    "...ε, αφού δεν τρώτε πια έτσι κι αλλιώς, φάτε λίγες υψηλές ιδέες να ξεδώσετε..."

    Κωλοτούμπα στην κωλοτούμπα στην κωλοτούμπα στην κωλοτούμπα......

    ReplyDelete
  15. Αυτό το ανθρωποφαγικό παραλήρημα του Χρυσοχοίδη δεν το κατάλαβα.Τέτοια έπαρση σύντροφε!

    ReplyDelete
  16. Ακόμα και ως καμικάζι να ήθελες να λειτουργήσεις, σύντροφε, δεν γνωρίζεις ότι ο ΓΑΠ είναι φτειαγμένος απο πυρίμαχο υλικό;

    ReplyDelete
  17. "Καταστρέψαμε τη χώρα",ψηφίστε με ως Αρχηγό.
    Ποιός Καβάφης και ποιός Σεφέρης να εξηγήσει το αβυσσαλέον της ψυχής ενός "υποψηφίου αρχηγού".

    ReplyDelete
  18. "Απελευθερώνεται η αγορά του γάλακτος πρώτης βρεφικής ηλικίας, για παιδιά έως έξι μηνών, καθώς από το νέο έτος δεν θα πωλείται αποκλειστικά από τα φαρμακεία, αλλά θα είναι διαθέσιμο και από τα σούπερ μάρκετ , όπως ανακοίνωσαν σήμερα από κοινού οι υπουργοί Υγείας Ανδρέας Λόβερδος και Ανάπτυξης Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Έτσι, μειώνεται και η τιμή του 20%".

    Χρειάστηκε να τους κράξει ο Ξυνίδης για να το κάνουν.
    Καλά για το άνοιγμα του κλειστου επαγγέλματος του φαρμακοποιού η υπόθεση έγινε ανέκδοτο.

    ReplyDelete
  19. Φαρμακοποιοί: "Οι μάσκες έπεσαν".Σαμαρικό νταηλίκι για νερόβραστους "μπούληδες",που θα έλεγε και ο Φαήλος, ο "εμψυχωτής" του Αντώνη.

    ReplyDelete
  20. Νοιώθω ότι αυτό το ποίημα με εκφράζει. Εκφράζει τις αγωνίες μου, τα πιστεύω μου. Έχουμε πιάσει πάτο και νομίζω πως ήρθε η ώρα να τραβήξουμε προς τα εμπρός.

    Ωραία... Προς τα που;

    Είμαι σίγουρος ότι την ίδια συγκίνηση νοιώθουν όταν διαβάζουν το συγκεκριμένο ποίημα και οι ακροδεξιοί, κουμουνιστές, αριστεροί, φιλελεύθεροι, σοσιαλδημοκράτες, κτλ. Τέλος πάντων όσοι νιώθουν ότι κάτι πρέπει να αλλάξει σε αυτόν τον τόπο.

    @Vaggelas

    Ελεύθερος Άνθρωπος είναι ο Δυτικός Άνθρωπος.

    ReplyDelete
  21. @parmenides:

    Τα ίδια θα πεις και για τον Αντρέα (λέγε-με-Lover) όταν πολύ σύντομα θα βγει και θα πει ακριβώς τα ίδια, για τον εαυτό του ή για το φιλαράκι του τον Χρυσοχοϊδη;

    Να ξέρουμε δηλαδή από τώρα. Έμαθα ότι πριν μερικές μέρες ο Αντρέας επαναπροσέλαβε 18 (!) "ειδικούς συνεργάτες" στο γραφείο του, 2-3 από τους οποίους ασχολούνται αποκλειστικά με τα ΜΜΕ.

    Έλα, πες την αλήθεια. Να σε συγχαρούμε δηλαδή.

    ReplyDelete
  22. Παρακαλώ προσοχή και στην κριτική επίσης. Να κατευθύνεται πλέον μόνο προς τα αριστερά έδρανα. Οι υπόλοιποι 250 είναι πλέον συνεργάτες, συγκυβερνήτες, συναγωνιστές, συν-σωτήρες. Οι δύο συμφοιτητές και η "συγκολλητική ουσία" κάνουν το καθήκον τους.

    Όσο για το βρεφικό γάλα, ετοιμαστείτε για "εντοιχισμένα" μωρά. Κάπως έτσι έγινε μακελειό στην Κίνα με τα γάλατα με τη μελαμίνη. Εκεί βέβαια εκτέλεσαν με συνοπτικές διαδικασίες τους υπεύθυνους, οπότε οι υπόλοιποι το ξανασκέφτηκαν.

    ReplyDelete
  23. Να γράψω και εγώ κάτι για τον Καζαντζάκη, μια και βλέπω ότι πολύ πέραση έχει:

    "Ν'αγαπάς την ευθύνη. Να λες, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη Γη. Αν δεν σωθεί, εγώ φταίω."
    (Ν.Καζαντζάκης)

    Πως λέμε "Πάγκαλος"; "Παπακωνσταντίνου"; "Βενιζέλος";

    Αυτό ακριβώς...

    (Στην Ιαπωνία θα έκαναν seppuku, εδώ μάλλον έχουν καταβροχθίσει ακόμα και τα μαχαιροπήρουνα).

    ReplyDelete
  24. Ολα δείχνουν ότι ήλθε η ώρα του Μπένυ.Ο ΓΑΠ θα παραμείνει ο "ιθύνων νους".Οι υπόλοιποι διαγκωνίζονται για μια "θέση στον Ηλιο" στη "μεταπλειοψηφική" εποχή.

    ReplyDelete
  25. Ολα δείχνουν ότι πάμε για πολυκομματικες κυβερνήσεις απο τώρα και στο εξής.Αυτό ο ΓΑΠ το έβαλε μπροστά με το παραδειγμά του.Μαζί βέβαια με τη πολιτική που ο ίδιος συνέγραψε για τους επόμενους κυβερνήτες για πολλά πολλά χρόνια. Απο εδώ και πέρα θα είναι ο εγγυητής αυτού του προγράμματος.Μπήκαμε στη "GAP Age".Αυτό όμως απαιτεί ένα εκλογικό σύστημα "απλής και άδολης αναλογικής".Που θα απελευθερώσει νέες κοινωνικές δυνάμεις για να εμπλουτίσουν τη πολιτική."Καιρός επέστη ω αδελφοί μου, ίνα προσδράμωμεν"....στην απλή αναλογική.

    ReplyDelete
  26. Σε λίγο καιρό θα κρατάμε στα χέρια μας τη φρεσκοτυπωμένη "Καινή Διαθήκη".Το νέο μνημόνιο που θα συνοδεύει την υπογραφή της νέας δανειακής σύμβασης.
    Το πρώτο αντίτυπο θα το χαρίσει ο ΓΑΠ στο Σαμαρά με λεζάντα το τίτλο του καβαφικού ποιήματος:"Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον".

    ReplyDelete