Sunday, April 3, 2011

Λαϊκισμός vs Ελιτισμός

Του ΝΙΚΟΥ ΑΡΑΠΑΚΗ
Πολιτικά Σχόλια Επωνύμως

Η σύγχρονη Ελλάδα είναι η πατρίδα της υπερβολής. Η νηφαλιότητα, όχι ως έννοια αλλά ως εργαλείο άσκησης πολιτικής ή έκφρασης λόγου, δεν μας αφορούσε ποτέ –πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Από το υπερβολικά λαϊκίστικο «νόμος είναι το δίκιο του εργάτη», εσχάτως περάσαμε στο υπερβολικά ελιτίστικο «δίκιο είναι ο νόμος των αγορών». Από τους Κολλάδες και τα ξεβρακώματα των «αντιφρονούντων», για την προστασία, υποτίθεται, της δημόσιας περιουσίας, αλλά κατ’ ουσίαν για τα κεκτημένα των συνδικαλισταράδων, περάσαμε στο «μην διαμαρτύρεστε, μπορεί να εξαγριωθούν οι επενδυτές, και τότε ποιος θα μας ελεήσει;».

Η υπερβολή, σε περιόδους κρίσης, λειτουργεί ως καύσιμο. Κι ως γνωστόν τα καύσιμα δεν προορίζονται για ένα είδος οχήματος. Δηλαδή, μπορεί η υπερβολή να γίνει καύσιμο στο όχημα του λαϊκισμού, αλλά μπορεί εξίσου εύκολα να γίνει καύσιμο και για το όχημα του ελιτισμού. Αν ανήκεις σε αυτούς που, λόγω της κρίσης, έχουν χάσει τη δουλειά τους ή κινδυνεύουν να τη χάσουν, το πιο εύκολο είναι να τα ρίχνεις όλα στον επάρατο καπιταλισμό –ξεχνώντας πως ο «επάρατος» βοήθησε την κοινωνία μας να προοδεύσει αλλά και ότι σου παρείχε τα προς το ζην επί σειρά ετών, και το κυριότερο, ξεχνώντας ότι όλα αυτά συνέβησαν σε ένα περιβάλλον απόλυτης ελευθερίας, πρωτοφανούς στην ιστορία του ανθρώπινου είδους. Επίσης, εκτός από τον άδικο καπιταλισμό σου φταίνε και τα παπαγαλάκια του, οι βολεμένοι που, είτε λόγω ιδεολογικής αγκύλωσης είτε διότι προσπαθούν να σώσουν τα κεκτημένα τους, αδιαφορούν για όλους όσοι βγήκαν στο περιθώριο της αγοράς εργασίας και κατ’ επέκταση της ίδιας της ζωής.

Αν, τώρα, ανήκεις σε αυτούς που είτε δεν έχουν πληγεί από την κρίση είτε καταφέρνουν να επιβιώνουν χωρίς μεγάλες απώλειες, τότε δεν σου φταίει ο καπιταλισμός, σου φταίει ο λανθασμένος τρόπος που τον εφαρμόσαμε, αλλά, ταυτόχρονα, σου φταίνε και όλοι όσοι είχαν την ατυχία να τους «ξεράσει» το σύστημα, και οι οποίοι, αντί να δεχτούν μοιρολατρικά την ήττα τους και να περιμένουν υπομονετικά μέχρι το σύστημα να τους επανεντάξει, διαμαρτύρονται και απειλούν να γκρεμίσουν το σύμπαν, να σε παρασύρουν μαζί τους στον ζοφερό κόσμο της ανεργίας και της ανέχειας. Όσοι ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, με σημαία τον ορθολογισμό και την ευταξία ωρύονται ότι, για τα δεινά μας, φταίνε το τεράστιο κράτος, οι συντεχνίες, οι κομματικοί στρατοί, η αναξιοκρατία, ή η «παλαβή αριστερά», όπως συνηθίζει να λέει ο Μανδραβέλης.

Εξετάζοντας το ζήτημα αντικειμενικά και έξω από ιδεολογικές αγκυλώσεις, δεν μπορείς παρά να διαπιστώσεις ότι, και οι δυο πλευρές, έχουν, εν μέρει, δίκιο. Ο καπιταλισμός δεν είναι το δικαιότερο των συστημάτων, είναι όμως, κι αυτό, νομίζω, δεν επιδέχεται αμφισβήτησης, το σύστημα το οποίο βοήθησε ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητας να προοδεύσει. Και λέω ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητας και όχι ολόκληρης, διότι, ένα μεγάλο μέρος της ευημερίας του –λεγόμενου– δυτικού κόσμου, οφείλεται στο ότι απομυζήσαμε με αισχρό και αναίσχυντο τρόπο τις χώρες του τρίτου κόσμου. Όπερ σημαίνει ότι, πολλές από τις μπουκιές τις οποίες καταβροχθίζουμε οι «δυτικοί», είναι κλεμμένες από το στόμα κάποιου υποσιτισμένου παιδιού της Αφρικής ή της Ασίας. Όμως, ακόμη κι αν βάλουμε πολλούς αστερίσκους στους λόγους για τους οποίους ευημερήσαμε επί καπιταλισμού, το αποτέλεσμα δεν αλλάζει: Ευημερήσαμε. Όχι όλοι, όχι με τον ίδιο τρόπο, πάντως η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων (για να περιοριστώ στα δικά μας) έζησε καλύτερα τις τελευταίες δεκαετίες. Κι αυτό, νομίζω, ότι κανείς εχέφρων δεν μπορεί να το αμφισβητήσει.

Έκανα αυτή τη μικρή εισαγωγή –πριν καταθέσω την άποψή μου– προσπαθώντας να προσεγγίσω τις απόψεις των δυο αντιμαχόμενων πλευρών. Όπως προείπα και στις δυο πλευρές, μπορεί κάποιος να εντοπίσει σωστές και λανθασμένες ερμηνείες των γεγονότων. Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, αυτό που βιώνουμε σήμερα στην Ελλάδα, είναι τα απόνερα της παγκόσμια κρίσης του καπιταλισμού και όχι μια κρίση για την οποία ευθύνεται αποκλειστικά η «εγχώρια στενοκεφαλιά». Δηλαδή, ακόμη κι αν είχαμε εφαρμόσει τον καπιταλισμό από κάποιο εγχειρίδιο, το πιο πιθανό –για να μην πω το απολύτως βέβαιο– είναι πως και πάλι θα είχαμε πρόβλημα.

...Η συνέχεια του άρθρου ΕΔΩ.

16 comments:

  1. Στο μεταξύ οι ΕΛΠΕδες προελαύνουν.Τα 70.000 Ευρώ το χρόνο που παίρνουν οι τραπεζοκόμες δεν τους αρκούν.Και εμείς τυρβάζουμε περί λαικισμού και ελιτισμού αντί να πάμε ΟΛΟΙ μαζί να τους πετάξουμε στο Σαρωνικό.

    ReplyDelete
  2. Εξαιρετικό άρθρο. Πολύ καλή επιλογή η ανάρτησή του.

    ReplyDelete
  3. To misthologio ton DY prepei na eniaiopoiithei amesa kai na parei xaraktiristika agoras, dld antapodotiko basei thesis ergasias kai antapodotikotitas.

    Allios einai sigouro oti kai oi teleytaioi iroes pou exoun apomeinei ston kratiko mixanismo kai pou travane koupi gia olous tous allous, tha fygoun. Kai tote, zito pou kaikame.

    ReplyDelete
  4. antapodotikotitas > paragogikotitas

    ReplyDelete
  5. Ο Soros,μιλώντας προς επιχειρηματίες, πολιτικούς, επενδυτές και διπλωμάτες, τόνισε ότι «η Ελλάδα θα σωθεί πάσει θυσία γιατί αυτό θέλουν η Ευρώπη και οι ΗΠΑ».

    Μάλιστα, τόνισε χαρακτηριστικά ότι οι ΗΠΑ επιθυμούν να στηρίξουν την Ελλάδα. «Η κυβέρνηση του Μπαράκ Ομπάμα θέλει να σωθεί η Ελλάδα. Η Ευρώπη πρέπει να είναι ενιαία και όχι ένας όμιλος πλούσιων χωρών», είπε ο μεγαλοεπενδυτής.

    ReplyDelete
  6. Rat,

    Pos tha metriseis tin paragogikotita tous? To dimosio exei konta sto 1 ekatommyrio kosmo. Exe ypopsi sou sygritika oti blue-chip polyethnikes ependyoun baria ston tomea anaptyksis anthropinou dynamikou, dapanoun megala posa kai arketa xronia gia na anaptyksoun kai na efarmosoun (me meriki malista epityxia) tetoia montela aksiologisis se epixeiriseis megethous 1/3 tou ellinikou dimosiou.

    ReplyDelete
  7. Οταν αυτά λέει ο Σορος,εγώ γελάω με αυτά που λένε και γράφουν κάποιες εγχώριες κλωτσοπατηνάδες.
    Χάρη στο ΓΑΠ,τον Αγιο Σώστη, σήμερα οι Ελληνες τρώμε πατεσπάνι.

    ReplyDelete
  8. aoua

    den einai mono oi polyethnikes, einai oloklira krati stin EE, kai i idia i EE, pou exei systimata kai plaisia deikton metrisis klp. Ki an tous piran xronia na ta anaptyksoun, toso to kalytero gia tin Ellada pou de xreiazetai na ksana-anakalypsei ton troxo.

    To idio to DNT proothei tin yiothetisi tetoion praktikon, exei dika tou set deikton kai prosferei sta meli tou katopin zitisis ekpaideysi kratikon leitourgon gia tin efarmogi tous.

    Alla ola ayta einai ayti ti stigmi technicalities, efoson de theloume emeis oi idioi na ta yiothetisoume, de theloume to DNT, de theloume ti diafaneia, de theloume tin aksiokratia. De xreiazetai epistimonosyni ipsilon prodiagrafon gia na katalaboume oti i katharistria tis DEKO amoibetai ektos enos tetoiou plaisiou.

    ReplyDelete
  9. Ta epomena dyo xronia oi miniaies apolabes ton ypallilon tou sklirou DT tha meiothoun kata akoma 20-30% kathos ta epidomata tha ekmidenistoun orizontios. O eyryteros DT tou 1 ek den epireazetai an den apofasisei to PASOK na sygkroustei me to systima pou to ethrepse kai to edraiose se komma eksousias.

    To eniaio misthologio den einai thesfato, kai de tha piasei topo, an den enosei ousiastika oles tis ypiresies tou stenoterou kai eyryterou DT se ena plaisio, me pliri aporofisi ton epidomaton se misthous pou akolouthoun proodeytiki klimaka basei prodiagrafon thesis ergasias.

    ReplyDelete
  10. Symfonoi, "de xreiazetai epistimonosyni ipsilon prodiagrafon gia na katalaboume oti i katharistria tis DEKO amoibetai ektos enos tetoiou plaisiou", omos xreiazetai gia na prosdioriseis POS akribos tha eprepe na amoibetai basei aytou pou paragei stin oikonomia pou to paragei.

    Ekei einai to zitima. De xreiazetai na eimaste epistimones gia na anagnorizoume problimata, alla einai aparaitito an theloume na briskoume tis sostes lyseis.

    ReplyDelete
  11. aoua

    ayto pou thelo na po einai oti de xreiazetai na ftiakseis polyploka systimata metrisis klp otan den exeis kan efarmosei ta basikotera.

    oi polyethnikes pou anafereis ksodeyontai kai pedeyontai giati afou exoun anaptyksei systimata me 250 deiktes toulaxiston HR management, katalavainoun oti KAI kataskeyazoun grafeiokratika skeyasmata KAI kostizoun polla stin efarmogi tous.

    Edo de milame gia kati tetoio.

    Milame gia 5-6 basikous deiktes / kritiria basei ton opoion de tha dinoume stin katharistria tis DEKO 70.000 eyro to mina.

    O logos pou antilego sta grafomena sou den einai giati diafono oson afora tis texnikes dyskolies, alla giati apo kapou prepei na ksekinisoume, na stamatisoume na leme "Oxi de ginetai giati..." alla "Nai ginetai kata ton tropo...".

    Allios as katalaboume oti ta talenta se ypourgeia kai theseis management kleidia sto dimosio me 1500 eyro den prokeitai na ta kratisei i xora. Ki an fygoun kai ayta, tha plirosoume kanena mina akoma tin katharistria kai meta tha to kleisoume oli mazi to magazi na isixasoume.

    Arketa me tin isotita stin eksathliosi, mono tous diaplekomenous exei eynoisei.

    ReplyDelete
  12. Το πόσα χρήματα πρέπει να παίρνει η καθαρίστρια του ΟΣΕ, αλλα και ο κάθε ΔΥ ή ΔΕΚΟτζής πρέπει να το καθορίζουν 2 παράγοντες:

    Κατα πρώτον, ΑΦΟΥ ο ουσιαστικά πτωχευμένος Δημόσιος Τομέας περιμένει χρήμα απο τον ΙΔΙΩΤΙΚΟ τομέα (=παραγωγός πλούτου),
    ΤΟΤΕ ο ιδιωτικός τομέας που καλείται να δημιουργήσει πλούτο και να φέρει ανάπτυξη κτλ που λέμε, πρέπει να απασχολεί το ΙΚΑΝΟΤΕΡΟ ανθρώπινο δυναμικό,
    ΑΡΑ τα κίνητρα να εργαστεί ο ταλαντούχος νέος στον ιδιωτικό τομέα πρέπει να είναι ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΑ απο τα αντίστοιχα του δημοσίου.
    Και για όσους δεν καταλαβαίνουν, μια εργασία-αραλίκι μηδενικού ρίσκου ΔΕΝ δύναται να αμοίβεται παραπάνω απο την επίπονη, σκληρή και με ρίσκο παραγωγική εργασία του ιδιωτικού τομέα!

    Κατα δεύτερον, το μέτρο σύγκρισης του μισθού στην Ελλάδα (που ακούω τους ΔΥ να διαμαρτύρονται διότι δεν βγαίνουν λέει με 1500άρια μισθούς) πρέπει να έχει ως σημείο αναφοράς τον μέσο όρο της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ αγοράς εργασίας, και οχι της Λουξεμβουργιανής. Οπότε ΕΑΝ τα 2/3 και βάλε του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα αμοίβεται με 800αράκια, ΤΟΤΕ ο μέσος μισθός στον δημόσιο τομέα πρέπει να είναι ΚΑΤΩ απο τα 800 ευρώ!

    Τωρα ορισμένοι θα πουν μα πως θα τα βγάλει πέρα μια οικογένεια με 1500 ευρώ το μήνα...
    Εμ βέβαια, αμα δουλευει μονο ο ένας (στον ιδιωτικό δουλευουν και οι δυο x2 δουλειές έκαστος για να τα βγάλουν πέρα, αλλα αυτό το κάνουμε γαργάρα) και αμα έχουμε συνηθίσει στα 1800 κυβικά, άντε να προσαρμοστούμε στα 1400 και σε κορεάτικο... δράμα σε λέω!

    ReplyDelete
  13. yianniskriti

    to thema pou thigeis mesos misthos idiotikou vs dimosiou exei poly psomi gia sizitisi.

    Alla mia dieykrinisi toulaxiston sta dika mou proigoumena sxolia. Yparxoun kapoioi roloi sto dimosio pou apaitoun poly ypsila prosonta, en merei giayto stis perissoteres xores ana ton kosmo, aytes oi theseis ergasias diepontai apo eidiko kathestos ergasiakon symbaseon. Stin Ellada, me trantaxto paradeigma tis pantaxou DEKO kai se mikrotero bathmo ti dimiourgia grammateon, symboulon kai melon epitropon, aytes tis organikes theseis tis lymainontai atoma pou epi ton armodiotiton pou apaitoun oi roloi, einai aneparki. Yparxei omos mia kritiki maza epaggelmation pou paramenoun se tetoies theseis kai kinoun ti girasmeni mixani, alla oxi gia poly akoma.

    An otan milame gia eksorthologismo tou kratous klp den dosoume lysi se teratourgimata opos i katharistria ton 70 xil eyro vs managers / diaxeiristes pou tha anadiorganosoun to dimosio tomea - mesa stous epomenous mines - to legomeno "brain drain" isos telika parei tis xeiroteres tou diastaseis. kai ayto tha itan syntribi gia olokliri tin ethniki oikonomia, apo ti stigmi pou den yparxei simera idiotikos tomeas ikanos na prosferei enallaktikes lyseis.

    ReplyDelete
  14. "Η πρώτη περιλαμβάνει τους ακραιφνείς νεοφιλελεύθερους ( Μανδραβέλης, Μάνος κλπ), οι οποίοι, λειτουργώντας με άξονα έναν ιδιότυπο ιδεολογικό μανιχαϊσμό, πιστεύουν ότι αυτό που προέχει είναι να φτιάξουμε ένα σοβαρό και παραγωγικό κράτος."

    Καλά κρασά. Και παραγωγικό, και κράτος? Αυτες οι δυο λέξεις παίζουν εκ θεμελίων μπόξ αναμεταξύ τους. Παραγωγικό κράτος, σαν να λέμε καυλιάρης ευνούχος.

    Ο ρόλος του κράτους σε μια ελεύθερη οικονομία δυτικού τύπου ΔΕΝ είναι παραγωγικός, αλλα επικουρικός (δλδ υποτίθεται, ΘΑ'ΠΡΕΠΕ να είναι). Εκτός αν αλλάξουμε σύστημα, τα κρατικοποιήσουμε όλα και γίνουμε σοβιετικού τύπου οικονομία (καλή ιδέα).

    Ο γραφειοκράτης του δημοσίου δεν είναι εργάτης, ούτε παράγει πλούτο (παρ όλες τις πίπες της αριστεράς, που τον λογίζει σαν εργάτη). Είναι βοηθητικός, ΓΙΩΤΑΣ που λέγαμε στον στρατό, επίκουρος.

    Στην Ελλάδα βέβαια, απο το 80 κι έπειτα άριστος δεν θεωρείται αυτός που εργάζεται και παράγει πλούτο (ιδιωτικός υπάλληλος, βιομηχανικός ΕΡΓΑΤΗΣ), αλλα ο γλύφτης πολιτικών γραφείων ή το μαμμόθρεφτο που είχε τον πλούσιο μπαμπά να του χρηματοδοτεί άχρηστες σπουδές με μοναδικό σκοπό να μαζέψει όσο το δυνατόν περισσότερα "μόρια" (πτυχία-Ασεπ) για να… προσληφθεί (βολευτεί) σε μια θέση ΑΕΡΓΙΑΣ στον παραγωγό χρεών δημόσιο τομέα!

    Και αυτό που λένε επι το πλείστον οι φιλελεύθεροι, είναι οτι το Ελληνικό γιγαντώδες κράτος πρέπει οχι να γίνει παραγωγικό όπως γράφει ο κειμενογράφος, αλλα αφού δεν βοηθάει σε τίποτα -αντιθέτως στραγγαλίζει την οικονομία και επιβαρύνει τους πολίτες με χρέη-, τότε να συρρικνωθεί, και να αφήσει την αγορά και την οικονομία να ανασάνουν.

    Αντίθετα με τον φιλελεύθερο χώρο, το καθολικό ποσοστό των Ελλήνων (=γαλουχημένο με σοσιαλιστικά ιδεώδη) υποστηρίζει την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός ισχυρού κράτους που πρέπει να έχει στις τάξεις του τους «αρίστους» κτλ και να τους αμείβει με υψηλότερες (!) αποδοχές από τις αντίστοιχες των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.

    Επίσης, θέλουν σοβαρό κράτος με πραγματικές υπηρεσίες, πράγμα το οποίο πολύ απλά δεν γίνεται όσον υπάρχει η μονιμότητα και η έλλειψη αξιολογησης ΔΥ απο τον κάθε πολίτη. Αμα δεν υπάρχουν κίνητρα, δουλειά δεν γίνεται. Και αμα δεν υπάρχει φοβέρα (κίνδυνος απόλυσης), τοτε ο ΔΥ δεν πρόκειται να κουνήσει απο την καρέκλα του. Απλά πράγματα που για τους Έλληνες είναι άλλος πλανήτης.

    Και για να βάζουμε τις λέξεις στην θέση τους :

    Ικανότητα στην Ελλάδα => Μόρια και τίτλοι σπουδών (και ΟΧΙ επίπονη εργασία - παραγωγή έργου/πλούτου),

    Εργατική πάλη/αγώνας στην Ελλάδα => Γλείψιμο και αγοραπωλησία ψήφων σε πολιτικά γραφεία για βόλεμα σε μια πλαστή και άεργη θέση του δημοσίου,

    Εργασία στον παραγωγικό ιδιωτικό τομέα => Αποτυχημένη μίζερη πορεία που διασφαλίζει ΧΑΜΗΛΟ εισόδημα και ανέχεια (και μετα περιμένουμε ανάπτυξη-παραγωγή πλούτου με τέτοιες αξίες/κοινωνικά φαινόμενα)

    Άριστοι – επιτυχημένοι της κοινωνίας (τα ινδάλματα της γενιάς μας) => Τεμπέληδες κρατικοί υπάλληλοι που περιμένουν από τους λιγότερο ικανούς ιδιώτες να τους ταΐζουν για να κάθονται. (Τώρα, τι άριστοι είναι αυτοί που περιμένουν από τους υποδεέστερούς τους να τους ζήσουν, αυτό μόνο οι ξύπνιοι και μορφωμένοι Έλληνες μπορούν να το κατανοήσουν/εξηγήσουν).

    Συγνώμη για την κατάχρηση του χώρου.

    ReplyDelete
  15. @ rat700,

    το θέμα πάει εκεί απο μόνο του, αφου όλοι περιμένουν τον ιδιωτικό τομέα να παράξει πλούτο. Εκεί είναι όλη η ουσία.

    Δεν διαφωνώ μαζί σου, αλλα το θέμα είναι να υπάρχουν ισχυρότερα rates στον ταλαντούχο να απασχοληθεί στον ιδιωτικό τομέα. Οι ειδικές θέσεις διευθυντικών στελεχών του δημοσίου είναι ελάχιστες, δεν αντιπροσωπεύουν την γενική εικόνα.

    ReplyDelete
  16. @ yianniskriti

    Εισαι φιλε απο τις λιγες λογικες φωνες που εμειναν στην
    Ελλαδα.

    Το δημοσιο και τα κομματα που το εξεθρεψαν ειναι το νο 1
    προβλημα στην Ελλαδα.
    Ολοκληρη η χωρα δονειται στο συνθημα ,διοριστε μας στο δημοσιο.

    Ευχομαι να αλλαξει αυτη η κατασταση και ο Ελληνας να δημιουργησει .

    Υianniskriti και παλι μπραβο

    ReplyDelete