Friday, October 30, 2009

Διαγενεακός Προϋπολογισμός

Το υπουργείο Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδος αποφάσισαν χτες να συστήσουν κοινή ανεξάρτητη επιτροπή προκειμένου να καταγράψουν με ακρίβεια την πραγματική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, κυρίως το ακριβές ύψος του ελλείμματος το οποίο σε πρώτη φάση ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση στο 12,5% του ΑΕΠ.

Είναι απόλυτα θεμιτό και σωστό, η κυβέρνηση να επιδιώκει τη διαφάνεια και τη συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος προκειμένου να μπορέσει να καταγράψει με σαφήνεια το δημοσιονομικό τοπίο, και κατ’ επέκταση να καταρτίσει τον ετήσιο προϋπολογισμό, αλλά και να σχεδιάσει στη συνέχεια το τριετές σχέδιο σταθερότητας και ανάπτυξης που υποχρεούται να υποβάλει στην ΕΕ.

Θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο, αν η καταγραφή αυτή δεν στρέφονταν αποκλειστικά στην αποτύπωση της δημοσιονομικής τρύπας με παραδοσιακούς λογιστικούς όρους, αλλά στην εμφάνιση των μεσομακροπρόθεσμων οικονομικών υποχρεώσεων του κράτους έναντι των πολιτών. Τι δηλαδή πρέπει να ξοδέψει το δημόσιο σε βάθος δεκαετίας ή ακόμα καλύτερα σε βάθος εικοσαετίας α) για επενδύσεις, β) μισθούς γ) συντάξεις και δ) δαπάνες του κοινωνικού κράτους, και τι σημαίνει αυτό για τη φορολογία και το δημόσιο δανεισμό; Θα ήταν δηλαδή σοφό και εξαιρετικά χρήσιμο, εάν μετρούσαμε το πραγματικό δημοσιονομικό βάρος (fiscal burden) σε βάθος χρόνου, και όχι ένα υπομέγεθος αυτού που είναι το έλλειμμα και το χρέος.

Μιλάμε εδώ για τη χρήση της λεγόμενης γενεακής λογιστικής (generational accounting) και την κατάρτιση ενός διαγενεακού προϋπολογισμού, όπου θα καταδεικνύεται με σαφήνεια το πλήρες εύρος των μελλοντικών υποχρεώσεων του κράτους και οι πόροι που απαιτούνται για να εξυπηρετηθούν.

Εάν η κυβέρνηση υιοθετούσε αυτή την αντίληψη, έστω θεσμοθετώντας έναν άτυπο διαγενεακό γνωμοδοτικό προϋπολογισμό προς συμπλήρωση του τακτικού, θα έκανε αναμφισβήτητα μια μεγάλη επανάσταση στον τρόπο καταγραφής και αντίληψης των δημόσιων οικονομικών.

Θα ήμαστε τότε πράγματι σε θέση να δούμε, ότι οι μεγαλύτερες οικονομικές πιέσεις για τη δημοσιονομική θέση της χώρας, δεν προέρχονται από τα ψιλά πλην όμως εξόχως συμβολικά ζητήματα πχ κρατικά αυτοκίνητα, αστυνομικοί οικιακές βοηθοί κοκ (ορθώς κόβονται όλα αυτά), αλλά από το ασφαλιστικό σύστημα και τις πιέσεις που ασκεί στα δημόσια οικονομικά η διαδικασία πληθυσμιακής γήρανσης. Θα εντοπίζαμε επίσης ως σοβαρότατο πρόβλημα το χαμηλό λόγο κόστους – παραγόμενου αποτελέσματος του δημόσιου τομέα.

Έχοντας αντιληφθεί αυτά τα δύο στοιχεία. Έχοντας δηλαδή αποτυπώσει τους θεμελιώδεις παράγοντες που καθιστούν τη χώρα δουλοπαροικία του χρέους, θα αναγκαζόμασταν να αντικρίσουμε με ειλικρίνεια την πραγματικότητα. Ότι χωρίς μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού, αλλά και χωρίς ένα κράτος που παράγει υψηλή προστιθέμενη δημόσια και κοινωνική αξία, η μακροπρόθεσμη δημοσιονομική θέση της χώρας δεν είναι βιώσιμη. Ο διαγενεακός προϋπολογισμός πολύ απλά θα μας ανάγκαζε να αντιληφθούμε τι σημαίνει η έννοια μέτρα μόνιμου διαρθρωτικού χαρακτήρα και ποιες οι συνέπειες αν δεν τα υιοθετήσουμε.

39 comments:

  1. Oι άνθρωποι πλησιάζουν συνεχώς το ανώτατο προσδοκώμενο όριο των 120 ετών που μπορεί να ζήσει ένα homo sapiens animal.Πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τί είναι παιδί,έφηβος,νέος, μεσήλιξ,ενήλιξ,παρήλιξ κλπ.
    Με αυτό το τρόπο μπορούμε να αυξήσουμε τον αριθμό των "νέων" και να μειώσουμε των αριθμό των "γέρων".
    Και φυσικά σε μια τέτοια δημογραφική αποτύπωση των γενεών πρέπει να στηριχθεί ένα Σύστημα Καθολικής Κοινωνικής Ασφάλισης.

    ReplyDelete
  2. Αυτό το θέμα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον.

    Δεν θα έπρεπε για παράδειγμα οι σύμβουλοι ασφαλειών και επενδύσεων να είναι πιο ώριμοι; Το λέω επειδή ήμουν απ' αυτούς στην ηλικία των 22 και βέβαια αλλιώς έβλεπα τη ζωή τότε, αλλιώς την έβλεπα στα 30 κ.ο.κ.

    Κάποις δουλειές θα έπρεπε να εκτελούνται από πιο ώριμα άτομα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να εργάζονται μέχρι τα 90...

    Το κόστος θα είναι τρομακτικό για τους νεότερους.

    Λάβετε επίσης υπόψη ότι η κοινωνική ασφάλιση και όλα αυτά είναι πολύ καινούργια μέτρα, ούτε τρεις γενιές καλά καλά...

    ReplyDelete
  3. Οι μεγαλύτεροι είναι καλοί για μέντορες οι νεότεροι για εκτελεστικές θέσεις. Μηχανάκια που μπορούν να τρέξουν. Πάντως σύμβουλος στα 22 είναι αστείο εκτός και αν μιλάμε για ΙΤ και τεχνολογία.

    Πράγματι η κοινωνική ασφάλιση δεν έχει ούτε 60 χρόνια ζωής.

    ReplyDelete
  4. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

    ...είναι σαν αρχαία Ελληνική τραγωδία (και κομωδία ταυτόχρονα).

    Η Γενιά Α εργάζεται σκληρά, παράγει και χτίζει.

    Τα παιδιά τους, Γενιά Β, τα βρίσκουν όλα έτοιμα, γίνονται τεμπέληδες και μόνο καταναλώνουν.

    Όταν έρχεται η σειρά της Γενιάς Α να συνταξιοδοτηθεί δεν υπάρχει δεκάρα.

    Η Γενιά Β λοιπόν τσατίζεται και ταπεινώνεται και τα παιδιά τους, Γενιά Γ, δεν αντέχουν άλλο και κάνουν πόλεμο. Έτσι γκρεμίζονται τα πάντα και η Γενιά Γ αρχίζει να χτίζει πάλι και να παράγει από την αρχή κλπ κλπ.

    Η βασική οικονομική θεωρία, ότι οι Πόροι είναι περιορισμένοι αλλά οι Επιθυμίες είναι απεριόριστες, ισχύει. Οι κομμουνιστές δοκίμασαν να το αλλάξουν αυτό, εξαλείφοντας τις επιθυμίες ("δεν έχει σημασία τι θέλεις, το κόμμα θα αποφασίσει τι θα σου δώσει μόνο για να επιβιώσεις"). Απέτυχε διότι χωρίς επιθυμία δεν υπάρχει κίνητρο για υπευθυνότητα και παραγωγικότητα και διότι κανείς δεν θέλει να χάσει την ελευθερία του από γραφειοκράτες του "κόμματος" που αποφασίζουν ποιος θα πάρει και τι θα πάρει (όπως έχει καταντήσει δυστυχώς σήμερα το όλο σύστημα της δύσης - κρατικοδίαιτο και "κρατικο-ελεγχόμενο").

    Λύσεις υπάρχουν μόνο βραχυπρόθεσμες. Δίνεις βοήθεια σε χώρα του τρίτου κόσμου και τι κάνουν; Χορταίνουν κι αρχίζουν να κάνουν περισσότερα παιδιά. Μετά από 1 χρόνο έχουν πάλι το ίδιο πρόβλημα.

    Από την άλλη πλευρά δεν μπορείς να κάνεις ότι κάνει η κομμουνιστική κυβέρνηση της Κίνας, δηλαδή να περιορίσεις τις γεννήσεις. Διότι έτσι, όσο αυξάνεται η ηλικία των εν ζωή συνταξιούχων και όσο αυξάνεται και ο αριθμός τους, δεν υπάρχουν αρκετά νέα παιδιά να τους υποστηρίξουν.

    Πολύ περίπλοκο πρόβλημα και πολύ ενδιαφέρον θέμα (χωρίς λύση βέβαια).

    ReplyDelete
  5. Ας μην είχαν εξανεμιστεί οι περιουσίες των ασφαλιστικών ταμείων εν είδει δώρου προς το Δημόσιο και σήμερα δεν θα υπήρχε πρόβλημα με τα ταμεία.
    Μη ξεχνούμε ότι, όχι και πολύ παλιότερα, υπήρξε διαρκής δανεισμός προς το κράτος με 4% από τα Ασφαλιστικά Ταμεία, τη στιγμή που ο τραπεζικός τόκος ήταν περί το 30% και άνω.
    Μη ξεχνούμε ότι τα χρήματα των Ασφαλιστικών Ταμείων αντί να τοποθετούνται σε παραγωγικές χρήσεις ήταν απλοί αγωγοί (πακτωλοί!) τζάμπα ενισχύσεων του δημόσιου τομέα.
    Μη ξεχνούμε τα χαριστικά κολπάκια από παλιές κυβερνήσεις προς τους "μεγάλους" εργοδότες, π.χ. απαλλαγή από χρέη προς τα Ταμεία, σβήσιμο χρεών, κλπ κλπ.
    Γιατί να καλούνται σήμερα οι εργαζόμενοι να πληρώσουν ΠΑΛΙ τη νύφη;
    Το να διαχωρίζονται οι εργαζόμενοι σε γενιές, με αποτέλεσμα τη μεταξύ τους τριβή (και εχθρότητα) δεν είναι η καλύτερη λύση.
    Επίσης, δεν είναι λύση η αναθεώρηση των ηλικιακών οριων σε σχέση με την εργασία, δηλαδή, αντί να περιοριστεί γενικά ο εργάσιμος χρόνος λόγω νέων τεχνολογιών, είναι τουλάχιστον άκομψο να καλούνται τα γερόντια να εργαστούν μέχρι τελευταίας πνοής!!!
    -->> συμφωνώ με τη γενική τοποθέτηση του ποστ, διαφωνώ όμως ριζικά με το συμπέρασμα περί πιεσεων που ασκούνται απο τη πληθυσμιακή γήρανση. Αν πάμε έτσι το πράγμα, κανείς δεν θα τολμά πλέον να κάνει παιδιά σε αυτό τον τόπο.
    -->> αλλού είναι το ζουμί, κατά τη γνώμη μου: στην απορρόφηση νέων πληθυσμών, στην ενίσχυση των νέων στην ηλικία να δημιουργούν οικογένειες με πολλά παιδιά, κλπ, και αυτά δεν γίνονται με τη δαμόκλεια σπάθη της δια βιου εργασίας/δουλείας.
    -->> χρήσιμο επίσης να δίνονται κίνητρα επιχειρηματικότητας προς ανθρώπους ανεξαρτήτως ηλικίας. Οχι κατανάγκη χρηματικά κίνητρα, αλλά βοήθεια μέσω πληροφοριών, προγραμμάτων, τεχνολ. εξοπλισμών, κλπ., πράγματα που ακόμα είναι κλεισμένα σαν επτασφράγιστα μυστικά ώστε να επωφελούνται φιάφοροι "ημέτεροι" που, συχνοτατα, δεν εχουν και τα απαιτούμενα προσόντα.

    ReplyDelete
  6. Οι μεγαλύτεροι είναι καλοί για μέντορες οι νεότεροι για εκτελεστικές θέσεις.

    Συμφωνώ.
    Σήμερα όμως το Κράτος προσπαθεί να πείσει τους νέους ότι πρέπει να κάτσουν σε ένα γραφείο στο δημόσιο να χαλάσουν τη μέση τους και να μην μπορούν και να πηδήξουν στο τέλος και να παθιάζονται με θέματα όπως "νοσηλεία σε νοσοκομεία".

    Πάντως σύμβουλος στα 22 είναι αστείο εκτός και αν μιλάμε για ΙΤ και τεχνολογία.

    Συμφωνώ, τότε ήμουν ήδη παντρεμένος και υποστήριζα και τη μάνα μου (ο πατέρας μου είχε πεθάνει), οπότε υπήρχε κάποια ωριμότητα, όχι όμως όση θα έπρεπε να είχα για "σύμβουλος" (η αγορά έχει γεμίσει από πιτσιρικάδες συμβούλους σήμερα).

    Όσον αφορά στο ΙΤ, κι εκεί προβλήματα οι πολύ νεότεροι, διότι δεν εργάζονται υπό την καθοδήγηση των πιο έμπειρων. Αγοράζεις το Microsoft Office να κάνεις τη δουλειά σου και πετάγονται παπάκια, συνδετήρες που μιλάνε, διάφορα πολύχρωμα παράθυρα και στο τέλος νομίζεις ότι το πρόγραμμα το έφτιαξε η Disney.

    Η Microsoft θα μπορούσε να προσλάβει πολύ περισσότερο κόσμο (ειδικά 40άρηδες και 50άρηδες που έχουν καλύτερη επίγνωση του "χαμένου" χρόνου) ως συμβούλους. Το ίδιο και οι αρχιτέκτονες, που ενώ φτιάχνουν ωραία κτίρια, κάποιες φορές φτιάχνουν τερατουργήματα διότι δεν συμβουλεύονται ώριμους ανθρώπους με πιο "κλασική" νοοτροπία.

    Υπάρχει μια ολόκληρη γενιά 65-75 ετών που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως σύμβουλοι σε πολλά θέματα, με αμοιβή και χωρίς να νιώθουν ότι "δουλεύουν", επειδή απλά θα τους ζητείται η τεκμηριωμένη άποψή τους με βάση την πείρα τους.

    Αυτή τη στιγμή, η Πείρα των Μεγαλυτέρων χάνεται, γίνεται καπνός. Η πείρα αποτελεί ένα εξαιρετικό περιουσιακό στοιχείο (asset) κι όμως πείσαμε τους έμπειρους της κοινωνίας μας να παίρνουν μια σύνταξη και να χαραμίζουν το χρόνο τους μπροστά στην τηλεόραση.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. @ rodia

    i diethnis epistimoniki bibliografia deixnei oti ta xrei ton asfalistikon systimaton (pensions + health care) stis ypsilou eisodimatos xores simera kata peripou 50% ofeilontai sto megethos ton dapanon gia iatriki texnologia (oros genikos alla ensomatonei eksoplismoys, analosima, ypiresies pliroforiaka sistimata klp) eno abebaio einai os simera poia i epirroi tis dimografikis giransis. Omos dedomenou oti oi dimografikes problepseis gia ti giransi einai sostes, kai dedomenou oti noumero ena aksia tis dytikis koinonias / oikonomias / politismou einai i ygeia kai i makrozoia, tote exoume ena ekriktiko migma poy tis epomenes dekaeties tha tinaksei ston area ayto poy i Disi gnorise os welfare state apo ton WWII kai meta.

    Lyseis? Kamia bebaii, alla mporoume se epipedo Elladas toylaxiston na ksekinisoume apo ta 2 poly basika:

    (1) Diaxorismos Sintakseon apo Ygeionomiki perithalpsi. Dyo ksexorista systymata - apagoreysi sxesis sygkinonounton doxeion metaksi toys.

    (2) Katargigi ethnikou systymatos koinonikis asfalisis gia tin ygeia, entaksi tou sto Ethniko Systyma Ygeias, me 1 mono forea (to ESY) kai oxi 30 asfalistika tameia na mazeyei porous gia tin ygeionomiki kalypsi toy plythismou. Xrimatodotisi toy systymatos meso forologias eisodimatos, tax earmarked gia tin ygeia, proodeytikis klimakas - kai oxi meso asfaliston eisforon.

    G700 intergenerational accounting SUPER!

    Kai gia tin ygeia epitelous (ntropi eimaste i moni xora tou OECD pou den to efarmozoume) yiothetisi ton OECD health accounts gia ti statistiki parakolouthisi ki aksiologisi tis apodosis tou ESY.

    ReplyDelete
  9. @ rodia

    o diaxorismos se genies einai proseggisi / methodologia policy analysis. To an kapoios/kapoioi to aksiopoioyn populistically einai allo thema, opos egine kai me to diaxorismo ton antrhopon se oikonomikes kai koinonikes takseis.

    To an ayti i proseggisi sou bgazei entona aisthimata polemikis yfis, tote ayto isos na simainei oti kati trexei ekei mesa, ki aksizei na to meletisoume, na anarotithoume kai na anatheorisoume staseis mas kai politikes.

    ps epixeirimatikotita gia tous neous stin Ellada = anoikste ola ta kleista epaggelmata, ensomatoste tis odigies tis EE peri anagnorisis epaggelmatikon dikaiomaton kai kinitikotitas ergatikou dynamikou.

    Meta erxontai ta lefta. Teleytaia erxontai ta ypoloipa, kathos o tropos pou dothike emfasi (stin Ellada) mono sta teleytaia itan apokleistika fataoulikos kai me mideniki prostithemeni aksia gia ton tomea genikotera (kyrios oson afora to redistribution of entrepreneurial opportunities in an equitable manner between business sectors, business maturity groups kai age groups). Isos to kalytero os pros to teleytaio tha itan i leitoyrgia apotelesmatikon kai diafanon paratiritirion agoras, me statistika dedomena kai dedomena agoras anoikta pros olous tous endiaferomenous kai eidika tous contestable epixeirimaties, pou simera trone porta apo tous incumbents kratikodiaitous titanes se olous tous kladous, - tis soublakeri..

    ReplyDelete
  10. @ rat700,
    Και οι δυο προτασεις πολύ καλές δείχνουν και προς μια κατευθυνση που αποκλείει λαμογιές, κλπ. Μακάρι να γινόντουσαν πράξη...

    ReplyDelete
  11. @ rat700,
    Οταν ήμουν νέα (βγάλε καμμιά 35αριά χρονάκια) αγωνιζόμασταν με τους συνεργατες μου στο γραφειο να βρουμε προγραμματα της τότε ΕΟΚ να χρησιμοποιήσουμε προς όφελος δικο μας και κατεπεκταση της χωρας, αλλα καθε προσβαση γινοταν μεσω γραφειων "ημετερων ειδικων" τα οποια ζητουσαν περι το 50% του τελικου προϊόντος, οπότε πάψαμε να ενδιαφερομαστε, πράγμα που μαλλον θα επραξαν πολλοι με αποτελεσμα να πάει άπατο το πρωτο πακετο στηριξης.
    Σήμερα, ακομα δεν εχω χρησιμοποιησει το ταμειο ασφαλισης όπου ανηκω, δεδομενου οτι εχω καλη υγεια και δεν ειμαι φαρμακομανης!:)
    Επιπλέον, διατηρώ θέση συμβούλου -άτυπης και άμισθης φυσικά!- των παιδιών μου, με αποτέλεσμα να ωφελουνται υπηρεσίες εδώ αλλά και στην αλλοδαπή!
    -->> οι προσωπικες εμπειριες που παραθετω δεν γινονται για άλλο λόγο εκτός απο την αγωνια μου να εκθεσω ενα προσθετο στοιχείο εναντιον της θεωριας που θελει τους νεους εναντιον των γεροντων.
    --> μακάρι να μπουν επιτελους τα πραγματα σε μια σειρα, που λένε, και ο διαχωρισμος του δικαιωματος στην υγεια απο το το δικαιωμα στη σύνταξη δείχνει κατι τι σωστό.

    ReplyDelete
  12. Σόρυ για το off-topic αλλά είπα να το δείξω. Από το Newstime.gr:

    "Η γενιά των 700 ευρώ πυροβολεί τη γενιά των 700 ευρώ (video) - Ζούγκλα"

    http://www.newstime.gr/?i=nt.el.article&id=19365

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Lefteris youre out of line mate, where is your sense of sarcasm?

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Συγγνώμη κι εγώ που τα πήρα, αλλά λείπω από την πατρίδα 12 χρόνια κι εδώ συνήθισα αλλιώς. Μη νομίζεις, κι εγώ όταν πρωτοήρθα εδώ, ως φωνακλάς Κρητικός, τους είχα "προσβάλει" και τρομάξει όλους... οι Αμερικανοί της μεσαίας τάξης είναι ντροπαλοί - άνθρωποι σαν τους Κρητικούς τους τρομάζουν. ΌΤαν είχα πάει στο Νότο και μιλούσα στο τηέφωνο με Κρήτη και κουνούσα τσι γχέρες μου νομίζανε ότι τσακωνόμουνε.


    Τέλος πάντων, στο άλλο θέμα, δεν είναι η γενιά των 700 ευρώ που πυροβολεί.
    Η δική μου εξήγηση είναι ότι όταν δώσεις ένα σφυρί σ' ένα αγοράκι, τότε νομίζει ότι όλα τα πράγματα θέλουν σφυροκόπημα. Άμα τους δώσεις όπλα, θεωρούν ότι όλα θέλουν πυροβόλημα.

    Εάν ήθελαν να ανατρέψουν κάνα σύστημα, τότε θα ακολουθούσαν το παράδειγμα του Μοχάμεντ Άτα και δεν θα πυροβολούσαν δημοσίους υπαλλήλους (ή άμα είχαν κότσια θα ερχόταν εδώ να τολμήσουν να πυροβολήσουν αστυνομικό...).

    Δεν πρόκειτα για "πολιτικό" κίνημα ή κάτι άλλο. Οι Έλληνες είχαν πολλούς περισσότερους λόγους να αντρέψουν ένα σύστημα στο παρελθόν (βλέπε επί χούντας), αλλά δεν έκαναν ποτέ κάτι τέτοιο τότε, διότι είχαν και φιλότιμο, σου λέει ο άλλος "γιατί να πυροβολήσω το μεροκαματιάρη αστυνομικό". Τώρα δεν έχουν φιλότιμο, δεν τους ενδιαφέρει που βαράνε και τι κάνουνε.

    Ένα μεγάλο λάθος κάνανε οι Έλληνες (και καταντήσανε σαν τα τσογλάνια τους γιουγκοσλάβους και τους ισπανούς): ξεχάσανε ότι ο σχετικισμός (relativism) είναι σφάλμα λογικής (logical falacy) και η ανοχή κάνει τα πάντα μπουρδέλο.
    Όταν όμως δεν έχεις αρχές, τότε δεν έχεις και μεγάλη διαφορά από τα πιθήκια (και ούτε και θα πας μπροστά, γιατί δεν σε εμπιστεύεται κανείς).


    Σας ρωτάω, ειλικρινά:

    α) Ποιος από σας εμπιστεύτηκε ποτέ εν γνώση του άνθρωπο χωρίς αρχές;

    β) Ποιος από σας μπήκε ποτέ σε αεροπλάνο του οποίου ο μηχανικός συντήρησης ήταν "πολύ ανεκτικός άνθρωπος στην πρακτική του";



    Στο θέμα μας τώρα, καταλαβαίνετε ότι έστω και χωρίς αύξηση φόρων, η αυξημένη ζήτηση τροφίμων κλπ από τους περισσότερους ηλικιωμένους θα οδηγήσει σε άγριο πληθωρισμό βασικών αγαθών για τους υπόλοιπους.

    Είναι πάρα πολύ δύσκολο θέμα, όταν έχει να κάνει κάποιος με ανθρώπους. Πρέπει να εφαρμόζει μέτρα χωρίς να θίγει προσωπικά και κοινωνικά δικαιώματα. Σαν να προσπαθείς να περάσεις ένα δωμάτιο γεμάτο γυάλινα καρφιά στο πάτωμα, με ένα κερί για φωτισμό και χωρίς τσιρότα.

    Δύσκολο.

    ReplyDelete
  17. αγωνιζόμασταν με τους συνεργατες μου στο γραφειο να βρουμε προγραμματα της τότε ΕΟΚ να χρησιμοποιήσουμε προς όφελος δικο μας και κατεπεκταση της χωρας, αλλα καθε προσβαση γινοταν μεσω γραφειων "ημετερων ειδικων"

    Αυτά τα Ελληνικά ψιλικατζίδικα δεν είναι τίποτα. Εδώ να δεις που είσαι ας πούμε μικρή τοπική τράπεζα και κάνεις τίμια δουλειά και πας να ζητήσεις μια μικρή βοήθεια, αλλά δεν ανήκεις στο ίδιο golf club και δεν παίρνεις τίποτα, οπότε μετά βλέπεις την AIG να παίρνει 182 δισεκατομμύρια δολάρια (προϋπολογισμός Ελλάδος;) και μετά από 3 μήνες να δίνει... μπόνους στα στελέχη της περίπου 25 δις.

    Τα Ελληνικά κρατικά σκάνδαλα... σου έρχεται να τους ρίξεις σφαλιάρες. Ενώ στα Αμερικάνικα κρατικά σκάνδαλα σου έρχεται να πιάσεις το μπαζούκα (η δικιά μου με κοροϊδεύει διότι τους βρίζω στα Ελληνικά και μετά φορτώνω τις φωτογραφίες μου από την 80 ΕΑΡΜΕΑ στην Κω όπου υπηρέτησα).

    Ούτε και στις Σκανδιναβικές χώρες είναι καλύτερα... διαδικασίες και προϋποθέσεις τόσες πολλές, που στο τέλος λες αει στο διάολο και επιστρέφεις στο διαμερισματάκι σου περιμένοντας να περάσει ο βαρύς χειμώνας, ή μπας κι αρρωστήσεις και πας στο νοσοκομείο που είναι πιο πολυτελές από το ίδιο σου το σπίτι.

    Υπάρχουν κράτη που σου δίνουν κίνητρο να είναι απογοητευμένος, ή να γίνεις απατεώνας, ή να εύχεσαι να αρρωστήσεις ή να μείνεις άνεργος (πχ Ελβετία, όπου συμφέρει να είσαι άνεργος).
    Όλα τα καλά τα κίνητρα από τις κυβερνήσεις τα έχουμε... (!)

    ReplyDelete
  18. Οι περισσότεροι από τους Ευρωπαίους ηγέτες δεν είχαν τίποτε να συνεισφέρουν στη σύνοδο κορυφής.Ετσι περίμεναν στην ουρά να φωτογραφηθούν με το ΓΑΠ.Θα τους είναι χρήσιμο για το βιογραφικό τους.

    ReplyDelete
  19. @Parmenidis

    Σου αφιερώνω το Personal Jesus σε εκτέλεση του Johnny Cash.

    www.youtube.com/watch?v=jQcNiD0Z3MU

    ReplyDelete
  20. @xanoum mpourek

    Το άκουσα,το είδα.Ευχαριστώ.Πολύ όμορφο.Δεν είμαι σίγουρος ότι κατάλαβα όλα τα λόγια του.

    ReplyDelete
  21. Στο αφιερώνω για την πίστη σου στον ΓΑΠ. Που ξέρεις
    κάποια στιγμή μπορεί να πιστέψω και εγώ.

    www.lyricsmode.com/lyrics/j/johnny_cash/personal_jesus.html

    ReplyDelete
  22. g700
    erratum: Υψηλός λόγος κόστους/Π.Α ή χαμηλός λόγος Π.Α/κόστους
    +

    ReplyDelete
  23. Σε παλιότερες συζητήσεις (μερικούς μήνες πριν) είχα γράψει ότι το έλλειμα θα "εκλεινε" στο 7.6% (με τους ίδιους ακριβώς υπολογισμούς ανακοίνωσε το ΥΠΟΙΚ 7.7% αλλά γιά το 2008).
    Η διαφορά ήταν το ενδοκυβερνητικό χρέος το οποίο ουδείς είναι σε θέση να γνωρίζει, και ακόμη και τώρα που μιλάμε υπάρχουν εκτιμήσεις που κυμαίνονται απο 4.7% ως 6.3% (επί του 244)

    Κάνω αυτή την εισαγωγή γιά να πω ότι η πρόταση της "διαγενεακής λογιστικής" είναι φιλοσοφικά ελκυστική μεν πρακτικά ανεφάρμοστη δε.

    1-Διότι στην Ελλάδα ποτέ δεν εμφανίζουμε την πραγματική εικόνα αλλά "μαγειρεύουμε" κατά το δοκούν

    2-Διότι το παρόν δεν έιναι καθαρά αποτυπωμένο, άρα δεν υπάρχει βάση εκκίνησης

    3-Υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι. Πχ πως θα εκτιμήσεις παράγοντες όπως το πετρέλαιο,τα επιτόκια, ο πληθωρισμός σε βάθος 20-ετίας?
    Δεν υπάρχει στον κόσμο άνθρωπος που μπορεί να το κάνει

    Ας ξεκινήσουμε από το απλό και προφανές
    Ας θεωρήσουμε ότι η Ελλάδα είναι μιά εταιρεία και εμείς μέτοχοί της

    Το ζητούμενο είναι να πάψουν οι ζημιές και να υπάρχουν κέρδη ώστε να διανέμεται μέρισμα.

    Το ύψος του μερίσματος ας μην μας απασχολεί προς το παρόν.
    Ας υπάρξει πρώτα και κατόπιν θα συζητήσουμε πως θα το αυξήσουμε

    ReplyDelete
  24. @xanoum mpourek

    Διάβασα τους στίχους.Εύστοχα διαπίστωσες ότι μού αρέσουν οι "Χριστοί" και όχι οι "Θεοί".
    Οταν οι "Χριστοί" απειλούνται απο τους "Θεούς" τότε εγώ γίνομαι φανατικός οπαδός των "Χριστών".
    Ο ΓΑΠ έχει κάτι από τη Χριστότητα του Jesus.Tώρα περνάει τη φάση του "ωσανά",η οποία δεν με πολυενδιαφέρει.Κρατάω δυνάμεις για τη φάση του "άρον, άρον...".Τότε που θα αρχίσουν οι λιθοβολισμοί,λίγο πρίν πό τη σταύρωση.

    ReplyDelete
  25. Και φυσικά ο Jesus δεν ήταν απλά ένας forgiver αλλά ένας κοινωνικός επαναστάτης ιδιαίτερα σκληρός παρά τα μειλίχεια χαρακτηριστικά του ο οποιος "έζη ως εδίδασκε και εδίδασκε ως έζη".Αλά ΓΑΠ δηλαδή.

    ReplyDelete
  26. O ΓΑΠ δεν έχει το, μέχρι τώρα γνωστό, στερεότυπο τού κοινωνικού επαναστάτη:Γενιοφόρος, με στρατιωτική στολή,άπλυτος για να μυρίζει αντρίλα και με άγριο εκδικητικό βλέμμα.Τύπος που τις περισσότερες φορές ήταν μια απλή φούσκα.
    Γιαυτό και υποτιμήθηκε.Και ευτυχώς.Και μακάρι να συνεχισθή η υποτίμησή του.Θα πετύχει περισσότερα πράματα υποτιμημένος παρά υπερτιμημένος.Καλύτερα να πορευτεί ως ένας απλός Γαλιλαίος.Τότε η σύγκρουσή του με το φαρισαισμό θα είναι νικηφόρα έστω και αν χρειαστεί να σταυρωθεί ο ίδιος.
    Σημειώνω πόσο παραβλέφτηκε και χλευάστηκε πολλές φορές η ρήση του στις προγραμματικές δηλώσεις: "θα είμαι ένας αντιεξουσιαστής στην εξουσία".
    "Ερευνάται τας γραφάς", λοιπόν, αν θέλετε να κατανοήσετε ποιός μας κυβερνά και "τί μέλλε γενέσθαι".

    ReplyDelete
  27. Ξέρεις ποιο είναι το πρόβλημα μου με τους ¨Χριστούς¨;

    Ότι μαθαίνουμε για τα έργα και τις ημέρες τους από τους ¨Παύλους¨.

    The Last Temptation of Christ - Martin Scorsese
    http://www.youtube.com/watch?v=EJvRdwqctn0&feature=related

    ReplyDelete
  28. Ναι, κάποιοι πρέπει να κάνουνε και τη "βρώμικη" δουλειά.Χωρίς τους "Παύλους" οι "Χριστοί" θα μας ήταν παντελώς άγνωστοι.Το μήνυμά τους δεν θα γινότανε ποτέ οργανωμένη και εφαρμοσμένη κοινοτική και κοινωνική δομή.Κάποιοι έπρεπε να λαλήσουν και να μαρτυρήσουν.

    ReplyDelete
  29. Οι πλέον ηλικιωμένοι θα μπορούσαν να συμμετέχουν στην έρευνα και οπωσδήποτε σε συμβουλευτική. Βέβαια, αυτό προϋποθέτει ότι θα έχουν κανονικό δικαίωμα εργασίας, εάν το επιθυμούν και όχι παραπάνω φορολόγηση. Αντιθέτως, οι πλέον ηλικιωμένοι θα πρέπει να φορολογούνται ελάχιστα.

    Με τα όσα συμβαίνουν τώρα, οι ηλικιωμένοι στις ΗΠΑ (σε καμία περίπτωση δεν θέλω να συνταξιοδοτηθώ στις ΗΠΑ) περνάνε τον καιρό τους μπροστά στην ανόητη τηλεόραση.

    (ο λόγος για τον οποίο δεν θέλω να συνταξιοδοτηθώ στις ΗΠΑ είναι ότι δεν υπάρχει η κοινωνικότητα που υπάρχει σε παλαιότερες και πιο μικρές πόλεις, όπως το Ηράκλειο ας πούμε - οι ΗΠΑ είναι για ανθρώπους ηλικίας 25 - 55)

    Λάβετε επίσης υπόψη ότι τα συνταξιοδοτικά και άλλα κοινωνικά προγράμματα είναι καινούργιο φρούτο - δεν υπήρχαν στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και συνεπώς δεν υπάρχει επαρκής εμπειρία - άσε που τα δεδομένα αλλάζουν συνεχώς.

    Η δημιουργική απασχόληση των ηλικιωμένων στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους (με κίνητρα - πχ. φορολογικές απαλλαγές κλπ) είναι κάτι θετικό νομίζω.

    Όσον αφορά στα αστεία των "αιωνίως διαμαρτυρούμενων ομάδων" όπως "θα μας φάνε οι συνταξιούχοι τις δουλειές", αυτά είναι μαλακίες. Η παροχή πείρας και συμβουλευτικής δημιουργεί επιπλέον θέσεις εργασίας και προάγει τη δημιουργικότητα.

    Ο καπιταλισμός του 15ου αιώνα έχει πεθάνει οριστικά.
    Ο ημι-καπιταλισμός των ΗΠΑ του 50 και 60 έχει κι αυτός πεθάνει, λόγω παγκόσμιου ανταγωνισμού (διαφορετικές κουλτούρες στο παιχνίδι).
    Ο σοσιαλισμός των πλουσίων (τωρινές ΗΠΑ και ΕΕ) θα πεθάνει με άσχημο τρόπο σε 3-5 χρόνια.
    Ο "υπαρκτός σοσιαλισμός" (σε γλωσικούς όρους, τι διάολο σημαίνει αυτό; - αυτός που το έβγαλε, ξέρει Ελληνικά; - το αντίθετο θα ήταν "ανύπαρκτος σοσιαλισμός"...) έχει περάσει στην ιστορία των "στυγνών δικτατοριών" και αυτό που λέμε "δημοκρατικός σοσιαλισμός" είναι απλά δυο λέξεις.

    Σε μια ελεύθερη κοινωνία, ΔΕΝ επιβάλλονται συστήματα. Σε μια ελεύθερη κοινωνία τα συστήματα διαμορφώνονται σιγά σιγά από τη νοοτροπία και τις πράξεις των μελών της κοινωνίας αυτής.

    Για παράδειγμα, οι Ινδιάνοι της Αμερικής δεν αυτο-ονομάζονταν "Οικολόγοι" (ούτε που ήξεραν τι σημαίνει "οικολογία"). Ωστόσο, ήταν ο πλέον οικολογικός πολιτισμός που εμφανίστηκε ποτέ στη γη. Δεν δημιούργησαν κάποιο συγκεκριμένο σύστημα. Το οικολογικό τους "σύστημα" ήταν αποτέλεσμα των καθημερινών τους πράξεων, βάσει της φιλοσοφίας τους.

    Αυτό είναι το ζητούμενο: πραγματικό αίσθημα κοινωνικής και περιβαλλοντολογικής ευθύνης (σε αυτό το σημείο συμφωνώ με τον red - τα υπόλοιπα γραφόμενά του δεν εφαρμόζονται πουθενά, επειδή υποδεικνύουν πλήρη ισοπέδωση και κεντρικό γραφειοκρατικό/δικτατορικό έλεγχο, με δυο λόγια θα φύγουν οι περισσότεροι έστω και κολυμπτώντας ή τρέχοντας μέσα από υπονόμους, όπως στην περίπτωση της Κούβας ή της ΕΣΣΔ).

    Μια τέτοια καλή νοοτροπία σεβασμού κλπ απαιτεί συνήθως 3-4 γενιές έως ότου γίνει πραγματική συνείδηση και "δεύτερη φύση" και ξεκινάει, όπως ξέρουμε όλοι, από το σπίτι και τις κοινωνικές επιρροές.

    ReplyDelete
  30. Όταν οι "Χριστοί" απειλούνται απο τους "Θεούς" τότε εγώ γίνομαι φανατικός οπαδός των "Χριστών".

    …και τους μετατρέπεις σε ¨Θεούς¨, όπως ο Παύλος.

    Αντίθετα, η άποψη του Λευτέρη με βρίσκει συμφωνώ 100%.

    Σε μια ελεύθερη κοινωνία, ΔΕΝ επιβάλλονται συστήματα. Σε μια ελεύθερη κοινωνία τα συστήματα διαμορφώνονται σιγά σιγά από τη νοοτροπία και τις πράξεις των μελών της κοινωνίας αυτής.

    ReplyDelete
  31. "Σε μια ελεύθερη κοινωνία, ΔΕΝ επιβάλλονται συστήματα. Σε μια ελεύθερη κοινωνία τα συστήματα διαμορφώνονται σιγά σιγά από τη νοοτροπία και τις πράξεις των μελών της κοινωνίας αυτής."

    Αυτό το είδα στην πράξη σε μικρές πόλεις και χωριά στην επαρχία των ΗΠΑ. Ξεκίνησαν ως μικρές κοινότητες μεταναστών από Σκανδιναβικές χώρες (ειδικά στο Wisconsin, Iowa, Minesota) και τότε αυτοί οι πρώτοι μετανάστες, που δεν ήξεραν από "συστήματα", έφτιαξαν σιγά σιγά τα "ήθη και έθιμά" τους όπως καταλάβαιναν. Ακόμα και σήμερα ψηφίζουν όλοι ακόμα και για μια δημοτική βρύση ή για τα σχολικά βιβλία, τον προϋπολογισμό κλπ. Ψηφίζουν και εκλέγουν τους αστυνομικούς και τους δικαστές κλπ (οι δικαστές εκλέγονται τοπικά σε όλη την Αμερική, αλλά στα χωριά τους ξέρουν και προσωπικά, οπότε ξέρουν τι καπνό φουμάρουν).

    Αυτό βέβαια ισχυροποιεί την πεποίθηση ότι πραγματική Δημοκρατία μπορεί να υπάρξει μόνο σε μικρές κοινωνίες (είναι παράλογο να λέμε ότι 500 βουλευτές αντιπροσωπεύουν όντως 300.000.000 άτομα).

    Τα βασικά κοινά χαρακτηριστικά που διαπίστωσα ότι συντηρούν το δημοκρατικό σύστημα σε αυτές τις κοινότητες είναι:
    - Δεν υπάρχει έντονη μετανάστευση από και προς αυτές τις μικρές πόλεις.
    - Είναι σχετικά φυλετικά ομοιογενείς.
    - Μοιράζονται κοινά ήθη και έθιμα (όπως είναι ας πούμε και στα κύρια διαμερίσματα/περιφέρειες της Ελλάδας)
    και άλλα κοινά στοιχεία.

    Το πιο βασικό είναι ότι σε γενικές γραμμές έχουν κοινές πεποιθήσεις. Μια φοβερά ανοικτόμυαλη κοινότητα στο Wisconsin διάγει ομαλό και δημοκρατικό βίο, όπως και μια φοβερά κλειστόμυαλη κοινότητα στην Alabama - αρκεί να είναι ομοιογενείς κοινότητες στο εσωτερικό τους. Δεν μπορείς να τις "ανακατέψεις" και να βγάλεις κάτι καλό. Δεν μπορείς να βάλεις τους μισούς κατοίκους από το ένα μέρος και τους μισούς από το άλλο, έτσι όπως έχουν μάθει. Για τον ίδιο λόγο που δεν μπορείς να ανακατέψεις Κρητικούς από τ΄ Ανώγεια με Γάλλους από το Παρίσι.

    Κάθε μία απ' αυτές τις κοινότητες έχει διαμορφώσει το δικό της τρόπο ζωής με το πέρασμα του χρόνου. Δεν κρίνουμε, απλά παρατηρούμε. Το εάν σε ένα χωριό στο Wisconsin τους αρέσει να διαβάζουν και σε ένα χωριό της Alabama τους αρέσει να πηγαίνουν στην τοπική εκκλησία, αυτό είναι δικός τους λογαριασμός.
    Είναι παραδόσεις που διαμορφώθηκαν με το πέρασμα του χρόνου (στο Wisconsin κάνει κρύο, οπότε κάθεσαι μέσα και πιάνεις και κάνα βιβλίο).

    Έχω παρατηρήσει ότι όσο πιο ομοιογενής είναι ο πληθυσμός και ανάλογα με το μέρος της Ευρώπης από το οποίο κατάγονται, έχουν όλοι τους διαφορετική νοοτροπία. Αυτοί που είναι στο Wisconsin, Minnesota είναι γενικά Σκανδιναβοί και Γερμανοί - έχουν καλές και δίκαιες δημοκρατικές παραδόσεις, στηριζόμενες στη σκληρή δουλειά.
    Στην Alabama βλέπω πολλούς αγγλοσάξωνες όχι καλής ποιότητας... μπεκροπίνουν πολύ και τα τοπικά μικροσκάνδαλα και οι αποκλίσεις από τις διαδικασίες πάμπολες.

    Δεν κρίνω (με τι κριτήρια να κρίνω άλλωστε), ούτε εκφράζω απόψεις. Απλά κοιτάζω, παρατηρώ, σημειώνω. Και απολαμβάνω το ανθρώπινο μωσαϊκό.

    (οι Σοβιετικοί προσπάθησαν να ισοπεδώσουν τα πάντα, συμπεριλαμβανομένων θρησκειών, γλωσσών, παραδόσεων - κατάστρεψαν στην κυριολεξία δεκάδες διαφορετικούς πολιτισμούς - γι' αυτά δεν μιλάει κανείς... και στο τέλος απέτυχαν παταγωδώς, διότι η ισοπέδωση φέρνει αποτυχία, τελεία και παύλα... οι καλές/δημιουργικές ιδέες προέρχονται και πηγάζουν από τις διαφορές).

    ReplyDelete
  32. Όπως βέβαια παρατηρούμε επίσης ότι οι συντηρητικές πολιτείες (π.χ. North Dakota) όχι μόνο έχουν πολύ χαμηλή ανεργία, αλλά αυτή τη στιγμή στο Bismark υπάρχουν 1,300 διαθέσιμες θέσεις εργασίας σε όσους αρέσει ο καιρός εκεί πάνω (12,500 διαθέσιμες θέσεις εργασίας σε όλη τη N. Dakota).

    Αντιθέτως, οι πολιτείες όπου όλοι το παίζανε "αριστεροί πολυτελείας" (πχ Καλιφόρνια) και "α κοίτα τι ωραία περνάμε στην εταιρεία software που φτιάξαμε" και "όλα είναι σχετικά" και άλλες τέτοιες παπαρδέλες, έχουν χρεωκοπήσει οριστικά. H μια νοοτροπία έφερε την άλλη κλπ κλπ. και έφτασε η νοοτροπία της ανοχής έως τα οικονομικά. Τώρα ζητάνε δανεικά κι απ' τη γιαγιά του κάθε Κινέζου.

    Η πλάκα ξέρετε ποια είναι; Η λεγόμενη "κοινωνική ανισότητα" είναι σχεδόν ανύπαρκτη στη συντηρητική North Dakota, ενώ στην "προοδευτική Καλιφόρνια" οι κοινωνικές ανισότητες είναι κραυγαλέες.

    Κλασικό παράδειγμα του ότι η Νοοτροπία και η Ανατροφή έχουν τον πρώτο ρόλο στη διαμόρφωση μιας κοινωνίας (γιατί αφήνεις το μηχανάκι ξεκλείδωτο στη Σουηδία και δεν το κλέβει κανείς; επειδή έχουν δωρεάν νοσοκομεία; όχι βέβαια - απλά έχουν διαφορετική ανατροφή από τους Έλληνες ή τους Ιταλούς ή τους Νεοϋορκέζους).

    ReplyDelete
  33. Η πλάκα ξέρετε ποια είναι; Η λεγόμενη "κοινωνική ανισότητα" είναι σχεδόν ανύπαρκτη στη συντηρητική North Dakota, ενώ στην "προοδευτική Καλιφόρνια" οι κοινωνικές ανισότητες είναι κραυγαλέες.

    Η California είναι majority minority.

    ReplyDelete
  34. «Οι φιλόσοφοι μονάχα ερμήνευαν με διάφορους τρόπους τον κόσμο,. το ζήτημα είναι να τον αλλάξουμε». Κ. Μαρξ (11η Θέση για τον Φόιερμπαχ) ...

    Διαπιστώσεις,διαπιστώσεις,διαπιστώσεις..
    Κάποια στιγμή πρέπει να κάνουμε και κάτι.Και ας συνδράμουμε και εμείς σαυτό το κάτι που επιχειρείται τώρα στην Ελλάδα.

    ReplyDelete
  35. Πως θα μπορέσει το δημόσιο να υπολογίσει τι θα ξοδέψει σε βάθος εικοσαετίας, όταν δε μπορεί να υπολογίσει τι θα ξοδέψει μέσα σε ένα χρόνο (βλέπε πολύ μεγαλύτερη αύξηση δαπανών απο αυτή που προβλέπει ο προϋπολογισμός);;

    ReplyDelete
  36. Πως θα μπορέσει το δημόσιο να υπολογίσει...

    Ούτε οι καλύτεροι money managers στον κόσμο δεν θα ήξεραν κάτι τέτοιο - πόσο μάλλον ένας οργανισμός με τους πλέον άσχετους ανθρώπους που "διορίστηκαν κάπου για να βολευτούν".

    Συντάσσουν λοιπόν προϋπολογισμούς που είναι ούτως ή άλλως "ενδεικτικοί" ή πλασματικοί - μόνο και μόνο επειδή απαιτείται από κανονισμούς.

    Βρείτε μου το πιο "πειθαρχημένο" κράτος στον κόσμο και πείτε μου εάν κατάφερε να τηρήσει προϋπολογισμό έστω και για ένα τρίμηνο - πόσο μάλλον ολόκληρο έτος ή ολόκληρη γενιά (20 έτη).

    Αυτά τα πράγματα που λένε οι πολιτικοί, τα κόμματα και οι ιδεολογικές οργανώσεις κάθε απόχρωσης είναι για τα χαζοαμερικανάκια - κι εγώ βέβαια δεν μασάω τέτοιες μαλακίες, ειδικά στην ηλικία μου.

    Ελλάδα, Γαλλία, Αμερική (κοντά και η Γερμανία) και πάνω απ' όλα η Ιαπωνία, είναι υπερχρεωμένες σε επίπεδο 10πλάσιας πτώχευσης. Οι "προϋπολογισμοί", έστω και τριμήνου, είναι guidelines (γενικές οδηγίες) και τίποτα παραπάνω.

    Μου κάνει πάντως εντύπωση που Νοέμβρη μήνα για την οικονομία (συμβολικός οικονομικός Νοέμβρης) και προβλέπουν οι πολιτικοί "αίθριο καιρό με ελαφρές βροχούλες" για το επόμενο τρίμηνο.

    Κάτσε να δούμε το asset implosion του Μάρτη-Απρίλη τι θα πει...

    ReplyDelete
  37. @Lefteris
    πολλές φορές έχω προσπαθήσει να αναδείξω την αδυναμία της g700 να γίνει πραγματική δύναμη αλλαγής ("ρεύμα") λόγω βερμπαλισμού και φιλοσοφικής διάθεσης που καταλήγει σε ατέρμονες πολιτικολογίες (και μάλιστα "ελληνικού " επιπέδου).

    Αν ζητούσε κάποιος να χαρακτηρίσω με μιά φράση το διαγενεακό πρόβλημα της Ελλάδας θα έλεγα απλά "η φτώχεια φέρνει γκρίνια".

    Το γενικότερο πρόβλημα της Ελλάδας δε είναι ότι όλοι θέλουν να κάνουν ομελέτα χωρίς να σπάσουν αυγά

    ReplyDelete
  38. "Το γενικότερο πρόβλημα της Ελλάδας δε είναι ότι όλοι θέλουν να κάνουν ομελέτα χωρίς να σπάσουν αυγά."

    Τα ίδια κι εδώ Ser... αντί να αφήσουν τις τράπεζες να πτωχεύσουν (έτσι ώστε οι μικρότερες τράπεζες να πάρουν το χαρτοφυλάκιο και να ενισχυθεί και η επαρχία), δίνουν στην οικονομία "παυσίπονα" (εκδίδουν χρήμα) και το αποτέλεσμα στο μέλλον θα είναι ένας εξαιρετικό πληθωρισμός που θα εξοντώσει τη μικρομεσαία τάξη.

    Κανείς δεν θέλει να πονέσει για λίγο, οπότε αναβάλουν τον πόνο έως ότου το δόντι σαπίσει τελείως και φτάσει η λοίμωξη στη σπονδυλική στήλη...

    Στην Ελλάδα το πρόβλημα είναι αυτό που λες και επίσης ότι οι Έλληνες νομίζουν ότι αξίζουν περισσότερα απ' όσα έχουν ήδη. Αυτό του κάνει μονίμως δυστυχισμένους. Κι εδώ στις ΗΠΑ οι Ελληνοαμερικάνοι όλο γκρίνια είναι και οι γυναίκες τους κάνουν κόντρα με τις γειτόνισσες ποια έχει τα πιο ακριβά πιάτα.
    Από πολιτιστικής πλευράς μοιάζουν πάρα πολύ με τους Εβραίους (οι κοντινότεροι σε νοοτροπία με τους Έλληνες).

    Αλλά μου φαίνεται ότι το Μεγαλύτερο Πρόβλημα της Ελλάδας είναι το εξής:
    Σπουδάζει κάποιος κάτι στην Ελλάδα και πιστεύει ακράδαντα ότι έπρεπε η θεία πρόνοια να φροντίσει να υπάρχει άπλετη αγορά για την "ειδίκευσή του". Δηλαδή άμα σπουδάσει ο άλλος στην Ελλάδα "ζωολογία των πιγκουίνων", μετά θα παραπονιέται ότι η κυβέρνηση δεν φροντίζει να υπάρχουν πιγκουίνοι στην Ελλάδα. Ακούω ώρες ώρες κάτι ειδικεύσεις που πλασάρει το Ελληνικό πανεπιστήμιο και παθαίνω ταραχή. Πώς θα εφαρμόσει κανείς στην Ελλάδα τέτοια πράγματα... αν είναι δυνατόν. Κι όχι τιποτ' άλλο, δεν θέλουν να φύγουν κιόλας. Όλος ο κόσμος διψάει για τεχνολόγους υλικών, πετρελαίου και πόρων ενέργειας και οι σχετικοί απόφοιτοι κάθονται στην Ελλάδα και περιμένουν την επιφοίτηση του αγίου πνεύματος (ή να διοριστούν στο δημόσιο και μετά να παραπονιούνται όλη τους τη ζωή ότι η άτιμη "κενωνία" δεν φρόντισε να υπάρχουν επαρκείς πόροι ενέργειας στην Ελλάδα ώστε να πάνε εκεί, να λένε φιλοσοφίες όλη μέρα και να πληρώνονται 100 χιλιάρικα το χρόνο.

    Οι Έλληνες δεν έχουν ευελιξία στη σκέψη τους, είναι φοβερά μονόπλευροι. Βλέπουν το πανεπιστήμιο σαν το μέσο για οτιδήποτε (λάθος). Βλέπουν την ειδίκευση των σπουδών τους σαν μονόδρομο (τρομερό λάθος). Προσδοκούν θαύματα από μια μικρή και ανοργάνωτη αγορά των νοτίων βαλκανίων (σχιζοφρένεια).

    Σαν τις χοντρές στην Αμερική που κάνουν 5 λεπτά γυμναστική την ημέρα με κάτι λάστιχα, μετά καταπίνουν καμιά δεκαριά χοτ ντογκ και περιμένουν να αδυνατίσουν. Κι αν δεν αδυνατίσουν, το ρίχνουν στα χάπια. Κι αν δεν δουλέψει το χάπι, παραπονιούνται και τους φταίνε όλα και κυρίως οι άντρες, οι οποίοι "δεν είναι αρκετά ευαίσθητοι" ώστε να παντρεύονται φάλαινες.
    (όταν όμως είναι λεπτές, δεν θέλουν με τίποτα να παντρευτούν άντρα με κοιλίτσα).

    Άνθρωποι, άνθρωποι...

    ReplyDelete