Wednesday, July 21, 2010

Η δημοκρατία της τοπικής αυτοδιοίκησης – Κατάργηση των εκλεγμένων δημάρχων

Του Panagriotatou*

Έχει διαπιστωθεί και γραφεί πολλές φορές από τότε που ενέσκηψε ο Αρμαγεδδώνας του δημόσιου χρέους, ότι μία από τις μεγάλες τρύπες σπατάλης δημόσιου πλούτου είναι η τοπική αυτοδιοίκηση. Για την οποία έχει διαπιστωθεί επιπλέον πολλές φορές σε εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη ότι είναι φωλιά κακοδιαχείρισης και διαφθοράς. Με τη σπατάλη να συνδέεται στενά με τη διαφθορά.

Ο «Καλλικράτης» προσπάθησε να αντιμετωπίσει σε ένα επίπεδο τα προβλήματα αυτά καταργώντας τις νομαρχίες και θεσπίζοντας νέους και αυστηρότερους ελεγκτικούς μηχανισμούς για τη διαχείριση των δημόσιων πόρων από τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Η Ελλάδα δεν είναι μία χώρα με 30, 40 ή 80 εκατομμύρια κατοίκους. Δεν είναι ούτε Γαλλία, ούτε Πολωνία. Είναι μία μικρή χώρα των 11 εκατομμυρίων. Επιπλέον, δεν χαρακτηρίζεται από γλωσσικές ή πολιτισμικές διαιρέσεις ή ακόμη και διχασμούς όπως πχ η Ισπανία ή το Βέλγιο.

Αυτό που βέβαια τη χαρακτηρίζει και πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι η διασπορά του πληθυσμού –όσου απομένει αν αφαιρέσει κανείς τα μητροπολιτικά συγκροτήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης- σε μία μεγάλη γεωγραφική επικράτεια. Πρέπει να λάβει κανείς υπόψη την απομόνωση των νησιών του Αιγαίου και των ορεινών περιοχών της ενδοχώρας, οι οποίες όμως έχουν ευνοηθεί από την ανάπτυξη των αυτοκινητοδρόμων την τελευταία δεκαετία.

Τι κάνουν λοιπόν οι δήμοι και οι νομαρχίες; Μήπως προστατεύουν το περιβάλλον για τους δημότες τους; Μπορεί κανείς να διαπιστώσει με τα μάτια του την περιβαλλοντική υποβάθμιση των νησιών του Αιγαίου όχι σε ορίζοντα δεκαετίας αλλά χρόνο με το χρόνο, με την «ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση» να έχει σε μεγάλο βαθμό την ευθύνη εφαρμογής της νομοθεσίας και τους «ισχυρούς δημάρχους» υποτίθεται να λογοδοτούν άμεσα στους δημότες τους.

Γιατί λοιπόν η Ελλάδα πρέπει να έχει ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση; Από συνήθεια; Από πίστη σε ξεχασμένα δόγματα; Για λόγους αποκέντρωσης της δημοκρατίας; Μήπως τότε να εκλέγουμε και τους διοικητές των νοσοκομείων, των σχολείων, των αστυνομικών τμημάτων, του ΙΚΑ και ό,τι άλλο υπάρχει σε δημόσια αρχή;

Τι παραπάνω κάνει ο δήμαρχος από το διοικητή ενός νοσοκομείου; Το επιχείρημα της τοπικής ανάπτυξης είναι κάτι σαν τα καθρεφτάκια στους ιθαγενείς. Είναι ένα επιχείρημα που χρησιμοποιεί η κεντρική εξουσία για να ξεπλένει τη ντροπή της υπανάπτυξης της ελληνικής επαρχίας. Αφού δεν έχετε ανάπτυξη, μπορείτε να συζητάτε γι’ αυτή από το πρωί ως το βράδυ και να εκλέγετε δημάρχους, περιφερειάρχες και συμβούλους για να τη συζητάτε και μαζί τους. Για το αν έχουμε καλά σχολεία και καλούς δασκάλους, ελέγχουμε τον υπουργό παιδείας και όχι τον δήμαρχο.

Για το αν έχουν οι νέοι δουλειές, ελέγχουμε τον υπουργό οικονομίας και όχι τον δήμαρχο. Ο δήμαρχος πρέπει απλώς να καταφέρει κάποια στιγμή να μαζέψει τα σκουπίδια από την πόρτα μας και να καθαρίσει τα φρεάτια για να μην πνιγόμαστε στην πρώτη μπόρα. Αφού λοιπόν ο δήμαρχος δεν λογοδοτεί για θέματα που εντάσσονται στον στενό πυρήνα άσκησης της δημόσιας εξουσίας, δεν υπάρχει λόγος να εκλέγεται. Δεν υπάρχει λόγος να δημιουργούμε στρατιές αμοιβόμενων πολιτευτών.

Και στη θέση του, ας μπει μάνατζερ-διοικητής, γιατί κάποιος θα πρέπει να διευθύνει τη διοίκηση του δήμου. Ας επιλέγεται δημοκρατικά και από κοινού από το εκλεγμένο μέσω των τοπικών εκλογών δημοτικό συμβούλιο και το υπουργείο εσωτερικών. Ας δεσμεύεται από ποσοτικούς στόχους για την ανανέωση του συμβολαίου του.

Η πολιτική, δημοσιονομική, εκπαιδευτική, υγείας, δημόσιας ασφάλειας, αναπτυξιακή κτλ, αποφασίζεται σε κεντρικό επίπεδο και έτσι πρέπει. Σε μία μικρή χώρα όπως η Ελλάδα δεν έχουμε την πολυτέλεια να σπαταλάμε δημοσιονομικούς και ανθρώπινους πόρους.

Σε αυτό το επίπεδο χρειαζόμαστε τη δημοκρατία δυνατή, δηλαδή τον έλεγχο, τη λογοδοσία και την αντιστάθμιση των εξουσιών. Σε αυτό το επίπεδο κρίνεται το βάθος και η ποιότητα της δημοκρατίας μας. Συνηθίσαμε μάλλον όμως να ψηφίζουμε και ξεχάσαμε να κρίνουμε.

*Ο Panagriotatos είναι blogger και μέλος της G700.

33 comments:

  1. εδώ δεν μπορούμε να βρούμε 20 ανθρώπους να διοικήσουν τα υπουργεία,
    θα βρούμε 400 δημάρχους να διοικήσουν τους δήμους!
    το πολιτικό προσωπικό δεν επαρκεί.
    συμφωνώ απόλυτα με την πρόταση.

    ReplyDelete
  2. Κατεβείτε για δήμαρχοι όσοι γουστάρετε να τελειώνουμε

    ReplyDelete
  3. Δηλαδή, επειδή δεν έχουμε λεφτά και επειδή ως τώρα εκλέγονται, πάλι με ευθύνη των κομμάτων, κάθε λογής ανίκανοι, λαμόγια και κομματόσκυλα στην τοπική αυτοδιοίκηση, τότε ας κάνουμε "έκπτωση" στη Δημοκρατία.

    Και ας προσλάβουμε μάνατζερς (αλήθεια, αυτοί θα δουλεύουν τζάμπα;) να μας κυβερνούν, να μετρούν όλα με το χάρακα και με τον ισολογισμό, και ότι δεν βγαίνει να το κόβουν με "οριζόντιες περικοπές", όπως είναι της μόδας τώρα.

    Αν μη τι άλλο, αυτή η σκέψη δείχνει ότι δεν μαθαίνουμε από τα λάθη μας (εκλογικά-πολιτειακά) ως κοινωνία και πως έχουμε πλέον εντελώς μονοδιάστατο τρόπο σκέψης, αυτό του ισολογισμού και της κερδοφορίας.

    Ο λόγος που δημιουργήθηκε η τοπική αυτοδιοίκηση είναι (υποτίθεται) ότι η κατανεμημένη διοίκηση, σε τοπικό επίπεδο, είναι απείρως πιο αποτελεσματική και άμεση από την απίστευτη χαρτομανία της κεντρικής γραφειοκρατίας. Δεν τα λέω εγώ, τα έχουν πει ΟΛΟΙ οι πολιτικοί αρχηγοί στη Βουλή, από τη μεταπολίτευση και μετά.

    Αν όλες αυτές τις δεκαετίες έκαναν λάθος, ας βγούνε να το πούνε ξεκάθαρα. Μη μας παραμυθιάζουν για δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις και τέτοια κουραφέξαλα. Αν θέλουν να βελτιώσουν την τοπική αυτοδιοίκηση, πρέπει να δίνουν χρήματα εκεί που χρειάζεται και μόνο όσο προβλέπεται, όχι να τα ρίχνουν στο δήμαρχο όποτε δεν έχει λάβει χρήματα για την αποκομιδή απορριμάτων. Και κυρίως να μαζέψουν όλοι τα κομματόσκυλά τους από τους ΟΤΑ, που το μόνο που ξέρουν είναι να φτιάχνουν τη μελλοντική βουλευτική τους καριέρα.

    ReplyDelete
  4. "Φρένο Λοβέρδου στις αυξήσεις" (skai.gr, 20/7/2010):

    http://www.skai.gr/news/politics/article/148289/freno-loverdoy-stis-ayxiseis/

    "...Την απόφασή του να καταργήσει με νομοθετική παρέμβαση τις πρόσφατες αποφάσεις του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας που προβλέπουν σε επιμέρους κλάδους του ιδιωτικού τομέα μεγαλύτερες αυξήσεις από αυτές που ορίζει το μνημόνιο, γνωστοποίησε μιλώντας στη Βουλή ο υπουργός Εργασίας Ανδρέας Λοβέρδος.

    Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι υπάρχουν κραυγαλέες περιπτώσεις αποφάσεων για αυξήσεις έως και 3% για το 2010.

    «Εμείς ως Πολιτεία έχουμε την υποχρέωση να περιφρουρήσουμε όσα έχουμε συμφωνήσει»...«αυτού του είδους τις αποφάσεις οι οποίες αντιστρατεύονται τις συλλογικές προσπάθειες όλων μας στην Ελλάδα, θα τις καταργήσουμε»..."


    Για όσους δεν το κατάλαβαν, ο Λοβέρδος θεωρεί:

    1. Ότι μπορεί με απόφασή του να καταργεί οποιαδήποτε απόφαση διαμεσολάβησης, όποτε θέλει.

    2. Θεωρεί τις ετήσιες αυξήσεις 3% "κραυγαλέες περιπτώσεις", όταν ο πραγματικός πληθωρισμός ήδη είναι σίγουρα πάνω από 5%.

    3. Η παρέμβαση αυτή γίνεται υποτίθεται για τις "συλλογικές προσπάθειες όλων", δηλαδή για το δημοσιονομικό πρόβλημα και την ανταγωνιστικότητα(;)

    Δηλαδή, αν δεν υπάρχει προσφυγή σε διαιτησία και διαμεσολάβηση, οι αυξήσεις μπορεί να είναι και 20%. Αν η διαμεσολάβηση καταλήξει σε ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ συμφωνία ιδιώτη και υπαλλήλου, τότε ο Λοβέρδος παρεμβαίνει και καταργεί τη συμφωνία, λέγοντας ότι είναι πολλά.

    Πότε συμβαίνει το πρώτο; Σπανίως, μόνο σε πολύ υψηλόβαθμα στελέχη, τα οποία κάποια επιχείρηση θέλει να κρατήσει (βλ. μάνατζερς). Πότε συμβαίνει το δεύτερο; Σχεδόν πάντα, όταν η επιχείρηση αρνείται να δώσει τις αυξήσεις στα όρια του πληθωρισμού ή της συλλογικής σύμβασης εργασίας.

    Άρα, ποιους θα ευνοεί η "παρέμβαση" Λοβέρδου; Και πως αυτό δικαιολογείται, τη στιγμή που η αμοιβές στον ιδιωτικό τομέα δεν σχετίζονται ούτε με τα δημοσιονομικά του κράτους (το αντίθετο, μείωση φόρου/ΦΠΑ), ούτε με την ανταγωνιστικότητα (ήδη είμαστε στο top της ΕΕ-15, κόστος εργατώρας ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ υπαλλήλου). Απλώς πρόκειται για ξεδιάντροπο νταβατζιλίκι, με το έτσι θέλω, ΧΩΡΙΣ αυτό να προβλέπεται ούτε καν από το μνημόνιο (το έχουν πει όλοι, σε Ελλάδα, Ευρώπη και ΔΝΤ).

    Τα παραπάνω δείχνουν πόση βλακεία και υποτέλεια έχει απορροφήσει το μικρό σοσιαλιστικό μυαλουδάκι τους. Από προστάτες του λαού έγιναν νταβατζήδες του έθνους.

    ReplyDelete
  5. @jaga
    "Δεν τα λέω εγώ, τα έχουν πει ΟΛΟΙ οι πολιτικοί αρχηγοί στη Βουλή, από τη μεταπολίτευση και μετά. "

    νομιζω οτι έκαναν λάθος.

    ελλαδα γεματη μυθους και δογματα.

    αφου εκλέγουμε δημαρχο γιατι να μην εκλεγουμε αστυνομικο διευθυντη στις πολεις και τα χωρια?

    το καλο με τον μανατζερ εινιαι οτι μπορει να ελεγχεται με αντικειμενικα κριτηρια και ποσοτικους στοχους

    ReplyDelete
  6. Και για να προλάβω μερικά από τα γνωστά πικρόχολα σχόλια, ας ρίξουν όλοι μια ματιά στο επίσημο κείμενο του μνημονίου (υπάρχει on-line) πριν πιστέψουν τα καραγκιοζιλίκια του Λοβέρδου.

    Αυτό που προβλέπεται είναι κατά βάση περικοπές στα οικονομικά του κράτους, με περικοπές δαπανών και μισθών/συντάξεων (έχουμε δει μόνο ο δεύτερο). Για τον ιδιωτικό τομέα υπάρχουν απλώς οδηγίες για καλύτερο έλεγχο δαπανών και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, αλλά με γενικές οδηγίες και όχι με τρόπο αντίστοιχο του δημοσίου τομέα.

    Ο λόγος είναι ακριβώς γιατί ο μόνος τρόπος παραγωγής "πλούτου", ειδικά σε περίοδο περιστολής κρατικών δαπανών, είναι ο ιδιωτικός τομέας. Επιπλέον, από τον ιδιωτικό τομέα λογικά προέρχεται και η (αυξημένη) φορολογία, ώστε το δημόσιο να έχει ρευστό.

    Εμείς εδώ κόβουμε φορολογούμε ανελέητα και κόβουμε μισθούς σε όλους εκτός από αυτούς που πραγματικά βγάζουν χρήμα με τη σέσουλα. Γι' αυτό και η "τήρηση" του μνημονίου, με τον τρόπο που γίνεται σήμερα, δεν έχει βιωσιμότητα και χρονικό ορίζοντα πέρα του Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου.

    Μετά, σταματάνε τα λόγια και αρχίζουν τα γιαούρτια.

    ReplyDelete
  7. @panagriotatos:

    "...αφου εκλέγουμε δημαρχο γιατι να μην εκλεγουμε αστυνομικο διευθυντη στις πολεις και τα χωρια?.."

    Δεν κατάλαβα, γιατί όχι; Αν δεν υπήρχε πρόβλημα πρακτικότητας και ταχύτητας, γιατί όχι;

    Υπάρχει ολόκληρη θεωρία (Decision Theory) που αποδεικνύει αυτό ακριβώς: όταν μπορεί να λυθεί το πρόβλημα του συντονισμού, η κατανεμημένη λήψη αποφάσεων είναι πάντα πιο αποδοτική και αξιόπιστη.

    Όπου είναι πιο σημαντικό η ταχύτητα, εφαρμόζεται αυστηρά ιεραρχική δομή (στρατός, σώματα ασφαλείας).

    "...το καλο με τον μανατζερ εινιαι οτι μπορει να ελεγχεται με αντικειμενικα κριτηρια και ποσοτικους στοχους..."

    Ο μάνατζερ πληρώνεται για να προτείνει και να διαχειρίζεται λύσεις, αν αποτύχει σηκώνεται και φεύγει και η επιχείρηση ίσως κλείσει. Αν η επιχείρηση είναι πολύ "μεγάλη" (too big to fail), τότε το κράτος παρεμβαίνει και τη σώνει, για να εξακολουθήσει να κάνει τα ίδια.

    Οι σημερινοί μας πολιτικοί όντως δρουν ως μάνατζερς: φροντίζουν πρώτα για το προσωπικό όφελος, μετά για το κόμμα, μετά για το κράτος (με αυτή τη σειρά). Όταν αποτυγχάνουν, ρίχνουν το φταίξιμο στον προηγούμενο και φορτώνουν το βάρος του ξελασπώματος στον επόμενο "μάνατζερ".

    Η διαφορά είναι ότι δεν υπάρχει κανένα "μεγάλο ταμείο" να ξελασπώσει (bail out) την επιχείρηση (κράτος) όταν έχει πια πιάσει πάτο.

    Αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι ακριβώς ένα bail out της Ελλάδας από το ΔΝΤ, μετά από απανωτές αποτυχίες των "μάνατζερς" που μας κυβέρνησαν τις τελευταίες δεκαετίες. Αν ήταν πραγματικοί "πολιτικοί", αντί για προσωπική περιουσία θα είχαν τουλάχιστον τύψεις και την τσίπα να μην ξαναπολιτευτούν. Αλλά ως γνήσιοι μάνατζερς, εξακολουθούν να ψάχνουν για "ευκαιρίες".

    ReplyDelete
  8. Δεν μπορούμε να εκλέγουμε τον αστυνομικό διευθυντή όχι για λόγους πρακτικούς αλλά για έτσι δημηουργούμε μέσα στη διοίκηση του κράτους θεσμούς πολιτικούς που δεν ασκούν όμως πολιτική εξουσία.

    ο αστυνομικός διευθυντής εφαρμόζει την πολιτική του υπουργείου,

    το ίδιο ο διευθυντής του ΙΚΑ,

    το ίδιο στην τελική και ο δήμαρχος.

    Ο επιμερισμός της πολιτικής ευθύνης που θα προκύψει από την άμεση εκλογή των οργάνων της διοίκησης θα προκαλέσει

    πολυδιάσπαση της πολιτικής ευθύνης.

    Δες τι συμβαίνει με τη πρόληψη στις πυρκαγιές και το μπαλάκι των ευθυνών ανάμεσα στους δημάρχου και την κεντρική διοίκηση.

    Χρήματα για να καθαρίσουν τα δάση δεν υπάρχουν στους δήμους. ούτε για να καθαρίσουν τα φρεάτια. Υπάρχουν όμως για φτιέστες και δημόσιες σχέσεις.
    Θυμάστε που εν μέσω περικοπών τον Μάρτιο όλοι οι δήμοι έστησαν εκδηλώσεις για τα καρναβάλια.

    Αύριο λοιπόν θα μαλώνει ο μπάτσος με τον υπουργό για το ποιος φταίει για την εγκληματικότητα στις γειτονιές.

    Μία διαφανής και οριζόντια αρχή για όλη τη διοίκηση:

    εκλογές μονάχα για τα όργανα της διοίκησης που λαμβάνουν πολιτικές αποφάσεις.

    ReplyDelete
  9. @panagriotatos

    "το ίδιο στην τελική και ο δήμαρχος."

    όχι, αυτό ούτε ισχύει, ούτε πρέπει να ισχύει.

    ReplyDelete
  10. Επίσης το άρθρο δεν μιλά για κατάργηση της τοπικής αυτοδιοίκησης

    αλλά για καταργηση των εκλεγμένων δημάρχων

    με μάνατζερ-διοικητές οι οποίοι θα επιλέγονται από τα αιρετά δημοτικά συμβούλια και το υπουργείο εσωτερικών

    με συμβόλαια που θα περιέχουν τους στόχους της 5ετίας.

    Τί μας απασχολεί σαν τοπική κοινωνία? Η βελτίωση της σχολικής στέγης.

    Αναθέτω στον μάνατζερ-διοικητή να βελτιώσει την κατάσταση κατά 60%.

    Τί με απασχολεί στο νησί? Αποχεύτεση και πολεοδομική αναρχία. Συμβόλαιο για αυτά τα δύο.

    ReplyDelete
  11. @ "όχι, αυτό ούτε ισχύει, ούτε πρέπει να ισχύει."

    Ισχύει. στην περίπτωση πχ της περιβαλλοντικης νομοθεσίας οφείλει να κλείνει επιχειρήσεις που μολύνουν ή να ανακαλεί τις άδειες τους.

    Δεν έχει ευχέρεια να αποφασισει. ο νόμος είναι σαφής.

    Ομώς αυτός δεν εφαρμόζει το νόμο γιατί τα παίρνει από τους επιχειρηματίες

    και αναβαπτίζεται στην κάλπη ή πηγαίνει σπίτι του πλούσιος.

    Είναι πιο δύσκολο να ελέγξεις κάποιον όταν διαθέτει πολιτική εντολή (και δυστυχώς τη χρησιμοποιεί για να πλουτίσει).

    Το θέμα είναι όμως σε τι χρειάζεται αυτή η πολιτικη εντολή;

    Χρειάζεται πολιτική εντολή για να μαζέψεις τα σκουπίδια;

    Γιατί ως προς την περιφερειακή πολιτική ανάπτυξης,

    αυτή είναι ευθύνη του κεντρικού κράτους σε συνεργασία με τους αιρετούς πια περιφερειάρχες.

    ReplyDelete
  12. @panagriotatos:

    Αυτό που περιγράφεις είναι outsourcing της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δηλαδή "συμβόλαιο" μεταξύ αυτού που εκλέγει και αυτού που κυβερνά, με καθαρά εργασιακούς και οικονομομετρικούς όρους.

    Εκτός του ότι είναι ανεφάρμοστο για πολλούς λόγους, είναι νομικά και ηθικά επιλήψιμο. Ο ψηφοφόρος πρέπει να έχει επίγνωση ότι αυτό που ψηφίζει μπορεί είτε να σώσει τον τόπο του είτε να τον χαντακώσει. Οι εκλογές πολιτικών εκπροσώπων δεν είναι μια τυπική αλλά μια ουσιαστική διαδικασία.

    Οποιαδήποτε αντίθετη αντιμετώπιση, δηλαδή αποσύνδεση του εκλεγμένου (δημοτικό συμβούλιο, βουλευτές) από την εκτέλεση-εφαρμογή πολιτικής (βλ. τοπικό "μάνατζερ") οδηγεί σε αποσύνδεση των αντίστοιχων ευθυνών και επιπτώσεων (detached payoffs). Στην ουσία, οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι έχουν κάποιο να δείχνουν με το δάχτυλο αν ο "μάνατζερ" δεν τα πάει καλά και το συμβόλαιο αποδειχθεί φούσκα - αλλά η ζημιά παραμένει εξ' ολοκλήρου σε αυτόν που εκλέγει (ψηφοφόρο), παρόλο που από τις εκλογές επιλέχθηκε κυβερνώσα αρχή, όχι ο συγκεκριμένος "μάνατζερ".

    Επίσης, θυμίζω ότι ακόμα και στο σχηματισμό κυβέρνησης ο αρχηγός του πρώτου κόμματος μπορεί να σχηματίσει κυβέρνηση με -όποιον θέλει- και όχι απαραίτητα με εκλεγμένους βουλευτές. Στη συνέχεια έρχεται στη Βουλή και ζητά ψήφο εμπιστοσύνης. Άρα, αυτό που περιγράφεις ισχύει ήδη, σύμφωνα με το Σύνταγμα. Αλλά ο πρωθυπουργός είναι αναγκαστικά -εκλεγμένος- ως βουλευτής, ώστε να υπάρχει αντιστοιχία με το εκλογικό αποτέλεσμα και λογοδοσία (non-detached payoffs)).

    Το αντίστοιχο του παραπάνω στο μοντέλο που προτείνεις είναι ο δήμαρχος να είναι εκλεγμένος αλλά οι σύμβουλοί του να είναι οποιοσδήποτε έχει την αποδοχή (κατά πλειοψηφία) του δημοτικού συμβουλίου - πράγμα που ισχύει ήδη σήμερα με το υπάρχουν σύστημα.

    Επομένως, το πρόβλημα της αναποτελεσματικότητας της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν είναι το αν ο δήμαρχος είναι εκλεγμένος ή μάνατζερ συμβολαίου, αλλά ζήτημα αμιγώς πολιτικό-κομματικό.

    ReplyDelete
  13. Αυτή την πρόταση τη θεωρώ πέρα για πέρα λανθασμένη. Ελπίζω να βρώ λίγο χρόνο αύριο για να τη συζητήσουμε.

    ReplyDelete
  14. Το νεοφιλελευθερο marketing σε ολο του το μεγαλειο. Προτεινω outsourcing κ στην εκλογικη διαδικασια.Εχουμε ενα σωρο εταιρειες δημοσκοπησεων να κανουν τη δουλεια γ εμας...ΟΧΙ δε θα γινω Homo Consumens οπως γουσταρετε κ ΝΑΙ θελω εκδημοκρατισμο κ διαχυση της εξουσιας σε ολους τους θεσμους, ακομα κ στον μπατσο της γειτονιας

    ReplyDelete
  15. @Jaga
    "Δηλαδή "συμβόλαιο" μεταξύ αυτού που εκλέγει και αυτού που κυβερνά, με καθαρά εργασιακούς και οικονομομετρικούς όρους."

    Όχι. Δεν λέω αυτό.

    Συμβόλαιο αυτού που εκλέγεται -όχι αυτού που εκλέγει- με αυτόν που θα ασκεί διοίκηση -και όχι αυτό που κυβερνά.

    1) Το δημοτικό συμβούλιο είναι εκλεγμένο, ο Λαός εκλέγει το δημοτικό συμβούλιο.

    2) Κυβερνώ σημαίνει ασκώ πολιτική εξουσία. Διοίκηση σημαίνει εφαρμόζω της αποφάσεις της πολιτικής εξουσίας.

    ReplyDelete
  16. @ Jaga
    "Ο ψηφοφόρος πρέπει να έχει επίγνωση ότι αυτό που ψηφίζει μπορεί είτε να σώσει τον τόπο του είτε να τον χαντακώσει. Οι εκλογές πολιτικών εκπροσώπων δεν είναι μια τυπική αλλά μια ουσιαστική διαδικασία."

    Συμφωνώ. Όμως η τοπική αυτοδιοίκηση έχει αρμοδιότητες διοικητικές και όχι πολιτικές.

    Επομένως σε θεσμικό επίπεδο δεν δικαιολογείται η άμεση εκλογή του δημάρχου, εφόσον αυτός δεν είναι πολιτικό όργανο εάν λάβεις υπόψη πάντοτε τις αρμοδιότητες του.

    Σε ουσιαστικό επίπεδο, το λέει και το άρθρο, μία χώρα σαν την Ελλάδα που είναι μικρή και δεν έχει άλλες ιδιαιτερότητες, έχει ανάγκη από αποτελεσματική και δημοκρατική διοίκηση.

    Όσο όμως σπάμε τα επίπεδα πολιτικής λογοδοσίας,
    χάνουμε τη διαφάνεια.

    Δεν μου έχεις απαντήσει στο πιο κεντρικό ερώτημα που θέτω όμως.

    Γιατί να εκλέγουμε ένα όργανο που δεν έχει πολιτικές αρμοδιότητες;

    Μήπως τότε θα έπρεπε να εκλέγουμε όλους όσοι ασκούν διοικητική (και όχι πολιτική) εξουσία;

    ReplyDelete
  17. @Jaga

    "Αλλά ο πρωθυπουργός είναι αναγκαστικά -εκλεγμένος- ως βουλευτής, ώστε να υπάρχει αντιστοιχία με το εκλογικό αποτέλεσμα και λογοδοσία (non-detached payoffs))."

    Δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη στο Σύνταγμα. Ο πρωθυπουργός μπορεί να είναι και εξωκοινοβουλευτικός όπως άλλωστε έχει υπάρξει σε μεταβατικές περιόδους.

    ReplyDelete
  18. @saistalab

    "Εχουμε ενα σωρο εταιρειες δημοσκοπησεων να κανουν τη δουλεια γ εμας...ΟΧΙ δε θα γινω Homo Consumens οπως γουσταρετε κ ΝΑΙ θελω εκδημοκρατισμο κ διαχυση της εξουσιας σε ολους τους θεσμους, ακομα κ στον μπατσο της γειτονιας"

    Homo Consumens γίνεσαι όταν καλείσαι κάθε τρεις και λίγο χωρίς να υπάρχει σε αυτό που ψηφίζεις πολιτικό διακύβευμα.

    Εκεί ακριβώς χάνεται το νόημα της ψήφου και η δημοκρατία γίνεται παζάρι.

    Για να λειτουργεί η δημοκρατία θέλει στέρεους θεσμούς. Και φυσικά η ψήφος να είναι απόφαση για ένα πολιτικό διακύβευμα.

    Ε, λοιπόν, όταν ψηφίζεις δήμαρχο, δεν υπάρχει πολιτικό διακύβευμα.

    Δεν αποφασίζεις για την πολιτική αλλά για το ποιος θα μαζεύει καλύτερα τα σκουπίδια. Ψηφίζεις δηλαδή με κριτήρια διοικητικής αποτελεσματικότητας.

    Αυτό που εσύ βαφτίζεις διάχυση της εξουσίας είναι βαθύτατα αντιδημοκρατικό.

    Είναι κάτι σαν αυτό που γίνεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
    Αποφασίζουν τόσοι πολλοί και εκλεγμένοι που στο τέλος χάνεται η δημοκρατία.

    Γιατί όταν ψηφίζεται ένας κακός κανονισμός, σε ποιον θα αποδώσεις την ευθύνη,

    στην εθνική κυβέρνηση, στην κομισιόν ή στο κοινοβούλιο.

    ποιος λογοδοτεί πολιτικά στους ευρωπαίους πολίτες?

    Η πολιτική αποφασίζεται σε ένα θεσμικό επίπεδο. Υπάρχει η κυβέρνηση και η βουλή που εκλέγεται από το Λαό. Και αυτή λογοδοτεί στο Λαό.

    Οι ενδιάμεσοι θύλακες άμεσης εκλογής διασπούν αυτή την αρχή της πολιτικής ευθύνης.

    Ενδυνάμωση της δημοκρατίας έχεις με δυνατές ανεξάρτητες αρχές, με δυνατό κοινοβούλιο και με πιο ανεξάρτητα ΜΜΕ.

    (άλλο παράδειγμα που ο πληθωρισμός δεν φαίνεται να ευνοεί τη δημοκρατία - τα πολλά μέσα ΜΜΕ είναι στην τελική πολύ πιο εξαρτημένα από τα λίγα-.

    ReplyDelete
  19. an paratirisete oi syntyritikes dynameis stin EE exoun edo kai xronia yiothetisei fraseis, slogan, theseis kai (stin epifaneia) politikes pou istorika taytizontan me tin aristera

    px oi Torries stin Agglia kai to "big society". Peri eklogis mpatson, dioikitikon klp se dimotiko epipedo, kai peri dynatotitas apolysis tous apo to lao. Exei endiaferon to thema giati en merei akoygetai poly oraio. THE BIG society, oeo, epistrofi tis eksousias sto lao, oeo, elegxos apo to lao oeo, alla poso enimeromenos einai arage aytos o laos gia na pairnei tis sostes apofaseis me ti sosti pliroforisi? Giati kai to dikaioma stin epilogi, mesa apo proypotheseis, einai propaganda ayton pou ousiastika epithimoun tin apodomisi tou politi os dynami epirrois, mesa apo tin yperpliroforisi kai ton elegxo tis diakinisis tis pliroforias.

    Tespa

    Panagriotate

    ego leo pame Kallikratis kai pio bathia. Enopoiisi dimon akoma perissotero, eklogi dimarxon megalon dimon - perifereion kai gia tous nun kai mellontika anyparktous dimous as baloume kai ypiresiakous, efoson anabathmistei poiotika o dimosios tomeas.

    ReplyDelete
  20. @panagriotatos:

    "...Δεν μου έχεις απαντήσει στο πιο κεντρικό ερώτημα που θέτω όμως.
    Γιατί να εκλέγουμε ένα όργανο που δεν έχει πολιτικές αρμοδιότητες;..."


    Μάλλον δεν το κατάλαβες, αλλά απάντησα εμμέσως: Η διαπίστωσή σου ότι ο δήμαρχος είναι διοικητικό και όχι πολιτικό πρόσωπο είναι αυταπόδεικτα λάθος.

    Το ότι δεν έχει δική του "κυβέρνηση" και δική του νομοθετική εξουσία δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Κάθε δήμος ή περιφέρεια αποτελεί πρακτικά μια αυτόνομη θεσμική υποδιαίρεση του κράτους σε όλα τα επίπεδα, εκτός φυσικά από τους οικονομικούς πόρους και την υπαγωγή των τοπικών σωμάτων ασφαλείας (δεν πρόκειται για φέουδα). Πέραν αυτών, πρέπει να μπορεί να αυτο-διαχειρίζεται τα πάντα, από σκουπίδια μέχρι λαθρομετανάστες.

    Και φυσικά στην πράξη, αποτελεί το "μακρύ χέρι" του εκάστοτε κόμματος ή σχηματισμού που τον υποστηρίζει. Κάνει αυτά για τα οποία συμφωνεί το κόμμα, αλλιώς κατεβαίνει υποψήφιος ως "ανεξάρτητος" (λέμε τώρα). Και τα κόμματα είναι ΠΑΝΤΑ πολιτικός φορέας.

    ReplyDelete
  21. @panagriotatos:

    "...Δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη στο Σύνταγμα. Ο πρωθυπουργός μπορεί να είναι και εξωκοινοβουλευτικός όπως άλλωστε έχει υπάρξει σε μεταβατικές περιόδους..."

    Αν αναφέρεσαι στο άρθρο 37, το έχεις διαβάσει λάθος:

    http://tinyurl.com/432o4w

    Εφόσον το πρώτο κόμμα έχει την απόλυτη πλειοψηφία στη Βουλή (150+1 έδρες), πρωθυπουργός διορίζεται -πάντα- ο αρχηγός του πρώτου κόμματος (παρ.2). Στη σύστημα υπερ-ενισχυμένης αναλογικής που έχουμε, αυτό ισχύει πρακτικά πάντα.

    Η περίπτωση να υπάρχει μόνο σχετική πλειοψηφία εδρών και ο προτεινόμενος πρωθυπουργός δεν είναι εκλεγμένος βουλευτής, τότε αυτός είναι ακριβώς όποιος προτείνεται από την αντίστοιχη κοινοβουλευτική ομάδα (κόμμα), δηλαδή πάλι ο αρχηγός κόμματος. Ακόμα και στο ΚΚΕ, "εκλεγμένος αρχηγός" θεωρείται ο ΓΓ.

    Επομένως σε όλες τις περιπτώσεις, ο αρχηγός του πρώτου κόμματος είναι αυτός που γίνεται πρωθυπουργός, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων (περίπτωση οικουμενικής κυβέρνησης με κοινή συναίνεση όλων των κομμάτων).

    Ακριβώς ότι είπα εξ' αρχής, αλλά με λιγότερα λόγια (το θεώρησα αυτονόητο).

    ReplyDelete
  22. Η μεταφυσική του αγαθού
    http://tinyurl.com/2cesvky
    Του Πάσχου Μανδραβέλη

    “Έχουμε ελάχιστη ανοχή στην διαφωνία κατά την πολιτική διαδικασία κι ελάχιστο σεβασμό στο αποτέλεσμα της πολιτικής διαδικασίας.”

    Σόρρυ που πετάω τα λινκ έτσι, δυστυχώς δεν έχω χρόνο.

    ReplyDelete
  23. Η πολιτειακη διαδομη δεν εχει παιδαγωγικο η αστυνομικο προσανατολισμο.Αν οι πολιτες δεν ειναι ικανοι να διαχειριστουν την ελευθερια τους δεν την στερεις. Αυτα τα προπαγανδιζουν ολοκληρωτικα σχηματα με στοχοπροσηλωση (που θα λεγατε κ σεις) στη συγκεντρωση κ διαχειρηση εξουσιας. Δε χρειαζομαι σωτηρες που θα με σωσουν απο τον κακο εαυτο μ. Τα υπολοιπα γ την ΕΕ δεν εχουν ΚΑΜΙΑ σχεση με δημοκρατικη νομιμοποιηση κ προφανως δε θεωρω την ΕΕ δημοκρατικο θεσμο

    ReplyDelete
  24. @Jaga

    "Εφόσον το πρώτο κόμμα έχει την απόλυτη πλειοψηφία στη Βουλή (150+1 έδρες), πρωθυπουργός διορίζεται -πάντα- ο αρχηγός του πρώτου κόμματος (παρ.2)."

    Σωστά τα λες. Ο αρχηγός του κόμματος και όχι ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας.

    Θυμίζω ο Τσίπρας για μεγάλο διάστημα ήταν πρόεδρος του ΣΥΝ χωρίς να είναι καν βουλευτής.

    ReplyDelete
  25. @ Saistalab
    "Αυτα τα προπαγανδιζουν ολοκληρωτικα σχηματα με στοχοπροσηλωση (που θα λεγατε κ σεις) στη συγκεντρωση κ διαχειρηση εξουσιας."

    Χωρίς παρεξήγηση.
    Δεν έχεις καταλάβει για τι ακριβώς μιλάμε, και παπαγαλίζεις τσιτάτα.
    Μην το κάνεις γιατί καταλήγει σε ανοησία.

    Ελευθερία είναι να εκλέγεις τους πολιτικούς σου εκπροσώπους.
    Αδιαμφισβήτητο.

    Δεμ μιλάμε για μία ελευθερία που πρέπει να αφαιρεθεί γιατί ο Λαός δεν είναι ώριμος να τη χειριστεί.

    Μιλάμε για το αν θα πρέπει να περιλαμβάνουμε τους δημάρχους στους πολιτικούς εκπροσώπους του Λαού με βάση πάντοτε τις αρμοδιότητες που ασκεί.

    Τόσο απλά.

    Η πολυδιάσπαση που προτείνεις εσύ (εκλογή αστυνομικού διευθυντή) πηγαίνουν ακριβώς στο μοντέλο λειτουργίας της ΕΕ.

    Συνεπώς δεν σημαίνουν περισσότερη δημοκρατία αλλά λιγότερη.

    ReplyDelete
  26. @ lou
    χωρις παρεξηγηση αλλα ειστε κομματικοδιαιτα φερεφωνα που παπαγαλιζουν τη γραμμη που σας πασαρουν οι κομματικοι ινστρουκτορες. Η ουσια ειναι εδω:

    "Μιλάμε για το αν θα πρέπει να περιλαμβάνουμε τους δημάρχους στους πολιτικούς εκπροσώπους του Λαού με βάση πάντοτε τις ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ που ασκεί."

    Κατανοω οτι συγκεντρωτικοι θεσμοι οπως τα κομματα τα κανουν πανω τους οταν ακουν γ διαχυση εξουσιας. Το διακυβευμα ειναι οι αρμοδιοτητες κ η νομη της εξουσιας. Tοσο απλα

    ReplyDelete
  27. @panagriotatos:

    "...Θυμίζω ο Τσίπρας για μεγάλο διάστημα ήταν πρόεδρος του ΣΥΝ χωρίς να είναι καν βουλευτής..."

    Ατυχές το παράδειγμα. Πρώτον, γιατί μιλάμε για κόμματα κυβέρνησης, όχι για το συνοθύλευμα του ΣΥΝ. Δεύτερον, όλα τα κόμματα φροντίζουν να αλλάξουν αρχηγό είτε πριν, είτε μετά τις εκλογές, όχι μέσα στις 3 εβδομάδες που μεσολαβούν μεταξύ εκλογής και σχηματισμού κυβέρνησης. Και τρίτον, πρόκειται για τον Τσίπρα, στη θέση πρωθυπουργού. Μα ήμαρτον δηλαδή...

    Τονίζω ξανά ότι η άμεση σύνδεση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής και της εκλογικής επιβίωσης του επαγγελματία πολιτικού (βουλευτή) ή πολιτευόμενου (δημάρχου) που την εφάρμοσε (ο ίδιος) αποτελούν καθοριστικό παράγοντα λογοδοσίας στο υπάρχον πολιτικό μας σύστημα.

    Αν αποσυνδέσεις αυτά τα δύο, καταλήγουμε στο φαινόμενο των πάμπλουτων οικονομικών μάνατζερς που έχουν καμιά δεκαριά company bailouts (ή και πτωχεύσεις) στο βιογραφικό τους. Δεν είναι τυχαίο που οι 7 στους 10 συμβούλους του Ομπάμα σήμερα προέρχονται από την GS, δηλαδή την καρδιά της χρηματιστηριακής φούσκας στις ΗΠΑ. Το government outsourcing δουλεύει εκεί μια χαρά, απλά όχι για το 99,9% του γενικού πληθυσμού.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. @ Saistalab

    "Το διακυβευμα ειναι οι αρμοδιοτητες κ η νομη της εξουσιας."

    Τώρα βρήκαμε κάποια λογική σειρά.

    Το διακύβευμα που θέτεις υπάρχει όντως και είναι βαθιά πολιτικό.

    Δεν κρίνεται όμως στις εκλογές για την τοπική αυτοδιοίκηση αλλά στις εθνικές εκλογές και μόνο.

    Η εθνική βουλή αποφασίζει για τις αρμοδιότητες και τη νομή της εξουσίας.

    Στις τοπικές ψηφίζουμε για τον σκουπιδοφάγο και με τη βεβαιότητα ότι οι δημαρχαίοι θα κάνουν τα κονδυλία τους φεσταβάλ σάμπα αντί να καθαρίσουν τα δάση.

    ReplyDelete
  30. "ειστε κομματικοδιαιτα φερεφωνα που παπαγαλιζουν τη γραμμη που σας πασαρουν οι κομματικοι ινστρουκτορες."

    Που υπάρχει κομματιιή γραμμή για κατάργηση των εκλεγμένων δημάρχων?
    Για να την υποστηρίξβ ρωτάω Saistalab.

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. @Jaga
    "Η διαπίστωσή σου ότι ο δήμαρχος είναι διοικητικό και όχι πολιτικό πρόσωπο είναι αυταπόδεικτα λάθος.
    Το ότι δεν έχει δική του "κυβέρνηση" και δική του νομοθετική εξουσία δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Κάθε δήμος ή περιφέρεια αποτελεί πρακτικά μια αυτόνομη θεσμική υποδιαίρεση του κράτους σε όλα τα επίπεδα"

    Οι δήμοι είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) και υπακούουν όπως όλα τα ΝΠΔΔ στους νόμους που ψηφίζονται από την κυβερνητική πλειοψηφία.

    Δεν μπορούν να έχουν δική τους πολιτική ατζέντα ακόμη και αν το θέλουν.

    Ασκούν διοίκηση σε τοπικό επίπεδο στα όρια που χαράσσει η κεντρική κυβέρνηση.

    Συνεπώς ο δήμαρχος ο οποίος είναι ούτως ή άλλως διοικητικός θεσμός, δεν είναι ταυτόχρονα πολιτικός θεσμός.

    Όσο για τον Τσίπρα, δεν τον πρότεινα για πρωθυπουργό. Το είπα για να σου δείξω ότι το Σύνταγμα δεν προβλέπει ο πρωθυπουργός να είναι βουλευτής αλλά αρχηγός κόμματος (ο οποίος μπορεί και να μην είναι βουλευτής)

    ReplyDelete
  33. νομιζω ότι είναι πολύ απλούστερα τα πράγματα απ' ότι με πολιτικούς όρους και ιδεολογήματα προσπαθείτε να περιγράψετε

    Το κλειδί είναι στη χρηματοδότηση των ΟΤΑ

    1- χρηματοδότηση από τους δημότες
    2-διακοπή κάθε κρατικής επιχορήγησης

    τότε οι δήμαρχοι θα ελέγχονται πραγματικά από αυτούς που τους εκλέγουν

    ReplyDelete