Friday, July 2, 2010

Βάλτε τάξη στις προβληματικές ΔΕΚΟ

Ένα από τα μεγαλύτερα σφάλματα που έκανε η κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της οκτάμηνης θητείας της είναι το ότι δεν έβαλε ευθύς εξαρχής το μαχαίρι βαθιά στο κόκαλο των προβληματικών ΔΕΚΟ. Αντιμέτωπη μ’ ένα τεράστιο δημοσιονομικό πρόβλημα, και έχοντας αρχικά χάσει πολύτιμο χρόνο, προτίμησε τον εύκολο όμως κοινωνικά άδικο δρόμο των οριζόντιων περικοπών μισθών σε όλο το φάσμα του στενού δημοσίου τομέα και όχι την εξυγίανση του πιο προβληματικού τμήματος του ευρύτερου ελληνικού δημοσίου. Έτσι, πληρώνουν σήμερα το μάρμαρο οι υπάλληλοι των 1000 ευρώ, ενώ η εργατική αριστοκρατία και οι διοικήσεις των μερικών χιλιάδων ευρώ τη σκαπούλαρε με τις ελάχιστες δυνατές απώλειες.

Εδώ και οκτώ μήνες, κι ενώ τα πάντα γύρω μας αλλάζουν ή καλούνται να αλλάξουν, ορισμένες ΔΕΚΟ συνεχίζουν να λειτουργούν με τον ίδιο παραδοσιακό ελληνικό τρόπο: δανείζονται από τις τράπεζες δισεκατομμύρια ευρώ με εγγυήσεις του Δημοσίου για να καλύψουν ελλείμματα που παράγει η κακοδιαχείρισή τους. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, παραμένουν σήμερα στο κράτος 47 επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας εκ των οποίων οι μισές περίπου είναι κερδοφόρες, όμως δε φτάνουν να αντισταθμίσουν τις μεγάλες ζημιές που δημιουργούνται από τις υπόλοιπες μισές ζημιογόνες επιχειρήσεις. Ως αποτέλεσμα οι συνολικές ζημιές το 2008 ανέρχονται γύρω στα 1,6 δις ευρώ (περί τα 2 δις υπολογίζεται ότι θα φτάσουν το 2010). Μια πιο προσεκτική ανάλυση αποκαλύπτει ότι πρωταθλητές των ελλειμμάτων είναι ο ΟΣΕ με 47% των ζημιών και οι τρεις φορείς συγκοινωνιών της Αθήνας με 38% αντίστοιχα. Στο μεταξύ οι τρεις συγκοινωνιακοί φορείς της Αθήνας λαμβάνουν το 70% των επιχορηγήσεων του κρατικού προϋπολογισμού. Μάλιστα ο ένας εκ των τριών οργανισμών της Αθήνας, η ΕΘΕΛ, ο οποίος πάγωσε προχτές τις συγκοινωνίες στην πόλη γιατί το κράτος άργησε μια μέρα να καταβάλει τα δεδουλευμένα, έχει ήδη ξοδέψει το 67% της ετήσιας επιχορήγησής του.

Είναι προφανές ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο. Τους προσεχείς μήνες οι εγγυήσεις του ελληνικού Δημοσίου προς τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ ενδέχεται να εγγραφούν στο δημόσιο χρέος, ύστερα από απαίτηση της Τρόικας, με αποτέλεσμα την αύξησή του κατά 4 έως 5 μονάδες. Συνεπώς, τόσο για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης όσο και για λόγους δημοσιονομικής εξυγίανσης αλλά και παροχής ποιοτικότερων υπηρεσιών , επιβάλλεται να μπει επιτέλους τάξη και να αντιστραφεί η δεινή οικονομική κατάσταση, ειδικά των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ. Ειδικά ο ΟΣΕ, αντί να κόβει δρομολόγια καλύτερα να κλείσει εντελώς, εφόσον δεν είναι σε θέση να παράξει μεταφορικό έργο. Το υπουργείο Υποδομών υποτίθεται ότι έχει προαναγγείλει σημαντικές μεταρρυθμίσεις στο χώρο, όμως μεταρρυθμίσεις ακούμε και μεταρρυθμίσεις δεν βλέπουμε. «Κουνηθείτε παιδιά. Το χάσαμε το τρένο».

17 comments:

  1. Σωστές οι επισημάνσεις του άρθρου, αλλά μάλλον τείνει προς το άλλο άκρο.

    Οι ΔΕΚΟ δεν είναι ούτε μπορούν να γίνουν ποτέ 100% κερδοφόρες. Δεν είναι αυτός ο σκοπός τους. Είναι το κόστος παροχής του αντίστοιχου εθνικού αγαθού (μεταφορές, ενέργεια, τηλεπικοινωνίες) με κρατική εγγύηση. Αυτό πληρώνουμε και για αυτό ακριβώς υπάρχουν οι φόροι.

    Το ζήτημα είναι να μην γίνεται κακοδιαχείριση και να κλείνονται στη φυλακή τα λαμόγια (τύπου ΟΣΕ). Το να κλείσουν εντελώς είναι σαν να λέμε ότι οι ιδιώτες μπορούν να τα καταφέρουν καλύτερα, με την ίδια αξιοπιστία(;). Δυστυχώς, ο ιδιώτης έχει δικές του προτεραιότητες και ενίοτε δρα χωρίς κανέναν έλεγχο. Παράδειγμα, το μαζικό blackout στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ πριν μερικά χρόνια, η κατάρρευση του ενεργειακού δικτύου στη δυτική ακτή επί εποχής Enron, το πρόσφατο δυστύχημα με τη BP στον κόλπο του Μεξικού.

    Αντί να επισημαίνουμε διαρκώς τις δύο ακραίες επιλογές, δηλαδή είτε πληρώνουμε τα λαμόγια είτε βάζουμε λουκέτο στο μαγαζί, πρέπει επιτέλους να -υποχρεώσουμε- το κράτος να κάνει σωστά τη δουλειά του και να συμμαζέψει τα πράγματα όπως πρέπει, κάνοντας τη δουλειά ενός τυπικού, μέτριας ικανότητας, διαχειριστή (manager). Αυτό κάνουν όλα τα υπόλοιπα πολιτισμένα κράτη με τις δικές τους "ΔΕΚΟ".

    ReplyDelete
  2. O ΟΣΕ είναι ιδιαίτερη υπόθεση. Εκτός του ότι έπεσε τρελό φαγοπότι με τη μηζενς κτλ, είναι η μοναδική ΔΕΚΟ που δανείζεται από την αγορά για να εκτελέσει επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Σα να λέμε ότι ο ΕΘΕΛ δανείζεται για φτιάξει αυτοκινητόδρομους.

    Είναι δυνατόν να μην είναι μετά ελλειμματική η επιχείρηση;

    Προσωπικά είμαι αρνητικός να κλείσει ο ΟΣΕ τελείως καθώς είναι ένα μέσο μεταφοράς φιλικό προς το περιβάλλον κι αν γίνει σωστή οργάνωση και υπάρξουν οι απαιτούμενες στοχευμένες επενδύσεις μπορεί να απογειωθεί.

    Δεν μπορώ ειλικρινά να φανταστώ την Ελλάδα του 21ου αιώνα χωρίς σύγχρονο και αξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο!

    Θα τρίζουν τα κόκκαλα του Τρικούπη...

    ReplyDelete
  3. Exis dikio Jaga alla i Elliniki kratiki nootropia einai entelos diaforetiki dystyxos apo ton ypoloipon kraton.

    Pos tha ypoxreosoume to kratos otan kaneis de to elegxei? To na zitas apo to Elliniko kratos na aytodiaxeiristei sosta tous porous tou einai sa na zitas apo ena oktaxrono na exei aytosygratisi otan to afineis mono tou me mia sakkoula karamelles.

    ReplyDelete
  4. To problima einai oti einai toses polles oi apolyseis kai xamenes theseis ergasias gia tin eksigiansi tou dimosiou tomea pou apaitountai, xreiazetai politiki aytothysia gia na ginoun ola ayta. O GAP tha paiksei to rolo tis Ifigeneias gia tis amarties olon ton prokatoxon tou (en merei tragiki eironia i theia diki) kai sto telos kiolas tha lidoristei kai tha lyntsaristei apo ton koinoniko laikismo.

    ReplyDelete
  5. Oi DEKO itan to frourio tis aplistias tis kybernisis Karamanli. Enas thesmos pou se alles xores leitoyrgei apotelesmatika kai ypostirizei ti xristi leitoyrgia tou dimosiou tomea me kritiria megalyteris eyeliksias, apodotikotitas kai ofelous, stin Ellada leitoyrgise os mixanismos pelateiakon dieythetiseon kai syntyrisis tou kratikodiaitou kai parasitikou idiotikou tomea. Me to kleisimo ton DEKO, tha kleisoun kai polles mikres epixeiriseis ston tomea ton ypyresion, pou zousane apokleistika apo tin emmesi kratiki epidotisi.

    Xoris amesi anaptyksiaki prooptiki anapofeykta tha dimioyrgithoun ekrikseis se anergia kai se dysareskeia.

    Ola ayta einai apotelesmata tis ellinikis pathogeneias. To DNT den einai Agios Basilis, alla stin periptosi mas leitoyrgei, me tough love, san enas.

    ReplyDelete
  6. Το να κλείσει ο ΟΣΕ είναι σχήμα λόγου παιδιά και τονίζει το δραμτικό της όλης κατάστασης. Όχι μόνο δεν πρέπει να κλείσει αλλά να αναπτύξει το δίκτυό του. Να γίνει επένδυση στο σιδηρόδρομο. Αντ' αυτού κλείνουν τα δρομολόγια σε προορισμούς με κάτω από 50% πληρότητα. Δηλαδή αντί να γίνει ανταγωνιστικό το δρομολόγιο (κυρίως να συνδέει με ταχύτητα τα αστικά κέντρα), το κόβουν και διατηρείται έτσι εν ζωή μια κουτσή επιχείρηση που δεν παράγει έργο. Όσο για τα ΕΘΕΛ προφανώς και δεν είναι εγγενώς κερδοφόρα και πρέπει να επιχορηγούνται από το κράτος, αλλά το πρόβλημα ξεκινάει όταν τρώνε και την επιχορήγηση και μετά δανείζονται με εγγύηση του δημοσίου. Χρυσά κουτάλια με καβάτζα άλλων.

    ReplyDelete
  7. Δεν μπορώ ειλικρινά να φανταστώ την Ελλάδα του 21ου αιώνα χωρίς σύγχρονο και αξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο!

    ENNOEITAI

    ReplyDelete
  8. http://roomfordebate.blogs.nytimes.com/2010/07/01/europes-new-austerity-will-it-work/?th&emc=th

    &

    http://www.nytimes.com/2010/07/02/opinion/02krugman.html?th&emc=th

    ReplyDelete
  9. Και μία τελευταία παρατήρηση σχετικά με τον ΟΣΕ για να μη τα ρίχνουμε όλα στις επενδύσεις σιδηροδρομικού δικτύου ή τη Μίζενς.

    Ας σκεφτούμε λίγο τι υπηρεσίες προσφέρει ο ΟΣΕ, τι ποιότητας, πόσους υπαλλήλους απασχολεί με τι κόστος και τι έσοδα έχει;

    Καταρχάς μιλάμε για ένα δίκτυο 2.551 χιλιομέτρων (πολύ μικρό σε σχέση με αυτοκινητόδρομους), εκ των οποίων μόνο τα 199 χιλιόμετρα είναι με ηλεκτροκίνηση, το οποίο όχι μόνο δεν σε ταξιδεύει στη συντριπτική πλειοψηφία της χώρας αλλά κατέχει επίσης μόλις το 1,3% των εκτελούμενων εμπορευματικών μεταφορών.

    Δεύτερον, μιλάμε για έναν οργανισμό που κάθε 1 ευρώ που μπαίνει στον κορβανά του ως έσοδο δαπανά 8 ευρώ κόστος λειτουργίας. Απ' αυτά τα οκτώ ευρώ οι δαπάνες μισθοδοσίας αντιπροσωπεύουν τα 7/10.

    Και είναι αυτονόητο το πως συμβαίνει αυτό. Μιλάμε για έναν οργανισμό που το 2004 είχε περίπου 8.400 εργαζομένους με κόστος μισθοδοσίας στα 248 εκ. ευρώ και χρέη περί τα 5 δις. Ενώ το 2009 με 6.500 εργαζόμενους το κόστος εργασίας φτάνει τα 302 εκ. ευρώ. Το μέσο ετήσιο κόστος ανά εργαζόμενο από 29.500 το 2004 έφτασε τις 47.500 το 2009, σημειώνοντας αύξηση σε ποσοστό 62%. και φυσικά και τα χρέη έφτασαν τα 10 δις.

    Ο πλήρης εκτροχιασμός.

    ReplyDelete
  10. Οι ΔΕΚΟ ειναι μονο ενα κομματι
    του προβληματος.
    Αντι να εχουμε μικρο κρατος
    αλλα κρατος ΠΡΟΝΟΙΑΣ εχουμε
    καλοταισμενους των ΔΕΚΟ ντεμεκ
    στελεχη ασταματητους διορισμους
    και βλεπεις ανεργους αβοηθητους
    ιδιωτικους υπαλ. τρομοκρατημενους
    επιχειρηματιες να μπαινουν φυλακη για χρεη στο ΤΕΒΕ λες και ειναι βιαστες.
    Ξυπνηστε ολοι ,μας κατεστρεψε
    ο ψευτοσοσιαλισμος , οι διορισμοι
    και η κομματοκρατια των παντων.
    Ολοκληρη η κοινωνια ειχε μπει στην
    λογικη παραγωγης ΔΥ.
    Ουτε λογος για δημιουργια, αναπτυξη σοβαρου ιδιωτικου τομεα.
    Το μονο που ειχαμε ειναι ο καλοκαιρινος τουρισμος και κατασκευαστικες που δουλευαν
    σαν δουλοι Αλβανοι(οταν δεν ειναι στη φυλακη).
    Και νομιζαμε τωρα οτι αυτα τα δυο
    ειναι η βαρια μας βιομηχανια!
    (μαζι βεβαια με το παραγωγικοτατο
    δημοσιο)
    Μιλαμε για παλαβομαρα και ασχετοσυνη.
    Το εχω ξαναπει παθαινουμε οτι μας αξιζει(με εξαιρεσεις βεβαια).
    Ξερω οτι πολλοι αγανακτουν
    μ αυτα που λεω γιατι πολλοι
    θα ηθελαν να ειναι ΔΥ η μπορει και να ειναι.
    Και εγω υπηρξα καποτε ,
    ομως η αληθεια ειναι μια:
    Το δημοσιο δημιουργει χρεη.
    Χρειαζεται σε λιγους τομεις
    πχ παιδεια ,Υγεια(χωρις μονιμοτητα) και
    θα πρεπει αντι για μισθους
    στρατιων ΔΥ να εχουμε επιδοματα προνοιας για ανθρωπους που τα εχουν αναγκη.
    Πχ η Αυστρια εχει μονο 60.000
    ΔΥ!!!!

    ReplyDelete
  11. το ΠΑΣΟΚ έρχεται αντιμέτωπο με την κατάσταση που εξέθρεψε: τα συνδικάτα που συγκυβερνούν πλέον δεν ελέγχονται

    Ο ΟΣΕ ειναι κλασσικη περίπτωση. Θυμάστε τα μαύρα βαγόνια ? Ακούσατε να πήγε κανένα λαμόγιο φυλακή ? Ευαγγελιστέιτε κάθαρση στη Βουλή μετά....

    Όσο γιά αυτούς που λένε ότι ο ΟΣΕ πρέπει να αναπτυχθεί και να γίνουν επενδύσεις, είναι μακρά νυχτωμένοι.
    Ο ΟΣΕ πρέπει να κλείσει ΑΜΕΣΑ. Ουτε ενα ευρώ στην μαύρη τρύπα πλέον, φτάνει τόσο.

    Όσοι θέλουν επενδύσεις στον ΟΣΕ ας τις χρηματοδοτήσουν εξ ιδίων -
    εγώ ως φορολογούμενος δεν γουστάρω να δώσω ούτε ενα σεντ πεταμένο στα σοσιαλιστικά μπουρδολογήματα που βούλιαξαν την Ελλάδα

    ReplyDelete
  12. Ηλθε η ώρα της αλήθειας για ολους μας.Τα πάντα άλλαξαν.Εμειναν μόνο οι ταμπέλλες.Το "ΠΑΣΟΚ του ΓΑΠ" δεν έχει καμμία σχέση με την υπεράσπιση της κρατικοδίαιτης συνδικαλιστικής,επιχειρηματικής και Μεντιακής νομενκλατούρας.
    Μόλις φηφιστεί το "Ασφαλιστικό" θα αρχίσει ο ανελέητος πόλεμος εναντίον του κρατισμού.Πιστεύω ότι θα είναι νικηφόρος γιατί ποτέ οι συνθήκες δεν ήταν τόσο ιδανικές για μια τέτοια έκβαση.

    ReplyDelete
  13. Oσο για τον ΟΣΕ και τις υπόλοιπες ΔΕΚΟ θα ακολουθήσουν τη τύχη που επιφυλάσσει ο "Καλικράτης" στους Δήμους και Νομαρχίες.Πλήρης καταστροφή "Σουμπετερικού" τύπου.
    Ας μην ταυτίζουμε τους σιδηρόδομους και την τύχη τους με τον ΟΣΕ και τη τύχη του.
    Οι σιδηρόδρομοι θα γνωρίσουν στην Ελλάδα, τα επόμενα χρόνια, την ανάπτυξη που είχαν στην Αμερική τον 18ον και 19ον αιώνα, και στη Κίνα σήμερα.

    ReplyDelete
  14. Αληθεια , ο ΓΑΠ γιατι δε χωριζει κρατος και Ορθοδοξη Εκκλησια;
    Ως ποτε θα ταιζει το κρατος
    τους μητροπολιταδες που πουλουν
    πνευμα με τα λεφτα του κρατους;
    Ωσες ενοριες δε βγαινουν οικονομικα να κλεισουν.
    Δεν μπορει να πειναει κοσμακης αβοηθητος και το παπαδαριο να γλεντοκοπαει.
    Ετσι σιχαμεροι ηταν και στην κατοχη.
    Ας κανει το πασοκισταν και και κατι σωστο.
    Ας γινει η Ορθοδοξη Εκκλησια οπως
    η Ευαγγελικη και η Καθολικη
    στην Ελλαδα .Απλα ιδιωτικα ιδρυματα.
    Στην Κατοχη το παπαδαριο την ωρα που παιθεναν απο πεινα τα παιδια χαιρετουσε ναζιστικα και
    υμνουσε τον Χιτλερ .
    Αυτη η απαισια ταξη ας παρει το μαθημα που της αξιζει.

    ReplyDelete
  15. "Καθήκοντα προέδρου της Κιργιζίας ασκεί και επίσημα πλέον η Ρόζα Οτουνμπάγιεβα αφου ψηφίστηκε απο το 92,5% των πολιτών".

    Με γιούχα και κραξιμο("Δια βοής") όμως μόνο η νέα νέα ΠΟΛΑΝ εξέλεξε γραμματέα.
    Ας πάνε λίγο μέχρι το Κιργιστάν να δώσουν και κανένα μάθημα Δημοκρατίας στη Ρόζα.Τί τις θέλουν τις κάλπες και ιστορίες.Με ένα μισάωρο κράξιμο όλα είναι τέλεια.Λυκουρέτζος,"αντίο στο χθές,το μέλλον έχει όνομα".
    Τί κρίμα.Ουδέποτε αυτή η παράταξη είχε τόσο "ολίγιστους" στη κορυφή της.

    ReplyDelete
  16. @parmenides:

    (συγνώμη για το προσωπικό, αλλά δεν μπορώ να κρατηθώ...)

    "...Με γιούχα και κραξιμο("Δια βοής") όμως μόνο η νέα νέα ΠΟΛΑΝ εξέλεξε γραμματέα..."

    Θυμίζω για την ιστορία ότι ο "γκαπ" έστησε κάλπες , όντας ΗΔΗ πρόεδρος του κόμματος, κατέβηκε μόνος του υποψήφιος και στο τέλος χάρηκε που εξελέγη με 100%. Απίθανα πράγματα.

    "...Ηλθε η ώρα της αλήθειας για ολους μας.Τα πάντα άλλαξαν.Εμειναν μόνο οι ταμπέλλες. Το "ΠΑΣΟΚ του ΓΑΠ" δεν έχει καμμία σχέση με την υπεράσπιση της κρατικοδίαιτης συνδικαλιστικής, επιχειρηματικής και Μεντιακής νομενκλατούρας..."

    Αυτό το καταλάβαμε, ότι δηλαδή έχει κρατήσει μόνο τις ταμπέλες. Απλώς του "ξέφυγε" και κράτησε εκτός των ρυθμίσεων του ασφαλιστικού μόνο δημοσιογράφους και πολιτικούς. Τι να κάνει και ο Λοβέρδος, από το πρωί μέχρι το βράδυ είναι στα κανάλια και κλαίγεται, τι να προλάβει!

    "...Οι σιδηρόδρομοι θα γνωρίσουν στην Ελλάδα, τα επόμενα χρόνια, την ανάπτυξη που είχαν στην Αμερική τον 18ον και 19ον αιώνα..."

    Ωραία, δηλαδή να ετοιμαζόμαστε ως βλαχο-καμπόιδες να διώξουμε τους Ινδιάνους από τις γραμμές.

    Άσε μας ρε Παρμενίδη...

    ReplyDelete
  17. http://capobomba.blogspot.com/

    αδερφέ, διάβασε εδώ την απάντηση
    το ΠΑ.ΣΟ.Κ αλλά και το κάθε κόμμα ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΝ να τα βάλουν με κατεστημένες διαδικασίες 30 ετών
    απαιτείται ευρύτατη κοινωνική συναίνεση, δηλαδή πρακτικά δεν πρόκειται τίποτα να γίνει σωστά
    μόνη λύση οι εκλογές και η οικουμενική κυβέρνηση υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με ξεκάθαρα μηνύματα πρός τον Ελληνικο Λαό..

    ReplyDelete