Saturday, February 21, 2009

On Krugman's Hang Over Theory: The Austrian School Approach

Συνεχίζουμε τον προβληματισμό που ξεκινήσαμε το προηγούμενο Σάββατο σχετικά με την παγκόσμια οικονομική κρίση και τον τρόπο αντιμετώπισής της, αυτή τη φορά με μια παρουσίαση της οικονομικής προσέγγισης της λεγόμενης Αυστριακής Σχολής. Το σημερινό άρθρο του Αμερικανού οικονομολόγου David Gordon δημοσιεύτηκε στο Mises Review και έχει γραφτεί σαν απάντηση στο άρθρο του Paul Krugman με τίτλο "The Hang Over Theory", το οποίο παρουσιάσαμε την προηγούμενη φορά, και αποτελεί τον αντίλογο στην κεϋνσιανή σχολή σκέψης.


On Krugman's Hang Over Theory

Paul Krugman is an eminent economist, but he here reveals a woefully inadequate understanding of Austrian business cycle theory. The rudiments of the theory are easy one might have thought that even a Keynesian could grasp them.

According to Mises and Hayek, an expansion in bank credit pushes the money rate of interest below the "natural" rate. People prefer goods in the present to the same goods in the future, a matter obvious to anyone except for a few philosophers. The rate at which people favor the present, in the Austrian view, chiefly determines the rate of interest.

As just suggested, though, an increase in bank credit plays havoc with the process of setting the interest rate. Since more money is available, the price of money goes down. Investors, faced with lower interest rates, increase their investments in higher stages of production. Unfortunately, those investments eventually collapse. Because the "natural rate," the rate of time preference, has not changed, consumers do not want the shift to investment goods that has taken place. Hence, these investments must be liquidated, and the boom collapses.

Krugman never comes to grips with this account. Instead, he subsumes it under the more general category of the "hangover theory." "In the beginning, an investment boom gets out of hand. Maybe excessive money creation or reckless bank lending drives it. Maybe it is simply a matter of irrational exuberance on the part of entrepreneurs. Whatever the reason, all that investment leads to the creation of too much capacity.... Eventually, however, reality strikes investors go bust and investment spending collapses. The result is a slump whose depth is in proportion to the previous excesses."

To Austrians, of course, "whatever the reason" does not adequately portray their theory of the slump. Our confidence in Professor Krugman as an expositor of Austrian theory does not increase when we note his continual citation of "Hayek and Schumpeter," instead of "Mises and Hayek," as proponents of the theory. Although Schumpter was an economist from Austria, his theory of the business cycle differs entirely from the Mises-Hayek account.

Even if Professor Krugman's grasp of the details of Austrian theory is hazy, perhaps his objections have merit. Maybe Austrians fall before our author's assault on the hangover theory.

What, then, are these objections?

Professor Krugman thinks that the hangover theory "is not a bad story about investment cycles." But it doesn't explain depressions. Why should a collapse in the investment market wreck the whole economy?

"Here's the problem," writes Krugman. "As a matter of simple arithmetic, total spending in the economy is necessarily equal to total income. Every sale is also a purchase, and vice-versa. So if people decide to spend less on investment goods, doesn't that mean that they must be deciding to spend more on consumption goods implying that an investment slump should always be accompanied by a corresponding consumption boom? And if so why should there be a rise in unemployment?"

Did you spot the fallacy? When the investment boom collapses, people may shift spending to consumer goods. It doesn't at all follow, though, that a boom in consumption goods will result. A consumption boom, one presumes, means an increase in the quantity of consumer's goods; and no reason has been advanced to expect such an increase. All we have been given is that spending on consumer goods has increased. This may well simply increase the prices of these goods rather than expand production.

But there is another path that economic downturns frequently take. The investment boom might not be replaced by an increase in consumer spending. Rather, the bust can be accompanied by a monetary contraction (a "credit crunch") that causes the investment boom not to shift but simply to disappear. This occurs by a reversal of the process by which bank credit was created in the first place. But because Krugman is disinclined to think about processes at all, this alternative does not occur to him.

Our author introduces a false issue by bringing in unemployment. It is not at all part of the Mises-Hayek view that liquidating malinvestments caused by overexpansion of bank credit requires mass unemployment. Quite the contrary, unemployment, as Austrians see matters, stems mainly from rigid wage rates. If workers accept a fall in wages, liquidation of the boom is compatible with full employment.

Professor Krugman's assault on Austrian theory has not yet ended. If the Austrians misdiagnose the cause of depressions, they also offer the wrong remedy. Austrians suggest that during a slump, the government should stay out of things (hasn't it done enough damage by expanding bank credit?). The "slump is part of the necessary healing process. The excess capacity gets worked off, prices and wages fall from their excessive boom levels, and only then is the economy ready to recover."

To Professor Krugman, this is a counsel of despair. It reflects a moralistic position: since overexpansion is "bad," people must suffer the condign consequences of their misbehavior. Instead, the good professor proposes, a freewheeling policy should be adopted. Why not expand the money supply and avoid depression altogether?

Once more, Professor Krugman has misconceived Austrian theory. An expansion of the money supply will cause discoordination, in the way that Mises, Hayek, and Rothbard have patiently explained and Krugman has ignored. And if expansion proceeds by means of more bank credit, the upshot will be renewed malinvestment. To oppose monetary expansion is not moralism, but simple common sense.

27 comments:

  1. Δεν ξέρω κατά πόσο η Αυστριακή Σχολή είναι η καταλληλότερη σχολή για να περιγραφούν οι διακυμάνσεις της οικονομικής δραστηριότητας σε μια οικονομία (Business Cycles), κατά αρχήν η Αυστριακή σχολή είναι η φιλελεύθερη, και η οποία είναι κατά οποιουδήποτε κρατικού παρεμβατισμού, δηλαδή είναι υπέρ της συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα στο ελάχιστο δυνατό, καθώς και στην μη ύπαρξη Κεντρικής τράπεζας (που είναι το σταθεροποιητικό στοιχείο στις τράπεζες και ένας είδος ελεγκτικού οργανισμού).


    Το χαμηλό επιτόκιο προκαλεί περισσότερες επενδύσεις.

    “Investors, faced with lower interest rates, increase their investments in higher stages of production. Unfortunately, those investments eventually collapse”

    Το κλειδί στην οικονομία είναι οι ιδιωτικές επενδύσεις, στη κρίση του 1929 αυτές σταμάτησαν δεν υπήρχε ιδιωτική πρωτοβουλία Ο J.M.Keynes έδωσε τη λύση για να βγουν οι Η.Π.Α από την κρίση λέγοντας ότι αφού δεν υπάρχουν ιδιωτικές πρέπει να γίνουν δημόσιες οπότε το κράτος άρχισε δημόσια έργα, δρόμοι, γέφυρας κτλ Οι επενδύσεις έχουν πολλαπλασιαστικά φαινόμενα νέες θέσεις εργασίας όπου προκαλούν ροή εισοδήματος, αυξάνουν της κατανάλωση αυξάνεται η ζήτηση στην οικονομία κτλ.

    Σημαντικοί λόγοι της σημερινής κρίσης, τουλάχιστον στις Η.Π.Α είναι τα πολύπλοκα χρηματοοικονομικά προϊόντα όπως τα CDΟs (Collateralized Debt Obligations) δηλαδή πολύπλοκα "στοιχήματα" που στήθηκαν πάνω σε δε υποθηκοφυλάκων τραπεζών. Η επένδυση έχει διαφορά από το στοίχημα.

    Σε τελική ανάλυση αυτό που λέει η αυστριακή σχολή είναι ότι οι κρίσεις στην οικονομία οφείλονται στις αυξομειώσεις των επενδυτικών αγαθών (δηλαδή ενδιάμεσων προϊόντων στις διάφορες βιομηχανίες) σε σχέση με τα καταναλωτικά και ότι οι επενδύσει είναι κακές?.

    “To Professor Krugman, this is a counsel of despair. It reflects a moralistic position: since overexpansion is "bad," people must suffer the condign consequences of their misbehavior”

    ReplyDelete
  2. Γνωρίζω την NATM(New Austrian Tunneling Method), δεν είχα ακούσει ποτέ μου όμως για την ύπαρξη Αυστριακής οικονομικής Σχολής. :)
    Θα τη μελετήσω προσπαθώντας να δω αν αυτή είναι η κατάλληλη οικονομική θεωρία για να βγάλει από το tunnel τις παραπαίουσες διεθνή και ελληνική οικονομίες αν και για την δεύτερη αμφιβάλλω ότι υπάρχει οποιαδήποτε θεωρία ή σχολή που μπορεί να τη βοηθήσει.

    ReplyDelete
  3. Κανένας ποιά δεν πιστεύει ότι τα πράγματα πρέπει να αφηθούν στους κερδοσκόπους της αγοράς,δρόμο στον οποίο οδηγούν οι δογματικές εφαρμογές της Αυστριακής Σχολής.Ούτε ότι πρέπει να περάσουμε σε ένα κρατισμό διαρκείας.
    Οι Γερμανοί κατάλαβαν ότι δεν θα είναι και τόσο προς το συμφέρον τους να αφήσουν να σαπίσουν μεγάλα κομμάτια απο το σώμα της Ευρώπης.Την "ανάγκην χρείαν ποιούμενοι", ανακάλυψαν την κοινοτική αλληλεγγύη,τη φιλευσπλαγχνία,τον αλτρουισμό και άρχισαν να "αποφασίζουν και να διατάσουν".Αυτό το καινούριο πολιτικό κλίμα που άρχισε να διαμορφώνεται στην Γερμανική Ευρώπη είναι νωρίς ακόμα να αποτιμήσουμε τις "ευεργετικές" επιπτώσεις του.
    Στα καθ'ημας, συνεχίζεται η εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής της "βρεγμένης, ζημιάρας, γάτας", που τρίβεται και χαιδεύεται στα πόδια μας, επαιτώντας τη συμπάθειά μας.Αλλά όλη η δουλειά είναι το πώς να αποδομήσουν το συναινετικό προφίλ του ΓΑΠ.Ομως ο ΓΑΠ είναι ποιά Τεφάλ,made in Germany.

    ReplyDelete
  4. Oσο ψάχνουμε στις διάφορες οικονομικές σχολές να βρούμε λύσεις χάνουμε το καιρό μας.Η λύση είναι στην ανατροπή αυτών που με τις πολιτικές τους οδήγησαν την Ευρώπη στο γκρεμό.Μία και μόνο Αρχή,μία και μόνο Αξία,ένα και μόνο πρόταγμα,αυτό της θεοποίησης του ΑΜΟΡΑΛΙΣΜΟΥ της ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, που, με τη Συνταγματοποίησή της, απο εργαλείο την κάνανε θρησκεία, κυριαρχούσε όλα αυτά τα χρόνια στην, κατά τα άλλα ,φιλελεύθερη Ευρώπη.Συκοφαντήθηκε έτσι ο Φιλευθερισμός και κατάντησε στα μάτια πολλών ως η ιδεολογία των απατεώνων.

    ReplyDelete
  5. Πάντως αυτά τα επιχειρήματα της αυστριακής σχολής τα χρησιμοποιούν πάρα πολύ στην ρητορική τους το ρεμπουπλικανικό στρατόπεδο, και ιδιαίτερα ο Ron Paul...

    ReplyDelete
  6. Despite all its merits the Austrian School offers no way out of a severe depression. On the contrary it accepts the slump as "part of the necessary healing process". The main problem with such an approach is a) good workers and capital pay the prize of a bubble burst they did not create in the first place and b)a slump, as we learned from history, can really last for a very long time with no signs of recovery in the horizon. This in turn can cause a severe rupture of social cohesion with potential dangers for democratic stability.

    Having said that we agree that in order to avoid a prolonged deep recession, which penalises workers and capital that have nothing to do with the the crisis, a government must intervene in order to prop up spending and boost consmer confidence. And this must be a buy up, not a bailout.

    ReplyDelete
  7. Παρμενίδη κάνεις ένα θεμελιώδες λάθος. Καμία ανταγωνιστικότητα δεν θεοποιήθηκε όλα αυτά τα χρόνια παρότι τέθηκε σαν κεντρικός στόχος και δικαίως. Διότι στο κάτω κάτω της γραφής ανταγωνιστικότητα σημαίνει ότι τα αγγούρια των Τρικάλων και όχι της Τουρκίας αγοράζονται από τους καταναλωτές στην Αθήνα ή τις αλυσίδες λιανικής στην Ευρώπη. Ή ότι ο ασθενής της Αγγλίας έρχεται για εγχείρηση στην Ελλάδα ή ότι μια επιχείρηση έρχεται να επενδύσει την Ελλάδα. Ανταγωνιστικότητα σημαίνει επίσης ότι οι Έλληνες αγοράζουν ελληνικά προϊόντα και δε χρωστάνε ένα ΑΕΠ στο εξωτερικό.

    Αυτό που αγιοποιήθηκε τα τελευταία 30 χρόνια είναι το χρηματοπιστωτικό κεφάλαιο και οι χρηματιστές και η απληστία και η αλαζονεία τύπου Gordon Gecko. Αυτά για να μην μπερδεύουμε τα ξερά με τα χλωρά.

    ReplyDelete
  8. Εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο!
    Συγχαρητήρια.

    Αν το καλοσκεφτούμε η πρακτική των ελληνικών τραπεζών παράπέμπει σε "Αυστριακές" πρακτικές σε αντίθεση με τη FED

    Το ερώτημα είναι αν προσπαθείς να καλύψεις μερος του overcapacity κόβοντας χρήμα ή ακυρώνοντας μέρος του overcapacity.

    Μπράβο ξανά.

    ReplyDelete
  9. Η σημερινή κρίση ξεκίνησε με τη χαλαρότητα της FED και των εποπτικών μηχανισμών του Κράτους.

    Η Αυστριακή Σχολή σωστά αναφέρει πως το κράτος δεν πρέπει να παρεμβαίνει. Η λογική της είναι να ξεκαθαρίσει το τοπίο από τους άχρηστους και να ξεκινήσει η ανάπτυξη από στέρεες βάσεις η οποία θα διαχέεται ισότιμα στο λαό.

    Κάτι τέτοιο όμως έχει τεράστιο πολιτικό κόστος, όπως και κοινωνικό (κοινωνικές εξεγέρσεις). Η αλλαγή νοοτροπίας δεν χωνεύεται έτσι εύκολα. Άντε να πεις σε κάποια άτομα να ζήσουν χωρίς τη πιστωτική κάρτα.

    Το να ντοπάρεις μια οικονομία με περισσότερη πίστωση όταν έχει ήδη μπουκώσει από αυτή, απλώς εγγυάσαι τη πλήρη καταστροφή.

    Αυτή πάντως η κρίση αποκάλυψε και την ηθική γύμνια του ανθρώπινου είδους.

    ReplyDelete
  10. "Το κλειδί στην οικονομία είναι οι ιδιωτικές επενδύσεις, στη κρίση του 1929 αυτές σταμάτησαν δεν υπήρχε ιδιωτική πρωτοβουλία Ο J.M.Keynes έδωσε τη λύση για να βγουν οι Η.Π.Α από την κρίση λέγοντας ότι αφού δεν υπάρχουν ιδιωτικές πρέπει να γίνουν δημόσιες οπότε το κράτος άρχισε δημόσια έργα, δρόμοι, γέφυρας κτλ"


    Μάλιστα. Κι αυτό είναι πολύ ωραίο πράμα, όταν υπάρχουν χρήματα (ή αποτελέσματα επενδύσεων) για να πληρώσουν πίσω τα δανεικά (το κράτος, εξ ορισμού, ΔΕΝ έχει αποθέματα σ' αυτές τις περιπτώσεις, μόνο τυπώνει χρήμα, άρα δανεικά).

    Πας λοιπόν στο σπίτι ενός που έχει χρεοκωπήσει και του λες "βρήκα τη λύση για τη χρεοκωπία σου: ανακαίνιση του καμπινέ".

    Διότι στη σημερινή κατάσταση, οι "επενδύσεις σε γέφυρες" δεν είναι παρά ανακαίνιση του καμπινέ. Ωραίο πράμα να έχεις καλές γέφυρες, αλλά δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα, το οποίο είναι τα toxic assets των τραπεζών και ιδιωτών.

    Το μόνο λογικό βήμα, είναι το "ξεκαθάρισμα" της οικονομίας (κάθαρση) και η επιστροφή μας σε επίπεδο ζωής που ανταποκρίνεται στις πραγματικές μας δυνατότητες και όχι στις "φουσκωμένες δυνατότητες" (φούσκωσαν μέσω των δανείων).

    Με δυο λόγια, η εκτύπωση πλαστού χρήματος αυτή τη στιγμή για να "ξαναφουσκώσουμε τη φούσκα" όχι μόνο δεν θα φέρει αποτέλεσμα, αλλά θα χειροτερέψει τα πράγματα (διότι θα δημιουργήσει άλλη μια φούσκα, αυτή των πλαστών νομισμάτων).

    Πολλοί μιλάνε για επιστροφή στο gold standard -- εγώ διαφωνώ, αλλά τείνω σε παρόμοια λύση, που δεν είναι παρά η χρεοκωπία αυτών που τα κάνανε γης μαδιάμ και η καθιέρωση πραγματικών νομισμάτων (βάσει όχι του χρυσού, αλλά της συνολικής παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών). Αυτό θα βάλει τάξη στο χάος, αλλά μέχρι τότε, πρέπει να περάσουμε από το - αναγκαίο - στάδιο της κατάρρευσης. Στις ΗΠΑ λόγω φουσκωμένου δολαρίου και στην ΕΕ λόγω φουσκωμένων παραγώγων...

    H μέρα στην οποία ο μέσος άνθρωπος θα πει "έχω μεν χρήματα αλλά ΔΕΝ αγοράζω δεύτερη τηλεόραση" και θα ρίξει μια χοντρή σφαλιάρα στον/στην πολυέξοδο/η σύζυγο και έφηβο τέκνο με τα κινητά και τις ατέλειωτες άχρηστες ώρες στο ίντερνετ, θα είναι η μέρα που θα αρχίσει η πραγματική και καλή επανάσταση στα οικονομικά και τις νοοτροπίες μας: όταν οι βδέλες πεταχτούν έξω από τα σπίτια μας.

    ReplyDelete
  11. Στο μόνο πράγμα που έχουν δίκιο οι Αυστριακοί είναι ότι η πιστωτική επέκταση δε σε σώζει έτσι εύκολα από μια βαθιά ύφεση και αργότερα σου δημιουργεί και πληθωρισμό. Από εκεί και πέρα η θεωρία τους είναι συνταγή αποτυχίας. After the Austrians Hitler knocks on your door.

    Σχετικά με Κέυνς. Οι γέφυρες και όλα αυτά ήταν σημαντικά projects τη δεκαετία του '30 γιατί τότε δεν υπήρχαν και πολλές και φυσικά με το να τις φτιάχνεις αύξανες και την παραγωγικότητα. Όμως όταν κάποιος λέει ότι ο Χ ακολουθεί κεϋνσιανές πολιτικές δεν σημαίνει ότι αυτός φτιάχνει γέφυρες αλλά ότι ακολουθεί αντικυκλική σταθεροποιητική πολιτική.

    Το να αγοράσει πχ τα toxic assets μία bad bank, Δηλαδή το κράτος, είναι κεϋνσιανισμός. Ο Rubini για παράδειγμα που προέβελψε την κρίση και είχε βάλει και το video o Lefteris λέει nationalize the mortgages or nationalize the banks. Πάλι κεϋνσιανισμός.

    Πάντως ένα θέμα είναι τα toxic assets πολύ σημαντικό το άλλο είναι η ανάπτυξη. Αντί για γέφυρες εένδυσε και φτιάξε όλα τα κτίρια υψηλής ενεργειακής απόδοσης (κεϋνσιανισμός ξανά)

    ReplyDelete
  12. @lefteris
    ετσι όπως το θέτεις θα πρέπει να καταργηθεί το ΟΤC γιά να μην έχουμε επανάληψη αυτών των φαινομένων

    δεν λέω ότι διαφωνώ, απλά ΔΕΝ γίνεται.
    Αν θυμάσαι η Barrings έσκασε όταν δεν μπόρεσε να καλύψει τα margins της

    Κάποιοι κρατιστές θα υποστήριζαν τον ασφυκτικό κρατικό έλεγχο των συμμετεχόντων σε ΟTC που όμως
    1- δεν είναι δυνατόν λόγω πλήθους χωρών, αρχών και συμβαλλομένων
    2-με το σκάνδαλο Madoff το είπε ο Μαρκόπουλος, ότι η SEC ανεπαρκής.

    Αυτό που του πήρε 4 ώρες να κατανοήσει μόνο ΕΝΑΣ υπάλληλος της SEC το καταλαβε


    Σιγουρα η κατανόηση του ρίσκου είναι η μόνη άμυνα. Όμως ξέρουμε όλοι ότι μετά από μερικά χρόνια κάποια παιδάκια με 0 εμπειρία θα παραγγείλουν κόκκινη Ferrari.....

    ReplyDelete
  13. @ lefteris
    H μέρα στην οποία ο μέσος άνθρωπος θα πει "έχω μεν χρήματα αλλά ΔΕΝ αγοράζω δεύτερη τηλεόραση" και θα ρίξει μια χοντρή σφαλιάρα στον/στην πολυέξοδο/η σύζυγο και έφηβο τέκνο με τα κινητά και τις ατέλειωτες άχρηστες ώρες στο ίντερνετ, θα είναι η μέρα που θα αρχίσει η πραγματική και καλή επανάσταση στα οικονομικά και τις νοοτροπίες μας: όταν οι βδέλες πεταχτούν έξω από τα σπίτια μας.

    EΞΑΙΡΕΤΟΣ!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  14. "δεν λέω ότι διαφωνώ, απλά ΔΕΝ γίνεται.
    Αν θυμάσαι η Barrings έσκασε όταν δεν μπόρεσε να καλύψει τα margins της"

    Επειδή δούλεψα 3.5 χρόνια σε μεγάλη financial εταιρεία εδώ (και έχω περάσει τα Series 6, 63, 7 και τα περισσότερα courses του American College for Financial Planning), σου λέω ότι αυτοί οι πιτσιρικάδες στο financial system πρέπει να φυλακιστούν όλοι προληπτικά για 48 ώρες ως προειδοποίηση. Ο μέσος trader, λόγω πίεσης από τα άπληστα αφεντικά (άσχημοι και κάτασπροι φακιδωτοί βόρειοι οι οποίοι χωρίς λεφτά δεν μπορούν να βρουν γκόμενα), κάνει 5-6 απάτες την ημέρα. Άσε που προσπαθούν κάθε μέρα να πουλήσουν στον κόσμο άχρηστα προϊόντα, ώστε να έχουν οι executives χοντρά μπόνους να εντυπωσιάζουν τις ελαττωματικές τους γκομενίτσες (άμα δεν ήταν άσχημοι και βαρετοί, δεν θα χρειάζονταν τόσα λεφτά για ένα ραντεβού).

    Μετά πρέπει να φυλακιστούν οι της Fed που καταστρέφουν τους αποταμιευτές μέσω χαμηλών επιτοκίων (χωρίς αποταμιεύσεις, ΔΕΝ υπάρχει υγιές credit).

    Λένε οι Μαλάκες "α, κοίτα, οι Γιαπωνέζοι κάνουν οικονομία κι έτσι έχουν ρίξει έξω την εθνική τους οικονομία". Μαλακίες. Οι Γιαπωνέζοι που κάνουν οικονομία είναι 100 φορές πιο ευτυχισμένοι από τους Αμερικανούς που καταπίνουν 100 πρόζακ την ημέρα για να ικανοποιήσουν τις μπλαζέ γκόμενες (έχετε παρατηρήσει ότι οι μπλαζέ γκόμενες δεν έχουν καλής ποιότητας γεννητικά όργανα και γενικά κοστίζουν πολύ περισσότερο από τις πολύ πιο όμορφες και τσαχπίνες τεξανές;).

    Το μυστικό της δικής μου ευτυχίας είναι ότι αρραβωνιάστηκα (αλλά ΔΕΝ παντρεύτηκα) τσαχπίνα νότια και για συζύγους/μανάδες παιδιών είχα διαλέξει Ελληνίδες με καλό μυαλό, εξαιρετικά γονίδια και σωστά μητρικά ένστικτα. Παρέμεινα, για όλη μου τη ζωή, μακριά από τις μπλαζέ θεωρίες περί σχέσεων, που προσπαθούν να μας πείσουν ότι η διασταύρωση ανθρώπου με μαϊμού είναι κάτι φυσιολογικό άμα το σκεφτείς υπό διάφορες μπλαζέ γωνίες και απόψεις. Δεν ξέχασα ποτέ μου ότι οι δημιουργοί των σύγχρονων θεωριών περί οικονομίας και σχέσεων ("δουλειά και σχέση" - τα δύο πιο σημαντικά πράγματα), ήταν στο γυμνάσιο οι μαθητές που πήγαν 4η δέσμη επειδή δεν είχαν κότσια για την 1η ή 2η.

    Και μια και "ταξικά" ανήκω στους σκλάβους, δηλαδή στους σκληρά εργαζόμενους του σήμερα, αντί να σκύβω το κεφάλι στον κάθε άπληστο μαλάκα κάθε μέρα ή στην κάθε απαιτητική χαζογκόμενα, κάνω απλά άλλες επιλογές, όταν και όποτε μπορώ.
    ===============================

    Τέλος, όσον αφορά τον Κέυνς κλπ, το χρηματιστήριο και οι αγορές τιμώρησαν αμέσως τα Κευνσιανικά την περασμένη βδομάδα και βγήκε ο δικός μας παπανδρέου σήμερα και είπε, για να διορθώσει τη ζημιά:

    http://www.nytimes.com/2009/02/22/us/politics/22budget.html?_r=1&hp

    (ψέματα λέει, αλλά μπας και διορθώσει την κάθοδο των μυρίων που ξεκίνησαν τα stimulus plans).

    Επίσης, δείτε τι λέει δημοσίως αυτός ο βουλευτής, λίγο πριν τη μέση του βίντεο

    http://www.youtube.com/watch?v=m_atOvrTtT8

    και δείτε με πόση ακρίβεια αυτός ο άνθρωπος πρόβλεψε την κρίση, από το 2002 κιόλας

    http://www.youtube.com/watch?v=Z0YTY5TWtmU

    (και ήταν και πολλοί άλλοι -- αλλά οι άπληστοι και ανόητοι πιτσιρικάδες στα χρηματιστήρια και οι αναλφάβητοι πολιτικοί δεν τους άκουσαν).

    Και οι Ευρωπαίοι κάνανε leverage χοντρό και θα πάθουνε κι αυτοί χοντρές ζημιές.

    Επιστροφή στα παλιά (με το ένα αυτοκίνητο, το ένα βίντεο και με άδεια για σφαλιάρες στους μπόμπιρες και οικονομία για τα γηρατειά, όχι να περιμένουμε τσάμπα λεφτά από τις πλάτες των κορόιδων).

    ReplyDelete
  15. Σιγά μη κάθονταν να ακούσουν Peter Schiff, Marc Faber, Jim Rogers, Martin Hennecke, Meredith Whitney.

    Για δείτε 2 βίντεο με τον Martin Hennecke και θα καταλάβαιτε τι έρχεται.

    http://www.youtube.com/watch?v=dpDgrvYd36k

    http://www.youtube.com/watch?v=q8KtnnMSgK8

    ReplyDelete
  16. There's a lot about Greece in today's Observer

    ReplyDelete
  17. So David Gordon says: decrease in demand for investment goods, then increase in demand for consumption goods then ... prices could go up....

    He does not answer the question: do we see an increase in consumption good demand with every slump???

    That´s the fundamental question that Krugman is putting

    ReplyDelete
  18. YES, and this is a naive rhetorical question Dr Krugman is asking, for he posits that,

    (ΙG) χ (CG) = C

    where ΙG, investment goods, CG, consumption goods, και C, CONSTANT

    AΛΛΑ

    ΑΛΛΑ

    ΑΛΛΑ

    κύριε Krugman μου, προσωπικέ φίλε [τουλάχιστον έτσι μας ενημερώνει η Συμμορία του 81] του Baby Doc-de facto Mικροκεφαλάκη de facto Assad-Παπανδρέου

    your premise that spending remains constant is fallacious. Indeed, spending decreases. Thus, even with, or despite, a shift of consumer behaviour from investment goods toward consumption goods, the absolute value of consumption spending would DECREASE.

    ΑΝΔΡΕΑ ΖΕΙΣ, ΕΣΥ ΜΑΣ ΟΔΗΓΕΙΣ

    ΑΝΔΡΕΑ ΖΕΙΣ, ΕΣΥ ΜΑΣ ΟΔΗΓΕΙΣ

    ΑΝΔΡΕΑ ΖΕΙΣ, ΕΣΥ ΜΑΣ ΟΔΗΓΕΙΣ

    ReplyDelete
  19. Tι λέει ventrilo';;;;;

    Aσφαλώς γιά τον ΕΘΝΟΣΩΤΗΡΙΟ ΞΥΛΟΔΑΡΜΟ του ΑΡΧΙ-gangster "καθηγητή" Πανούση.

    Κάθαρμα Πανούση, ήσουνα από τους πρωτεργάτες-λαμόγιους που έφτιαξαν αυτόν τον ΑΙΣΧΡΟ ΝΟΜΟ.

    Ε, λοιπόν, ΠΡΕΠΕΙ να γευθείς τώρα τους καρπούς των προσπαθειών σου ΑΛΗΤΑΓΚΟΥΡΑ.

    I am delighted, I am ecstatic.

    KAΘΑΡΜΑΤΑ ΠΑΣΟΚΙΑ

    ΔΙΑΛΥΣΑΤΕ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ,

    ΔΙΑΛΥΣΑΤΕ ΤΟ ΕΘΝΟΣ!!!!!!!!!

    Σας χρειάζεται ΞΥΛΟ γιά BREAKFAST

    ΞΥΛΟ γιά LUNCHEON

    ΞΥΛΟ γιά DINNER

    ReplyDelete
  20. Η Bank of America όπου νάναι τα τινάζει.Στη καλύτερη περίπτωση θα Εθνικοποιηθεί και θα γίνει κάτι σαν την ΑΤΕ bank.Οι κάτοχοι των golden cards της Bank of America μπορούν να μεταφέρουν το πιστωτικό τους υπόλοιπο στην Αγροτική.Θα τηρηθεί η ανάλογη εχεμύθεια. Για να διευκολυνθεί η εξυπηρέτηση των κατόχων των golden cards θα τους δοθεί και δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη απο την ΑΤΕ.

    ReplyDelete
  21. fuckin libertarians man they are like greek communists they never learn. it's all about their dogma not being properly implemented. Last but not least. This is not a debate about Krugman and Gordon. It's fuckin Keynes vs the Austrian Retards.

    ReplyDelete
  22. Eυκαιρία, λοιπόν, parmie μου, να έρθουν όλοι να εργασθούν στα κτήματα της Πριγκηπικής οικογένειας της Θυρέας και των Τεσσάρων Αρκαδιών, η οποία έκανε ακόμα και τους υπηρέτες της αφεντικά, διότι τους εδίδαξε ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗ και ΑΝΑΒΟΛΗ των ΑΠΟΛΑΥΣΕΩΝ διά τον μέλλοντα χρόνο,

    ΑΛΛΑ

    ΑΛΛΑ

    ΑΛΛΑ

    με μιά προϋπόθεση

    ΑΓΓΛΟΣΑΞΟΝΙΚΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΗΘΟΣ
    και
    ΣΕΒΑΣΜΟ των ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ του ΑΝΘΡΩΠΟΥ.

    Στην Ελλάδα, λοιπόν, ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΟΧΙ ΑΛΛΑΓΗ,
    αλλά ΑΝΑΤΡΟΠΗ του ΑΘΛΙΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΞΙΩΝ που ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΣΕ η ΣΥΜΜΟΡΙΑ του 81.

    ReplyDelete
  23. Όπως ανέφερε ο Gμόσιος

    "Όμως όταν κάποιος λέει ότι ο Χ ακολουθεί κεϋνσιανές πολιτικές δεν σημαίνει ότι αυτός φτιάχνει γέφυρες αλλά ότι ακολουθεί αντικυκλική σταθεροποιητική πολιτική."

    Αυτό ακριβώς!!, ότι ακολουθείται αντικυκλική σταθεροποιητική πολιτική ώστε μία κρίση να μπορέσει να περάσει πιο ομαλά σε μία χώρα. Πιο συγκεκριμένα μία ανάλυση τύπου IS-LM
    http://en.wikipedia.org/wiki/IS/LM_model
    http://en.wikipedia.org/wiki/AD-AS_model

    @akerman
    Η σύγχρονη τάση για την ερμηνεία το business cycles είναι η θεωρία Real Business Cycles http://en.wikipedia.org/wiki/Real_business_cycles

    καθώς και μία ενδιαφέρον έρευνα για τις κρίσεις

    http://www.newyorkfed.org/research/economists/eggertsson/WastheNewDealContractionary.pdf

    ReplyDelete
  24. Παρουσίασε και συ Παρμενίδη μία ενδιαφέρον έρευνα επί τέλους. Ολο λόγια είσαι

    ReplyDelete
  25. @ Κομφούκιος

    ("Tι λέει ventrilo';;;;;")

    http://www.guardian.co.uk/world/2009/feb/22/civil-unrest-athens


    http://www.guardian.co.uk/world/2009/feb/22/greek-terrorism-guerrilla-group


    Greece, cradle of revolution. Or winner of this year's panto awards, if you ask me.

    ReplyDelete
  26. Εκαναν ένα σημαντικό λάθος. Αναφέρουν τον ΜΟΥΣΤΑΚΛΗΝ ως Moustakis!!

    Στο τέλος θα τον ταυτίσουν και με τον Georges Moustaki

    χαχαχαχαχαχαχαχα

    ReplyDelete
  27. "I am very afraid that the situation will get a lot worse," said Chrysohoides, the former public order minister. "This is like nothing we have dealt with before. These people care not for human life. What we are seeing doesn't happen elsewhere in Europe. It happens in Kabul."

    Το ξέρω ότι το λες ειρωνικά ventrilό μου, αλλά ο κ. Χρυσοχοϊδης ΕΧΕΙ ΠΕΙΡΑΝ από KABUL, διότι σε KABUL και ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ μετέτρεψαν η

    ΣΥΜΜΟΡΙΑ του 81 και ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ του ΕΘΝΟΥΣ PORN-ALCOHOLIC-ANDREW PAPANDREW

    την ΑΘΗΝΑ και την ΕΛΛΑΔΑ αντίστοιχα.

    ΟΤΑΝ

    ΟΤΑΝ

    ΟΤΑΝ

    μέσα στο ΑΣΥΛΟΝ της ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ μου

    μέσα στο ΑΣΥΛΟΝ της ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ μου

    μέσα στο ΑΣΥΛΟΝ της ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ μου

    ένας DAVADJI ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ του ΠΑΣΟΚ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    και
    μιά ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΒΟΥΛΓΑΡΑ ΠΟΡΝΗ μου λένε

    "ΑΜΑ ΔΕΝ σου αρέσει να πας να μείνεις στην Κηφισιά"!!!!!!!!

    EINAI ΕΜΦΑΝΕΣ και ΠΡΟΦΑΝΕΣ
    IMPLICIT and EXPLICIT

    ότι στην Ελλάδα ΔΕΝ έχουμε ΑΠΛΩΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑ και ΠΑΡΑΝΟΜΙΑ

    ΑΛΛΑ

    ΑΛΛΑ

    ΑΛΛΑ

    Α Ν Ο Μ Ι Α Ν

    Αυτοί οι άνθρωποι, πλέον, in a Παλαιοκώστας manner, σε κοιτάζουν στα μάτια και σου λένε

    Η θα προσαρμοστείς ή θα σου κάνουμε ΚΑΚΟ!!!!!!!!!!!!!!!!

    Τα ΑΛΗΤΟΠΑΣΟΚΙΑ, that is!!!!

    KAI

    KAI

    KAI

    ήμουνα ΕΠΙΣΗΣ, ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΜΑΡΤΥΣ, απειλής που δέχθηκε

    ΑΚΟΥΣΤΕ κι ΑΥΤΟ το ΕΥΤΡΑΠΕΛΟ

    ΣΗΜΑΙΝΟΥΣΑ ΚΥΡΙΑ των ΑΘΗΝΩΝ

    ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ του ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΗΜΙΤΗ

    από ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΑ

    "Πρόσεξε καλα ΜΗ σου συμβεί κανένα ΚΑΚΟ"

    ΑΠΑΙΤΩ,

    ΑΠΑΙΤΩ,

    ΑΠΑΙΤΩ

    τις ΚΕΦΑΛΕΣ των ΠΑΣΟΚΩΝ επί ΠΙΝΑΚΙ

    ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete