Από τον Γιώργο Παγουλάτο
Θα ξεκινήσω με ένα κουίζ. Από ποια βρετανική εφημερίδα προέρχεται το παρακάτω απόσπασμα; «Ενας κόσμος στον οποίο μια παγκόσμια πλουτοκρατική τάξη πληρώνει χαμηλούς ή ανύπαρκτους φόρους, επωφελούμενη ωστόσο από τη σταθερότητα που εξασφαλίζει η φορολόγηση του “λαουτζίκου” (the little people), ένας τέτοιος κόσμος λοιπόν δεν είναι διατηρήσιμος».
Είναι ο Socialist Worker; Η Morning Star (όργανο του βρετανικού κομμουνιστικού κόμματος); Ή έστω η κεντροαριστερή Guardian; Καμία από τις παραπάνω. Πρόκειται για το κύριο άρθρο των Financial Times της 25/6. Οταν η σοβαρότερη οικονομική εφημερίδα του αγγλόφωνου καπιταλισμού χρησιμοποιεί τέτοια γλώσσα, ξέρουμε ότι κάτι δεν πάει καλά με τη χρηματοοικονομική παγκοσμιοποίηση.
Ολες οι σοβαρές μετρήσεις διεθνώς λένε περίπου την ίδια ιστορία: από το ’80-90 κι έπειτα, με κορύφωση την τελευταία δεκαετία, μεγαλώνει διαρκώς η απόσταση που χωρίζει το πλουσιότερο 10% (ακόμα περισσότερο: το πλουσιότερο 1%) των δυτικών κοινωνιών από τα μεσαία στρώματα και από την υπόλοιπη κοινωνία. Η δε θέση των φτωχότερων στρωμάτων με πραγματικούς όρους παραμένει στάσιμη, αν δεν επιδεινώνεται. Η τάση αφορά κυρίως τις αγγλοσαξονικές χώρες, αλλά εμφανίζεται και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Το δίλημμα μεταξύ παραγωγής πλούτου και αναδιανομής του είναι πανάρχαιο. Ο σοσιαλισμός νόμιζε ότι το επέλυσε υπέρ της ισότητας, μέχρι που κατέρρευσε από τη φτώχεια. Υπάρχουν τρία κρίσιμα ερωτήματα.
Πρώτον, η συσσώρευση πλούτου και ανισότητας βελτιώνει αντίστοιχα τη συλλογική ευημερία και τη θέση των οικονομικά αδυνάτων; Αν όχι, τότε πρέπει να ξανασκεφτούμε την προτεραιότητα μιας ταχύρρυθμης οικονομικής μεγέθυνσης, που οι καρποί της καταλήγουν μόνο στο πλουσιότερο 5%-10% της εισοδηματικής κλίμακας. Το σιωπηρό «κοινωνικό συμβόλαιο» της παγκοσμιοποίησης είναι ότι οι κερδισμένοι χρησιμοποιούν μεγάλο μέρος των ωφελειών τους για να αποζημιώνουν τους χαμένους, τόσο μεταξύ χωρών (Βορράς - Νότος) όσο και στο εσωτερικό των κοινωνιών. Αυτό πράγματι συμβαίνει στις σκανδιναβικές χώρες, όπου ο πλούτος που δημιουργούν οι ελεύθερες αγορές αναδιανέμεται στην κοινωνία μέσω υψηλής φορολόγησης και κοινωνικού κράτους. Αλλιώς οι δημοκρατίες, όπως λέει ο Stiglitz, μετατρέπονται σε πλούσιες χώρες φτωχών ανθρώπων.
Ερώτημα δεύτερο: η συσσώρευση πλούτου από την απεριόριστη κινητικότητα κεφαλαίου οδηγεί σε αυξημένες παραγωγικές δυνατότητες; Τα εισερχόμενα κεφάλαια παράγουν πραγματικές επενδύσεις, εισάγουν νέα τεχνολογία, δημιουργούν θέσεις εργασίας; Η απάντηση στα παραπάνω, όταν μιλάει κανείς για ιδιωτικά μετοχικά κεφάλαια (private equity funds) και αντισταθμιστικά κεφάλαια υψηλού κινδύνου (hedge funds), δεν είναι αυτονόητα θετική, και συχνότατα είναι αρνητική. Σε πολλές περιπτώσεις τα ιδιωτικά μετοχικά κεφάλαια στην Ευρώπη μετέτρεψαν θέσεις εργασίας σε θέσεις ανεργίας, απογύμνωσαν ανθηρές επιχειρήσεις από πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία, μετακύλισαν στο φορολογικό σύστημα το κόστος εξυπηρέτησης του υπερδανεισμού τους. Βρετανός μέτοχος ενός private equity fund διερωτάτο στους Financial Times πώς είναι δυνατόν να φορολογείται χαμηλότερα από την καθαρίστριά του! Ετσι όμως ο «νέος καπιταλισμός» της χρηματοοικονομικής κερδοσκοπίας υποσκάπτει τον «παλιό» δημιουργικό καπιταλισμό των παραγωγικών επενδύσεων, της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης.
Υπάρχει ένα τρίτο βαθύτερο ερώτημα, που βρίσκεται στο στόμα οποιουδήποτε έχει επίγνωση της ιστορικότητας του καπιταλισμού: τι σημαίνει για τη δημοκρατία η δημιουργία μιας παγκοσμιοποιημένης «πλουτοκρατικής τάξης»; Ο καπιταλισμός δεν λειτουργεί στο κενό: είναι εμπεδωμένος σε εθνικές δημοκρατικές κοινωνίες με ιστορικούς θεσμούς και πλουραλισμό αξιών. Οι δημοκρατίες στηρίζονται στη συναίνεση ή έστω τη σιωπηρή αποδοχή της πλειονότητας. Οταν το σύστημα αρχίζει να λειτουργεί εμφανώς για λογαριασμό των λίγων σε βάρος των πολλών, τότε είτε η δημοκρατία κλονίζεται είτε ο καπιταλισμός μεταρρυθμίζεται.
Στις δεκαετίες ‘70 και ‘80, οι φονταμενταλιστές της αγοράς είχαν τις συνθήκες με το μέρος τους. Τα επιχειρήματά τους κέρδιζαν τη μάχη των ιδεών. Στις αποτυχίες του κράτους, το στασιμοπληθωρισμό, την αναποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα προέταξαν επιτυχώς τη νομισματική σταθερότητα, την αποδοτικότητα των αγορών, τα πλεονεκτήματα του ανταγωνισμού και του ελεύθερου εμπορίου. Το φιλελεύθερο τρίπτυχο έβγαλε πράγματι τις δυτικές οικονομίες από την κρίση, βάζοντάς τις σε τροχιά μακροοικονομικής σταθερότητας και ανάπτυξης. Ομως ορισμένες πτυχές του (νεο)φιλελεύθερου οικονομικού πακέτου (με κεντρική την πλήρη χρηματοοικονομική απελευθέρωση) αποδεικνύονται τώρα προβληματικές.
Η κριτική αυτή θεώρηση δεν συνιστά σε καμία περίπτωση επιστροφή στην οικονομική εσωστρέφεια και τον προστατευτισμό, ούτε άρση της ενιαίας αγοράς που στηρίζει την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Ούτε την αναβίωση αποτυχημένων συνταγών «σοσιαλισμού σε μια χώρα» ή αναδιανομής με δανεικά. Δεν υποδεικνύει πάγωμα της μεταρρύθμισης υπερχρεωμένων συνταξιοδοτικών συστημάτων, ούτε τη διατήρηση εργασιακών ρυθμίσεων που αγνοούν τις ανάγκες ευελιξίας και στραγγαλίζουν την επιχειρηματικότητα. Είναι σαφής η γραμμή που χωρίζει τις σύγχρονες προοδευτικές ευρωπαϊκές λύσεις από τους κρατικίστικους λαϊκισμούς ή την επιτήδεια απραξία.
Υποδεικνύει όμως έναν ενεργό και ευφυή ρόλο του κράτους σε εθνικό επίπεδο. Ισχυρότερο ρυθμιστικό και –επιτέλους– αναδιανεμητικό ρόλο της Ε.Ε. σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Και κυρίως, πρωτοβουλίες προοδευτικής διακυβέρνησης της χρηματοοικονομικής παγκοσμιοποίησης σε υπερεθνικό επίπεδο. Η αποδοτική λειτουργία των αγορών δεν είναι αυτοσκοπός, ιδίως όταν οδηγεί σε συλλογικά δυσμενείς διανεμητικές συνέπειες. Για να θυμηθούμε τον James Tobin, δεν θα έβλαπτε ξανά, αντί γράσου, λίγη άμμος στις ρόδες της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κερδοσκοπίας.
Ο κ. Γ. Παγουλάτος είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 1 - 7 - 2007 στην Καθημερινή της Κυριακής.
Tο ερώτημα λοιπόν γιά σας είναι
ReplyDeletecontrat social de la globalisation
Η
contrat Fofial
De lamogiation θες να πεις ηλιθία
ReplyDeleteχαχαχαχαχαχαχαχα
ReplyDeleteΕσύ βρε κόθων, Ιππότη του Λουτρού, Μεγαλόσταυρε του Ελέφαντα και Δούκα της Βλακεντίας, γιατί γελάς;
ReplyDeleteWE, Greek socialists, are IN the disposal of the Hellenes, to serve them at all times!
ReplyDeleteΗ γενιά των 700 ευρώ, εφόσον την ορίζετε μόνο με βάση την ηλικία και όχι άλλα χαρακτηριστικά (π.χ. επίπεδο μόρφωσης), μπορεί να βρεθεί και από την πλευρά των κερδισμένων και από την πλευρά των χαμένων της χρηματοοικονομικής ολοκλήρωσης σε παγκόσμιο επίπεδο (για να μη χρησιμοποιήσω τον όρο παγκοσμιοποίηση μια και σημαίνει περισσότερα πράγματα από τη σχεδόν ελεύθερη κίνηση κεφαλαίων).
ReplyDeleteΑρα προκύπτουν 2 ερωτήματα:
- τί μπορεί να γίνει στην Ελλάδα ούτως ώστε περισσότεροι νέοι άνθρωποι να βρεθούν ανάμεσα στους κερδισμένους, ξεφεύγοντας τουλάχιστον από τα 700 ευρώ και
- τί όραμα έχουμε ως κοινωνία για αυτούς που δε θα έχουν οφέλη από αυτή την ολοκλήρωση.
Σχετικά με το δεύτερο, ας μη νομίζουμε ότι δεν υπάρχουν επιλογές. Παρόλο που η έλλειψη περιορισμών στις κινήσεις κεφαλαίου θέτει κοινά διλήμματα για τις ανεπτυγμένες χώρες (στις οποίες συγκαταλέγεται η Ελλάδα), οι λύσεις είναι διαφορετικές και αντικατοπτρίζουν διαφορετικές πολιτικές επιλογές.
@ IgNORA Katseli
ReplyDelete"WE, Greek socialists, are IN the disposal of the Hellenes, to serve them at all times!"
Πράγματι, είσαστε στον σκουπιδοτενεκέ των Ελλήνων, Κυρία Κατσέλη μου.
Η γλώσσα λανθάνων και σολοικίζων τον αληθής λέγει
ΠΑΙΡΝΩ ΜΜΜ γιά να κατεβώ στο ΚΕΝΤΡΟ -> ΕΙΜΑΙ ΗΓΕΤΗΣ
ReplyDeleteΠΑΙΡΝΩ το ΙΧ γιά να κατεβώ στο ΚΕΝΤΡΟ -> EIMAI ΔΟΥΛΟΣ
Δεν συμφωνείτε κύριε Βουλγαράκη και κύριε Χρυσοχοϊδη πως και σεις οι 300, από τους οποίους 99% είσαστε χωριάτες (και αυτό το λέω προς ΤΙΜΗΝ σας, όχι γιά να σας υποβιβάσω)
ReplyDeleteΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΟΙ ΝΑ ΠΑΙΡΝΕΤΕ ΜΜΜ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΝΕΤΕ ΤΟ ΚΑΛΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ;;;;
@ G700
ReplyDeleteΚυρία/κύριε εκπρόσωπε,
Tις προάλλες που συζητούσαμε περί λαϊκισμού, σε ένα σημείο με ρώτησες εάν υπάρχει και "θετική" (επαγωγική, ίσως) πλευρά του λαϊκισμού.
Την απάντηση μας την δίνει η παραπάνω παραίνεση του κομφούκιου. Μακάρι να αρχίσουν οι 300 να χρησιμοποιούν ΜΜΜ και ας είναι τα κίνητρά τους αλλότρια, δηλαδή λαϊκιστικά.
Η σοφή γιαγιά μου έλεγε, "Παιδί μου την καρδιά κανενός δεν άνοιξαν γιά να μάθουν ποιοί σκοποί κρύβονται πίσω από τις πράξεις του. Σημασία έχει μόνο, λοιπόν, το εάν αυτό που πράττουμε έχει καλό αποτέλεσμα."
Said differently,
ReplyDeleteΟι ΠΡΑΞΕΙΣ, ανεξαρτήτως κινήτρων, είναι ΚΑΛΕΣ η ΚΑΚΕΣ.
Αντιθέτως, ο λαϊκιστικός λόγος είναι ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΠΤΙΚΟΣ.
Γιά παράδειγμα, ας πάρουμε αλφαβητικά μερικούς νυν και πρώην βουλευτές του Λεκανοπεδίου Αττικής με καριέρα στον λαϊκισμό:
Ανδρεουλάκος, Αποστολάκη, Βαρβιτσιώτης, Γείτονας, Γεννηματά, Γιακουμάτος, Καμμένος, Καρράς, Κατσέλη, Κουλούρης, Λαλιώτης, Λοβέρδος, Παπαϊωάννου, Παπακώστα, Παναγιωτόπουλος, Παπανδρέου Βάσω, Πρωτόπαπας, Τζουμάκας, Τσούρας
Αυτών των ατόμων ο λόγος δεν είναι μόνο αισχρός και παραπλανητικός. Είναι η κατ εξοχή ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ που εμποδίζει τον μέσο άνθρωπο να σκεφθεί, εξ ου και ο λόγος αυτός είναι ΑΚΡΩΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ και μακροπρόθεσμα ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΕΧΘΡΟΣ του πολιτισμού μας.
Μα τι σας έκανα επί τέλους και με κατατάσσετε μονίμως με τους υπηρέτες και τις οικιακές βοηθούς;
ReplyDeleteΟπως κάθε Σαββατοκύριακο στο πανηγύρι του παυλόπουλου, απόψε
ReplyDelete1) ο κ. Γείτονας και η madame Yvonne θα σας πουν τον καφέ από φλυτζάνι Limoges
2) η κ. Παπακώστα θα χορέψει το seven-veil dance από την όπερα Salome' του Richard Strauss, και
3) η κ. Γεννηματά θα χορέψει επιτραπέζιον καρσιλαμάν γιά να φανεί το je ne sais quoi της.
ΟΛΟΙ στα χαζόκουτα λοιπόν.
το ΟΛΟΝ je ne sais quoi της θέλετε να πείτε
ReplyDeleteEυχαριστώ ανώνυμε γιά την διόρθωση
ReplyDelete@ κομφούκιος
ReplyDeleteΞεχάσατε και
4) ο κ. Μητρόπουλος θα μας πει για ποιές κατηγορίες συνταξιούχων το ΕΚΑΣ αυξάνεται από 140 σε 142.30 ευρώ.
Ευχαριστώ Ευγένιε.
ReplyDeleteΞέχασα μωρέ, πως μου διέφυγε.
Σπουδαίος κύριος, εργατολόγος.
Και με διπλό διδακτορικό παρακαλώ. Στον Περονισμό και στον θεωρητικό και εφαρμοσμένο Γεννηματισμό.
ReplyDeleteMα αυτός δηλαδή έχει μέλλον
ReplyDeleteΟνειρεύομαι μια εννιαία χρηματοοικονομική και νομισματική αγορά, σε παγκόσμιο επίπεδο.
ReplyDeleteΚι επειδή στη δική μου ζωή αυτό το όνειρο απέχει πολύ ακόμα κι από την πιο τρελή μου φαντασία, ας ελπίσω σε πιο ισχυρές περιφερειακές και διακρατικές συμμαχίες, ισχυροποιημένες πολιτικά και κανονιστικά, ενοποιημένες νομισματικά και χρηματοοικονομικά, με την εθνική ταυτότητα να μην συγχέεται πια με την εθνική κυριαρχία, και να αποτελεί πλέον πολιτισμική και πολιτιστική ιδιαιτερότητα με ιστορικές αναφορές.
Ξέρετε τι δε μου αρέσει στην Καθημερινή? Είναι τόσο άχρωμη γιατί προσπαθεί να είναι πολιτικά ορθή, δημοσιογραφικά να κρατά τους τύπους, το ουδέτερο στοιχείο, εμφανίζεται χωρίς άποψη σχεδόν.
ReplyDeleteΠού είναι η άποψη?
Εγώ κύριο διαβάζει μόνο "Δάγκωσέ με" και "Εspresso".
ReplyDelete@ anonymous
ReplyDeleteΔηλαδή μόνος σου δεν μπορείς να διαμορφώσεις άποψη;
@ anonymous
ReplyDeleteEμείς εδώ πάνω στον Αγιο Πέτρο διαβάζουμε "Καθημερινή" γιά να μη ξεχάσουμε τα ελληνικά μας και επειδή απαιτούμε να μας σέβονται.
Η Ελλάδα έχει τεράστιο έλλειμμα στην δημοσιογραφία και αυτό είναι τραγικό και επικίνδυνο.
ReplyDeleteΗ μοναδική εφημερίδα της χώρας, που στέκει σε επίπεδο Herald Tribune και New York Times, είναι η Καθημερινή.
ΥΓ. Με μοναδική εξαίρεση την κυρία Ε. Μπίστικα που πάσχει εκ γενετής από Alzheimer
@ anonymous (1:28 pm)
ReplyDeleteAν έχει ένα πρόβλημα η Ελλάδα είναι ότι αυτά τα αγράμματα και κατώτατα τσόκαρα που αυτοτιτλοφορούνται δημοσιογράφοι επιμένουν να παρουσιάζουν ΓΝΩΜΕΣ-ΣΧΟΛΙΑ-ΑΠΟΨΕΙΣ και όχι ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Συγγνώμη, Θεόδωρο με λένε αλλά ο Γιωργάκης μ έχει αποκαλέσει τόσες φορές Γεώργιο μπερδεύοντάς με το Καραϊσκάκη, που ΤΙ να κάνω ο έρημος εδώ στην Ακροναυπλία.
ReplyDeleteΗ βασίλισσα Αμαλία με προσφωνεί "κύριε Κοτρώνη" κόβοντάς μου το Κόλο, ο Γιωργάκης μ έκανε Γεώργιο, ΤΙ άλλο θα μου συμβεί;;;
@ θεόδωρος Κολοκοτρώνης
ReplyDeleteΕξοχότατε, Ιδρυτικέ Πατέρα του Εθνους,
Τα σεβάσματά μου και ζητώ συγγνώμη γονατιστός.
Αλλά να από μικρός είχα να διαβάσω πάντα ένα ΣΤΙΒΟ βιβλία και μετά να ΠΑΡΩ πολλές εξετάσεις κι έχω μπερδευτεί.
Κοντολογίς, ο πατέρας βλάκα με ανέβαζε, βλάκα με κατέβαζε. Μόνο ο παππούς με λυπόταν.
Συγγνώμη, εξοχότατε,
Σας υποκλίνομαι
Καλή νύχτα
Αν δεν το διάβαζα με τα μάτια μου, εδώ, με το λυχνάρι, στο μπουντρούμι της Ακροναυπλίας
ReplyDeleteδεν θα πίστευα ποτέ ότι ο πατέρας σου
ο αρχιψευταράς
είπε και μιά αλήθεια
Ι guess, for the sake of simplicity and in the interest of time, we might as well cut this founding father's name short to, say, General Kolos.
ReplyDeleteΗ βασιλομήτωρ Μαργαρίτα διέπραξε έγκλημα εθνικής αναξιότητος.
ReplyDeleteΕπι της πυράς
Αίσχος
Η ένδοξος Μεσσηνία όπου γεννήθηκε ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είναι Ελληνική
ReplyDeleteΕδώ είναι εμφανής η αλυτρωτική διάθεση και κίνηση των Βουλγάρων της Μinnesota, των Σλαβομακεδόνων του Burundi και των Αλβανών του Ouagadougou.
ΑΙΣΧΟΣ. ΘΑ ΠΟΛΕΜΗΣΩΜΕΝ ΜΕΧΡΙΣ ΕΣΧΑΤΩΝ
Ζήτω η Ελλάς
Στ αρματα στ αρματα
ReplyDeleteεμπρος στον αγωνα
Αντώνη προχώρα σε θέλει όλ' η χώρα
ΑΝΤΩΝΗ ΠΡΟΧΩΡΑ ΣΕ ΘΕΛΕΙ ΟΛ Η ΧΩΡΑ
Η Μεσσηνία είναι ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Η βασιλομήτωρ πρέπει να ανακαλέσει. Εδώ είναι εμφανές ότι έχουμε δάκτυλο των Αμερικανών και της CIA.
ReplyDeleteΤο έγκλημα της βασιλομήτορος είναι ιδιώνυμο. Η Βουλή οφείλει με Συντακτική Πράξη να την καταδικάσει και να την στείλει εξορία στη Μύκονο.
Εγώ δεν μπορώ να μιλήσω τώρα. Είμαι στην προεδρική σουίτα του Plaza Athene'e στο Παρίσι και τρώω σουβλάκια.
ReplyDeleteΝυν υπέρ πάντων αγών
ReplyDeleteMα είναι δυνατόν να δημιουργείται εθνικόν θέμα εκ του μη όντος;
ReplyDeleteΟ αλυτρωτισμός των Σικελών δεν θα περάσει. Η Μεσσήνη και η Μεσσηνία ανήκουν μόνο στην Ελλάδα.
ReplyDeleteΗ πόλη Μεσσήνη και η Επαρχία Μεσσήνης της Σικελίας πρέπει να μετονομασθούν.
ReplyDeleteΗ Ελλάς προτείνει, αφού η περιοχή της Ιταλίας από την άλλη πλευρά των Στενών ονομάζεται Calabria και η άρχουσα δυναστεία εκεί λεγόταν Ruffo di Calabria, η Μεσσήνη (πόλη και επαρχία) να μετονομασθούν σε
Ruffiana di Sicilia.
@Σαμαράς Σαμαράς του Σαμαρά
ReplyDelete"Ο αλυτρωτισμός των Σικελών δεν θα περάσει. Η Μεσσήνη και η Μεσσηνία ανήκουν μόνο στην Ελλάδα."
Κύριε ανοητεύετε επικινδύνως.
Ποιός κόπτεται γιά μιά χώρα γιδοβοσκών. Με το risorgimento εμείς επιδιώκουμε την δημιουργία ενιαίας Ιταλίας.
Τωρα σοβαρα, μήπως είναι καιρός να το κάνεις το Μπλοκ μονο για επώνυμους. Το έχουν ξεσκίσει τα τρολ
ReplyDeletetroll storm
ReplyDelete@ μαίρη παναγιωταρά
ReplyDeleteορίζουμε τη γενιά των 700 ευρώ πρωτίστως με όρους ηλικίας, διότι θέλουμε να αναδείξουμε την κρίσιμη διασταση του δημογραφικού προβλήματος σε μια σειρά από κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουμε και θα συνεχίσουμε να αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία, με χαρακτηριστικότερο όλων το ασφαλιστικό ζήτημα.
Για να υπάρξει μια καλύτερη εργασιακή προοπτική για τους νέους, για περισσότερες και καλύτερες δουλειές, αλλά και για καλύτερη ποιότητα ζωής με ποιοτικά κοινωνικά αγαθά και ένα αναβαθμισμένο φυσικό και δομημένο περιβάλλον πρέπει να γίνουν σημαντικές αλλαγές παντού σε όλο το φάσμα της οικονομίας, των πολιτειακών θεσμών και της κοινωνίας.
Πρώτον, οι νέοι για να έχουν ελπίδα πρέπει να καταστούν εργάτες της γνώσης (knowledge workers). Αυτό συνεπάγεται ένα αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό σύστημα και κυρίως ένα καλύτερο πανεπιστήμιο (βλ ατζέντα G700 για το δημόσιο ΑΕΙ).
Δεύτερον, χρειαζόμαστε νέους εργασιακούς θεσμούς έτσι ώστε να ισορροπήσει η ανάγκη των εργαζομένων για ασφάλεια με την αναγκη των επιχειρήσεων για περισσότερη ευελιξία (βλ agenda G700 για περισσότερες και καλύτερες δουλειές).
Τρίτον, χρειαζόμαστε μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος με άμεσο στόχο τη μείωση των εισφορών, με ένα κοινωνικό ασφαλιστικό ταμείο για όλους τους Έλληνες και έλευθερη επιλογή των υπολοίπων επαγγελματικών ή ιδιωτικών ταμείων, με απώτερο σκοπό την καλύτερη κατανομή των ασφαλιστικών βαρών μεταξύ των γενεών (βλ ατζέντα G700 ασφαλής ασφάλιση).
Τέταρτον είναι άμεση ανάγκη να αναπτύξουμε μια επιχειρηματικότητα υψηλών δυνατοτήτων αντί για την επιχειρηματικότητα ανάγκης που επιδεικνύουμε σήμερα ως χώρα με τις χιλιάδες παραδοσιακές νανο-επιχειρήσεις της χαμηλής ειδίκευσης, της εσωστρέφειας, της φοροδιαφυγής και της κομπίνας (το επόμενο post της G700 θα αναλύσει το συγκεκριμένο ζήτημα).
Είναι σαφές ότι η παραπάνω λίστα δεν είναι εξαντλητική. Άλλωστε δεν ισχυριζόμαστε ότι κατέχουμε όλες τις λύσεις.
Τέλος και όχι λιγότερο σημαντικά μας ρώτησες τι θα γίνει με όσους δεν θα τα καταφέρουν, με τους μειονεκτούντες και τους αδύναμους. Τι θα γίνει για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να γίνουν εργάτες της γνώσης, ικανοί να αντεπεξέλθουν στις συνθήκες μιας ανταγωνιστικής και απαιτητικής αγοράς;
Κατά την άποψή μας ένα σοβαρό κοινωνικό κράτος φροντίζει και μεριμνά για την καταπολέμηση της φτώχειας ικανοτήτων και δυνατοτήτων (όπως την ορίζει ο Αμάρτια Σεν) και δεν περιορίζεται σε μια αποσπασματική επιδοματική πολιτική η οποία ενισχύει δεν ενισχύει το εισόδημα. Καταπολεμώ τη φτώχεια ικανοτήτων-δυνατοτήτων σημαίνει πραγματική ποιοτική δωρεάν παιδεία για τους φτωχούς και μη έχοντες, ποιοτική υγεία, εξυπηρετική και πελατοκεντρική δημόσια διοίκηση χωρίς διαφθορά. Σημαίνει γενικά ότι η πολιτεία είναι σε θέση να προσφέρει ποιοτικά κοινωνικά αγαθά. Σημαίνει αντικατάσταση του παραδοσιακού μεσογειακού μας κράτους κοινωνικών παροχών που δίνει έμφαση στις συντάξεις με ένα σύγχρονο κοινωνικό κράτος.
@ μαίρη
ReplyDeleteτι προτείνεις; η ατζέντα είναι ανοιχτή και προς διαρκή διαμορφωση.
σε διαρκή διαμόρφωση
ReplyDeleteΕγώ, ως εκπρόσπωπος του διαχρονικού κάλλους, μητροθετώ την εξέχοντα ανάλυσις των G700
ReplyDelete@g700
ReplyDeleteMhn akoute to fasista ton Politaki...blog gia olous!
παιδιά αυτοσυγκράτηση.
ReplyDeleteμεγαλύτερος φασισμός από μια φασιστική άποψη είναι η φασιστική πρακτική.
@g700
ReplyDeleteDen mou aresei o oros "troll".
Ola ta sxolia einai eypreph k ligo humour den eblapse kanenan pote!
ο όρος troll αρέσει δεν αρέσει περιγράφει μια πραγματικότητα. Ποια είναι αυτή; Η διαρκής και σκόπιμη παράθεση άσχετων σχολίων, η οποία κουράζει και σε πολλές περιπτώσεις απωθεί αρκετούς bloggers από το να συμμετέχουν στη συζήτηση. Μερικές φορές υπάρχει και το εξής επιπρόσθετο πρόβλημα. Τα σχόλια ξεφεύγουν από τα όρια της σάτιρας και του βιτριολικού χιούμορ και είναι επιθετικά χωρίς λόγο και επαρκείς εξηγήσεις απέναντι σε τρίτους σχολιαστές.
ReplyDeleteΤο χιούμορ και η πολιτική σάτιρα που λαμβάνει χώρα στο blog της G700 ναι μεν κάνει το διάλογο ζωντανό, προκαλώντας άφθονο γέλιο, ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις οι υπερβολές καταστρέφουν τη συζήτηση και ξενερώνουν τους αναγνώστες. Μπορούμε να συνδυάσουμε χιούμορ και πολιτική σάτιρα με επί του θέματος συζήτηση. Θα ήταν το ιδανικότερο.