Monday, March 19, 2007

"Για ποια γενιά μιλάμε;"

Από τον Αντώνη Λιάκο,

"Ποια είναι λοιπόν αυτή η γενιά; Ερίζουν γι' αυτήν δύο ορισμοί. Ο ένας, αγωνιστικός, τη θέλει «γενιά του άρθρου 16», κατά το «γενιά του 114» της δεκαετίας του 1960. Χαρακτηρισμός δηλωτικός μάλλον της νοσταλγίας των επαναστατημένων παππούδων. Ο άλλος, απαισιόδοξος και αυτοειρωνικός, τη θέλει «γενιά των 700 ευρώ». Βρίσκω περισσότερο ενδιαφέροντα τον δεύτερο και ανατρέχοντας στο σχετικό blog (http://g700.blogspot.com:80/) διαπίστωσα ότι στέκεται σε μία από τις δύο επισημάνσεις από τις οποίες θα έπρεπε να αρχίσουμε μια συζήτηση που θέλει να είναι πολιτική και όχι ηθικοπλαστική.

Η πρώτη λοιπόν επισήμανση είναι ότι, ενώ ως τώρα κάθε γενιά έζησε καλύτερα από την προηγούμενη, δίνοντάς μας μια χειροπιαστή αίσθηση της προόδου, είναι η πρώτη φορά που η επόμενη γενιά δεν φτάνει καν το "επίπεδο ζωής των γονιών της, ζει δηλαδή χειρότερα από αυτούς. «Γενιά των 700 ευρώ» σημαίνει ακριβώς αυτό: το ύψος της αμοιβής μετά από χρόνια σπουδών σε συνθήκες ανασφάλιστης και αβέβαιης εργασίας. Η δεύτερη επισήμανση είναι ότι ανάμεσα σε αυτή τη γενιά και στην προηγούμενή της υπάρχει για πρώτη φορά ένα τεχνολογικό χάσμα. Αν η νέα τεχνολογία δημιούργησε μια διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στον ηλεκτρονικό αλφαβητισμό και αναλφαβητισμό, η προηγούμενη γενιά (στην πλειονότητά της περιλαμβάνοντας και πανεπιστημιακούς καθηγητές) βρίσκεται από την ατεχνολόγητη μεριά του συνόρου. Γονείς και καθηγητές ζητούν τη συνδρομή των παιδιών ή των φοιτητών τους για να τα καταφέρουν με τη νέα τεχνολογία. Φανταζόμαστε τι κοκτέιλ αισθημάτων γεννά αυτό το μείγμα υστέρησης και περιφρόνησης; Γιατί η έκπληξη όταν αναφλέγεται;"

Το κείμενο αυτό αποτελεί απόσπασμα του άρθρου "Για ποια γενιά μιλάμε", του καθηγητή ιστορίας και προέδρου του ΟΠΕΚ, Αντώνη Λιάκου, το οποίο δημοσιεύτηκε στο ΒΗΜΑ της Κυριακής, 18-3-2007. Για να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο πατήστε εδώ.

34 comments:

  1. Οι κινητοποιήσεις για το 16 πολύ σύντομα θα ξεχαστούν. Μαζί μας θα μείνει η πραγματικότητα της γενιάς των 700 ευρώ.

    ReplyDelete
  2. ΚομφούκιοςMarch 20, 2007 at 1:05 AM

    @ g700
    Εννοείται, άλλο 114 και άλλο 16.

    Στο Πειραματικό, circa 1965, διδασκόταν συνοπτικά και το Σύνταγμα. Ο αχρείος βασιληάς είχε ξεκινήσει τη διαδικασία ανατροπής του λαοπρόβλητου πρωθυπουργού του 54%! Στο άκουσμα "Η τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό και το ηθικό σθένος των Ελλήνων", μας κατέλαβε δέος. Mείναμε ενεοί και μερικά παιδιά δάκρυσαν.

    Ο όρος "γενιά του άρθρου 16", αντιθέτως, είναι σαχλεπίσαχλος, αφού η παρουσία/απουσία του άρθρου 16 είναι άσχετη με την τραγωδία των ΑΕΙ και της χώρας γενικότερα. Κοντολογής είναι και αλλοπρόσαλλο, αφού τουλάχιστον ένα, μη κερδοσκοπικό, ξένο ίδρυμα (Deree)έχει επιβληθεί de facto εδώ και >4 δεκαετίες. Και τέλος, ο κόσμος να χαλάσει, η αναθεώρησή του θα γίνει διότι ως έχει προσκόπτει σε Κοινοτική Οδηγία.

    Ο τίτλος "γενιά των 700 ευρώ" από την άλλη, δεν είναι μόνο ρεαλιστικός, είναι κυριολεξία. Και δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται (και) ως αυτο-ειρωνεία/σαρκασμός, έννοιες πού δυνητικά παραπέμπουν στην υπερβολή χάριν αστεϊσμού.

    Ατυχώς, "γενιά των 700 ευρώ" δεν είναι αστείο, ούτε φέρει ίχνος αστείου!

    ReplyDelete
  3. κ. Λιάκο,αγαπητέ Κομφούκιε,G700
    Οι νέοι της σημερινής εποχής για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία ειναι αυτοί και οχι οι ενήλικες που παράγουν και κατέχουν τη τεχνολογική γνώση.Ετσι,αντίθετα με ότι συνέβαινε στη μέχρι τωρα γνωστή ιστορία, έχουμε "σοφούς" νέους και "μωρούς" ενήλικες.Αυτό θα παίξει κρίσιμο ρόλο στη κατανομή δύναμης μεταξύ των γεννεών και στις επερχόμενες συγκρούσεις.Οι ενήλικες δεν είναι πιά δεξαμενές ΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑΣ.Δεν χρειάζονται.Είναι περιττοί και επιβλαβείς.

    ReplyDelete
  4. PhD in GERIATRICS OF YOUNGMENMarch 20, 2007 at 9:49 AM

    Η G700 είναι ΚΑΙ θα μείνει η γεννιά των "ΦΤΩΧΩΝ ΠΛΟΥΣΙΟΠΑΙΔΩΝ".θα πληρώνει συνεχώς τις αντιγηραντικές θεραπείες των πλουσίων γοννιών τους για να διατηρούνται νέοι και ερωτεύσιμοι.Να μην έχουν και αυτοί δηλ. πέντε ανθρώπινα δικαιώματα;Γεννιά του πολυτεχνείου είαι οι ανθρωποι!

    ReplyDelete
  5. το αχαριστο παιδιMarch 20, 2007 at 10:40 AM

    G700
    Τιμημένα παιδιά ενδόξων γοννέων,που η μοναδική συνεισφορά τους στη πατρίδα ηταν η """ συμμετοχή τους""" στο Πολυτεχνείο,δεν χαίρεσθε που οι γονείς σας είναι και πλούσιοι και ωραίοι και αριστεροί; Τετραγώνισαν το κύκλο οι άνθρωποι.Τώρα αν κλέβουν και τα αποθεματικά των ασφαλιστικών σας ταμείων για το καλό σας το κάνουν. Τόση αχαριστία πιά!

    ReplyDelete
  6. "είναι η πρώτη φορά που η επόμενη γενιά δεν φτάνει καν το "επίπεδο ζωής των γονιών της, ζει δηλαδή χειρότερα από αυτούς. "

    επιμενω οτι τετοιου ειδους ανακριβειες βλαπτουν δεν βοηθανε. Το επιπεδο ζωης των γονιων μας οταν ηταν στην ηλικια μας το εχουμε ξεπερασει τρομακτικα, ριξτε απλα μια ματια σε φωτογραφιες τους και δικες σας και αναγνωριστε τι δεν ειχαν (κινητα, ιντερνετ... δημοκρατια!).

    Η αληθεια ειναι οτι αυτη η γενια ειναι η γενια των απαγοητευμενων προσδοκιων (diminished expectations που λεει ο Paul Krugman),νομιζαν οτι με ενα πτυχιο θα την περνανε τοσο ανετα οσο καποιος με πτυχιο το 1960. Και αυτο βεβαια δεν ισχυει πια.

    ReplyDelete
  7. Ο ΑΝΤΙΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΗΣMarch 20, 2007 at 11:44 AM

    Η γεννιά του πολυτεχνείου δεν κλέβει. Απλά απαλλοτριώνει τη ν περιουσία των ασφαλιστικών ταμείων.Μάχεται νυχθημερόν το καπιταλισμό και χρειάζεται "μέσα".

    ReplyDelete
  8. ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΗ ΔΕΞΙΑMarch 20, 2007 at 12:31 PM

    Σύντροφοι της "γεννιάς του πολυτεχνείου".Η μαρξιστική δεξιά σας καλεί σε κοινό αγώνα μέχρις εσχάτων κατά του επελαύνοντος νεοφιλελευθερισμού.Ελάτε να λεηλατήσουμε μαζί τα ασφαλιστικά ταμεία.Ετσι ο κοινός μας εχθρός δεν θα βρεί τίποτε για να επιβιώσει.

    ReplyDelete
  9. Καταρχην θελω να πω οτι τα ειρωνικα - απαξιωτικα σχολια για τη γενια του πολυτεχνειου αποτελουν: Πρωτον, γενικευση και δευτερον (και σημαντικοτερον) αποπροσανατολιζουν την ουσια της συζητησης μας!

    Αισθανομαι τυπικο τεκνο της γενιας 700 (με πτυχιο πολυτεχνειου, μεταπτυχιακο στο εξωτερικο και 3 ξενες γλωσσες) που παλεψα να αποκτησω το εισιτηριο διαρκειας για την ανεργια, τον εξευτελισμο και την ταπεινωση (σε τελικη αναλυση) του να δουλευεις για 700 ευρω που αμα σκεφτεις οτι πληρωνεις τα ταμεια μονος σου γινονται 500.
    Οι συγκρισεις με την προηγουμενη γενια δε βοηθανε σε τιποτα γιατι τα δεδομενα εχουν αλλαξει τοσο πολυ που καθε συγκριση που προχωραει πιο περα απο το σταδιο της απλης παρατηρησης οδηγει σε λαθος συμπερασματα!Καθε γενια ανοιγει τους δικους της δρομους, συμφωνα με τις εκαστοτε συνθηκες και τα δεδομενα που υπαρχουν.
    Διαφωνο εν μερει με το σχολιο του Κομφουκιου οτι λογω της υπαρξης του Deree δεν ειναι θεμα ουσιας η αναθεωριση η μη του αρθρου 16.Ειναι αλλο καποιος να επιλεξει να δωσει τα λεφτα του σε ενα ιδιωτικο ιδρυμα (προφανως επειδη δεν καταφερε να εισαχθει στο κρατικο ΑΕΙ και φοβαται να φυγει για να σπουδασει στην Αγγλια), γνωριζοντας οτι δεν θα διεκδικισει το διορισμο του στο δημοσιο με το "πτυχιο" του και αλλο το καθε ιδιωτικο πανεπιστημιο να δινει πτυχιο ΙΣΟΤΙΜΟ με αυτο των κρατικων ΑΕΙ.
    Καταληγω λεγοντας οτι: σε καθε γενια κληρωνεται να αντιμετωπισει τα δικα της προβληματα.Δεν κανω το λαθος να πω οτι θα ηθελα να ειμαι παιδι της γενιας του πολυτεχνειου γιατι δεν εζησα τοτε,δεν ξερω πως ηταν τα πραγματα και δεν μπορω να πω αβασανιστα μεγαλες κουβεντες οτι θα αντιδρουσα, θα παλευα κτλ.Μακαρι να ειχα το θαρρος να το κανω, αλλα δεν το ξερω. Καλως η κακως, η μεγαλη ανατροπη στην εποχη μας ειναι η καταργιση του αρθρου 16. Η κυβερνηση αποπροσανατολισε τη συζητηση (με ασυλο κτλ) και η ουσια χαθηκε. ΚΑΤΑΡΓΙΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 16 ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΑΤΑΡΓΙΣΗ ΤΗΣ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.Το φοιτητικο κινημα δινει εναν ωραιο αγωνα.Ωραιο τουλαχιστον στα ματια των ανησυχων πνευματων, των προοδευτικων.Ερωτημα για μενα δεν τιθεται.Η ρηση που ταιριαζει ειναι μονο μια.
    ηδου η ροδος ηδου και το πηδημα

    ReplyDelete
  10. Σούζα το αλογάκιMarch 20, 2007 at 4:08 PM

    @ Nihardal,

    Πιστεύεις ότι η κατάργηση του άρθρου 16 θα επιφέρει το τέλος της δωρεάν παιδείας. Για ποια δωρεάν παιδεία μιλάς? Για το ότι δεν πληρώνουμε δίδακτρα στο κρατικό πανεπιστήμιο?

    Ό,τι φαίνεται να είναι δωρεάν, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ.
    Οι Έλληνες πληρώνουμε περίπου 2 δις ευρώ το χρόνο για την εκπαίδευση των παιδιών μας. Αυτά τα 2 δις στοχεύουν να καλύψουν τα κενά που υπάρχουν στις κρατικές δομές εκπαίδευσης (από δευτεροβάθμια ως τριτοβάθμια και μετα-τριτοβάθμια) και που "δωρεάν" αυτές δεν μπορούν να καλύψουν.
    2. Οι Έλληνες φοιτητές δεν πληρώνουν δίδακτρα αλλά πληρώνουν τουλάχιστον 1-2 χρόνια ενοίκια και αποζημίωση για τα παραπάνω χρόνια που φοιτούν, είτε λόγω απεργιών & καταλήψεων, είτε λόγω έλλειψης συστήματος αξιολόγησης εντός των πανεπιστημίων που επιτρέπει στους καθηγητές να βαθμολογούν αυθέραιτα ή μεθοδευμένα.

    Θα μπορούσα να συνεχίσω με παραδείγματα που καταρρίπτουν το επιχείρημα της "δωρεάν" παιδείας στην Ελλάδα, αλλά θα ήθελα να επικεντρωθώ στο θέμα ΙΔΙΩΤΙΚΟ Πανεπιστήμιο.

    Γιατί στην Ελλάδα υπάρχει αυτός ο διαχωρισμός? Διότι το νομικό πλαίσιο, με βάση το άρθρο 16, εκτός των άλλων, δεν αναγνωρίζει μη κρατικά πανεπιστήμια.
    Γιατί στην Ελλάδα υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια σήμερα? Γιατί τα κρατικά πανεπιστήμια έχουν αποτύχει στην επίτευξη του εκπαιδευτικού σκοπού τους.

    Γιατί να μιλάμε για ιδιωτικά και κρατικά πανεπιστήμια? ΠΡΕΠΕΙ να μιλάμε για Νομικά Πρόσωπα Εκπαιδευτικού Δικαίου, Μη Κερδοσκοπικά Ιδρύματα, τα οποία, για να διεκδικήσουν πόρους από το κράτος, θα πρέπει να πληρούν ουσιαστικά κριτήρια, όσον αφορά τις υποδομές, το προσωπικό, την ποιότητα ερευνητικού και εκπαιδευτικού έργου κλπ., και όχι νομικίστικα κριτήρια που αυθαίρετα αποκλείουν τη δυνατότητα χρηματοδότησης σε αξιόλογα ιδρύματα και παράλληλα χρηματοδοτούν υπολειτουργικούς κρατικούς εκπαιδευτικούς δεινόσαυρους.

    @g700

    Το άρθρο 16 ήταν το καρότο για το γάιδαρο (εμάς και τους απελπισμένους βολεμένους εντός ακαδημαϊκής κοινότητας), να τρέξει στους δρόμους πριν καλά καλά καταλάβει για τι φωνάζει. Και μια νύχτα πέρασε το νομοσχέδιο της ΝΔ, κι εμείς μιλούσαμε περί δημόσιας τάξης και αστυνόμευσης!! (καινοτομία ε?)
    Δυστυχώς στην Ελλάδα είμαστε ανοιχτό βιβλίο. Η διαδήλωση στο κέντρο της Αθήνας προβλέπεται για τα πάντα. Όταν όμως δεν έχεις τι να πεις, αναγκαστικά βγαίνεις στο δρόμο σαν νταβατζής. Εγώ δεν εκφράζομαι από τους νταβατζήδες, και πιστεύω ούτε η σιωπηλή πλειοψηφία της δεύτερης και τρίτης γραμμής, από τα φόντα δημοσιότητας, φοιτητών και νέων.

    Ας ενισχύσουμε κι ας προωθήσουμε την ατζέντα της g700 για το Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Ας φτιάξουμε ατζέντα για όλο το κεφάλαιο της παιδείας. Ας υψώσουμε τη φωνή και άποψη μας, όχι μόνο την κατακραυγή μας.

    ReplyDelete
  11. @ Σούζα το αλογάκι

    Συμφωνω μαζι σου οτι η φαινομενικα δωρεαν παιδεια, δεν ειναι και τοσο δωρεαν. Ισως επρεπε να το θεσω διαφορετικα, η ουσια ομως παραμενει η ιδια: περαν των οσων ηδη πληρωνουμε, συντομα θα πληρωνουμε και διδακτρα και βιβλια.Το ξερω οτι η κατασταση ειναι ασχημη αλλα οταν γινονται βηματα προς το χειροτερο προεχει να προστατεψεις τα κεκτειμενα.
    Πραγματι ακουγεται οξυμωρο να προφυλασσεις κατι που δεν δουλευει σωστα αλλα ζουμε σε μια χωρα που καθε 3-4 χρονια κανει και μια εξοπλιστικη "αγορα του αιωνα".Το ποσοστο του ΑΕΠ για την παιδεια στα 3 χρονια της ΝΔ επεσε κατα 0,1% απο το ηδη πολυ χαμηλο του ΠΑΣΟΚ.Σε τι να ελπιζω λοιπον?
    Το οτι πολεμωντας τη "μεταρρυθμιση" ευνοεις καποιους μετριους καθηγηταδες που δουλευουν ελαχιστα η που εχουν γραψει μια φυλλαδα και την μοιραζουν για να τα παιρνουν, ειναι παραπλευρη απωλεια.Ως σκοπος ειναι να βελτιωσουμε (στη συνεχεια) την κατασταση αφου πρωτα προστατευσουμε τα κεκτημενα.

    ReplyDelete
  12. Σούζα το αλογάκιMarch 20, 2007 at 6:24 PM

    @ nihardal

    Στην Αγγλία ο φοιτητής πληρώνει και δίδακτρα και βιβλία. Τα βιβλία που αγοράζει βέβαια κοστίζουν στην αγορά το πενταπλάσιο, και συνήθως έχουν πραγματική επιστημονική προστιθέμενη αξία. Αντίθετα, τα δωρεάν βιβλία στην Ελλάδα είναι, κατά πλειοψηφία, αναμασημένα περιληπτικά κείμενα (CLOPY-PASTE) από πηγές του εξωτερικού. Επίσης τα δωρεάν βιβλία στην Ελλάδα επιβάλλουν την παπαγαλία, τιμωρούν (βαθμολογικά στις εξετάσεις) τη διερεύνηση άλλης βιβλιογραφίας και αποβάλλουν από τον σκεπτόμενο νου την κριτική σκέψη.

    Τα δίδακτρα στην Αγγλία δίνουν τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να παρέχουν στους φοιτητές δωρεάν πρόσβαση σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες γιγαντιαίων διαστάσεων και εξαιρετικά πλούσιου επιστημονικού περιεχομένου (π.χ. j-stor, lexisnexis etc.). Η πρόσβαση αυτή, για διάρκεια 1 έτους, κοστίζει για τον κοινό ενδιαφερόμενο, σε τιμές αγοράς, τουλάχιστον το ετήσιο κόστος διδάκτρων ενός φοιτητή. Και φυσικά η πρόσβαση σε τέτοιες βιβλιοθήκες δεν είναι το μοναδικό αποτέλεσμα των διδάκτρων.

    Άραγε, για ποια κεκτημένα ακριβώς μιλάμε?

    Η δωρεάν παιδεία είναι στόχος. Όμως αυτή δε θα πρέπει να λαμβάνει τόπο εις βάρος της ποιότητας της παιδείας, γιατί τότε δε μιλάμε καν για παιδεία.

    ReplyDelete
  13. Η Ελληνική οικογένεια δίνει το μισό και πλέον εισόδημά της για "ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ" και "ΔΩΡΕΑΝ ΥΓΕΙΑ". Το άλλο το δίνει για "ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ","ΔΩΡΕΑΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ","ΔΩΡΕΑΝ ΕΦΟΡΙΑ" και φυσικά "ΔΩΡΕΕΣ" για ενισχυση των αναξιοπαθούντων ποικίλων κλειστών επαγγελμάτων και κλειστών αγορών(συμβολαιογράφοι,δικηγόροι,φαρμακοποιοί,μηχανικοί κλπ,κλπ...).Η ιδεολογία του ΔΩΡΕΑΝ αδελφια της G700 είναι η μεγάλη ΑΠΑΤΗ των ιδιοτελών για τους αφελείς.Διαλεξτε με πιούς είστε!

    ReplyDelete
  14. @ sg

    Έχεις δίκιο ότι το επίπεδο ζωής σήμερα δεν έχει σχέση με το επίπεδο ζωής το 1960. Όμως στο 2050 κοίταξες? Τότε να κάνεις τη σύγκριση με το 2007, και τότε να συγκρίνεις το σημερινό 25αρη με το σημερινό 60αρη. Ποιότητα ζωής δεν ισούται μόνο ευμάρεια.

    Όσον αφορά τη γενιά των απογοητευμένων προσδοκιών, έτσι θα παραμείνουμε αν συνεχίσουμε να υιοθετούμε τις προσδοκίες των γονιών μας.

    ReplyDelete
  15. Σούζα το αλογάκιMarch 20, 2007 at 6:43 PM

    @ parmenidis

    Τα είπες σε 2 φράσεις. Σευχαριστώ.

    ReplyDelete
  16. η γενια του αρθρου 16 ειναι ενας ξεκαθαρος αναχρονισμος, αποπροσανατολιστικος απο τα ουσιαστικα προβληματα των νεων σημερα σε σχεση με την εργασια.
    Ο χαρακτηρισμος γενια του 16 ερχεται απο ξεπερασμενα και παρηκμασμενα κομματα που εχουν χασει την επαφη τους με την κοινωνια και τις αναγκες της, ενω η γενια των 700 ευρω ειναι γνησια εκφραση μιας κοινωνικης αναγκης, μιας ανησυχιας που αφορα το μελλον. Στην ουσια η γενια του 16 ειναι μια μορφη εκμεταλλευσης και παγιδευσης της γενιας των 700 ευρω.

    ελπιζω πραγματικα μαζι σας να μεινει η πραγματικοτητα της γενιας των 700 ευρω, ιδιαιτερα για χαρη της γενιας που ακολουθει αυτη των 700 ευρω και για την οποια τα πραγματα φανταζουν ακομα πιο δυσοιωνα.

    ReplyDelete
  17. Η γενιά των €700 γεύεται τα αποτελέσματα της 20αετίας και επιμένει να θέλει να τη ξαναζήσει. Είναι όντως αυτοειρωνία. Να θέλουμε τα παιδιά μας να ανήκουν και αυτά σε μια γενιά των €700!

    ReplyDelete
  18. @ κομφούκιος

    πολύ σωστά διαπιστώνεις ότι η γενιά του 114 δεν ταυτίζεται αποκλειστικά με την παιδεία, αλλά το ελληνικό ιστορικό κίνημα δημοκρατίας και ελευθερίας.

    Ως εκ τούτου η προσπάθεια των 16 να το παίξουν αυθεντικοί συνεχιστές ενός διαχρονικού κινήματος παιδείας είναι όπως είπες αστεία.

    ReplyDelete
  19. @ parmenidis

    ο μύθος των δωρεάν δημόσιων αγαθών δέχτηκε ένα ισχυρό πλήγμα την περασμένη βδομάδα από δύο εκ διαμέτρου διαφορετικούς φορείς.

    α) καταρρίφθηκε ο μύθος της δωρεάν παιδείας από το Κέντρο ανάπτυξης και Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΠΕ) της ΓΣΕΕ. 1,5 δις ξοδεύουν οι Έλληνες ετησίως σε φροντιστήρια και ιδαίτερα μαθήματα ποσό το οποίο αναλογεί στο 67% των μηνιαίων δαπανών σε κάθε νοικοκυριό

    β) καταρρίφθηκε ο μύθος της δωρεάν Υγείας από Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία αξιολογούσε το Εθνικό Σχέδιο Μεταρρυθμίσεων το οποίο κατέθεσε η ΝΔ για το 2007. Εκεί λοιπόν διαπιστώθηκε ότι τα νοσοκομεία χρωστούν 2,5 δις ευρώ ενώ τα ασφαλιστικά ταμεία τους χρωστάν 1 δις ευρώ καθώς και ότι το μισό από το 9,8% του ΑΕΠ που ξοδεύουν οι Έλληνες για υγεία αφορά σε ιδιωτικές δαπάνες.

    Επισημαίνουμε ότι οι εμπειρογνώμονες των Βρυξελλών συνιστούν ριζική αναδιάρθρωση των δημοσίων δαπανών υπέρ της υγείας και της παιδείας με βιώσιμο και υγιή τρόπο.

    ReplyDelete
  20. @ S.G.

    Η μαζική κοινωνία της κατανάλωσης και της ευημερίας, της διαφορετικότητας, των άπειρων προσωπικών επιθυμιών και των πολλαπλών ατομικών ταυτοτήτων, είναι το θετικό αποτέλεσμα της δράσης της γενιάς των γονιών μας και ταυτίζεται με την ιστορική περίοδο της μεταπολίτευσης.

    Ωστόσο αυτή η κοινωνία της ευημερίας δεν προήλθε μέσα από τη δημιουργία υγιών παραγωγικών δομών, αλλά μέσα από τη δραματική αύξηση του δημόσιου χρέους, τη δημιουργία πάσης φύσεως δήθεν δωρεάν δημόσιων αγαθών και κλειστών επαγγελμάτων(όπως λέει κι ο φίλος parmenidis), τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις και την παραοικονομία.

    Το να επανέρχεσαι συνεχώς στην αυτονόητη σχεδόν ταυτολογική άποψη ότι η Ελλάδα έχει πετύχει ένα καλό επίπεδο υλικής ευημερίας (διαθέτει Η/Υ, αυτοκίνητα κοκ) δεν διευκολύνει τον προβληματισμό.

    Αν δεν διέθετε ένα τέτοιο επίπεδο, σήμερα δεν θα κάναμε αυτή τη συζήτηση.

    Άλλωστε η γενιά των 700 ευρώ, των μιλιέρι στην Ιταλία, των IPOD (insecure, pressurised, over-taxed and debt-ridden) generation της Αγγλίας, είναι το νέο κοινωνικό ζήτημα των δυτικών ανεπτυγμένων κοινωνιών σε καθεστώς οξύτατου δημογραφικού προβλήματος.

    Δεν μιλάμε για μια αναπτυσσόμενη κοινωνία η οποία δεν διαθέτει τα στοιχειώδη και πρέπει να τα αποκτήσει.

    Το ζήτημα είναι κατά πόσο η νέα γενιά είναι σε θέση να κάνει ένα άλμα προς το μέλλον αντίστοιχο μ΄αυτό που έκανε κάποτε η γενιά των μεσηλίκων. αυτή τη φορά σε περισσότερο υγιή βάση.

    Να καταγραφεί τέλος ότι οι περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες δεν διαθέτουν ακόμα internet και πολλές το φοβούνται και το απορρίπτουν.

    Τι λες γι' αυτό το επίτευγμα της γενιάς των μεσηλίκων;

    ReplyDelete
  21. @ σούζα τ' αλογάκι και @ e-politis

    συμφωνούμε

    ReplyDelete
  22. @ nihardal

    η πολιτική είναι σύγκρουση. Μη δείχνεις έλεος στη γενιά του πολυτεχνείου. Δεν το έχει ανάγκη.

    Άλλωστε είναι δεδομένο ότι τη σεβόμαστε, αλλά μέχρι εκεί.

    Εκεί που τελειώνει η νοσταλγία αρχίζουν τα συμφέροντα της νέας γενιάς.

    ReplyDelete
  23. @ g700

    Αγαπητε g700 σεβομαι παρα πολυ τις αποψεις σου και σε καποιο επιπεδο συμφωνω μαζι σου.
    Επειδη ομως εγραψες οτι "η πολιτικη ειναι συγκρουση" θα παρω την ευκαιρια να σου αναπτυξω συνοπτικα καποιες σκεψεις μου.
    Αρχικα πιστευα κι εγω οτι η πολιτικη ειναι συγκρουση.Παντα θεωρουσα την πολιτικη δραστηριοτητα στην κοινωνια, υποχρεωση και οχι δικαιωμα.Η πολιτικη ομως οταν ειναι κομμενη και ραμμενη στα μετρα του δικομματισμου, οταν δεν υπαρχει απλη αναλογικη, τοτε ειναι απατη.
    Και κατι αλλο.Με κινδυνο να παρεξηγηθω, θελω να πω οτι στην απαιδευτη κοινωνια μας δεν εχει νοημα η ψηφος εφοσον δεν υπαρχει βαρυτητα ψηφου!!Δεν δεχομαι οτι ολοι εχουν βαρυτητα ψηφου 1, ακομα και εαν ψηφιζουν Ψωμιαδη ας πουμε.Συμφωνω δηλαδη με οσα λες, αλλα στην εκπαιδευμενη κοινωνια οπου η κοινη λογικη δεν ειναι ουτοπια.
    Λυπαμαι που το λεω, αλλα τον τελευταιο καιρο με τριγυριζει ολο και πιο πολυ η ιδεα οτι η πολιτικη μου τοποθετηση ειναι εκτος του συνταγματικου μας πολιτευματος.Ισως δηλαδη η πολιτικη (εντος του συστηματος) να μην ειναι μαχη. Μαχη ισως ειναι μπουκαλι και στουπι...

    ReplyDelete
  24. @ nihardal

    Eisai 50% vlakas kai 50% provokaroras. Apokalypses ti mouri sou.

    Ta legomena sou prosvalloun ti noimosyni akoma kai tou Koulouri. Kairos na kopseis laspi.

    ReplyDelete
  25. Ζητω συγνωμη απο οσους ψηφιζουν Ψωμιαδη.Συγνωμη tsopanako.

    ReplyDelete
  26. ALEKA skase, den se sikonei.

    I Makedonia einai elliniki.

    MOLWN LABE

    ReplyDelete
  27. peace μάγκες μη το κάνουμε και μάχη των θερμοπυλών.

    @ nihardal

    Το μπουκάλι με το στουπί δεν είναι λύση. Μάλιστα πυροδοτεί τη λειτουργία του λεγόμενου νόμου της ετερογονίας των σκοπών. Ρίχνεις μπουκάλι, εκτονώνεσαι, σε βρίζουν όλοι,χάνεις, δεν πετυχαίνεις το σκοπό για τον οποίο το έριξες. Είσαι ένας net looser.

    @ psomiadis

    σκέψου το πολιτισμικά και όχι εδαφικά. Η Μακεδονία είναι Ελλάδα.
    Εκεί θα παιχτεί και το παιχνίδι του σκοπιανού. Ο νικήτής θα είναι αυτός που θα κατοχυρώσει πρώτος το brand name "Μακεδονία" για τον εαυτό του. θέλουμε έξυπνη εξωτερική πολιτική.

    ReplyDelete
  28. Εμενα δε με νοιαζει αν η Μακεδονια ειναι ελληνικη, αν το Αιγιαο ανηκει στα ψαρια του ή εαν η Κυπρος ειναι κινεζικη.
    Το μπουκαλι με το στουπι δεν ειπα οτι ειναι λυση.Ειπα οτι ισως ειναι λυση, εαν και εφοσον η πολιτικη δεν ειναι λυση.
    Θα επρεπε ομως να προβληματισει γιατι το ακουσμα και μονο της "βιας" ξεσηκωνει τους ελληναραδες.Μαλλον οι του "εθνους" μας ιστορικα δεν εχουν ασκησει ποτε βια εναντιον κανενος.
    Η ενοπλη βια παντως, ακομα και πριν 15 χρονια οταν η 17Ν σκοτωνε τους ελληναραδες-βασανιστες της χουντας, εβρισκε συμφωνη τη μεγαλη πλειοψηφια της ελληνικης κοινωνιας(μεχρι πριν το θανατο Αξαρλιαν).

    ΥΓ. Χαρακτηρισμους απο τον admin του στυλ net looser, επειδη καποιος εχει αντιθετη αποψη απο αυτον δεν περιμενα.Οχι τουλαχιστον σε ενα φορουμ διαλογου.

    ReplyDelete
  29. Εμενα δε με νοιαζει αν η Μακεδονια ειναι ελληνικη, αν το Αιγιαο ανηκει στα ψαρια του ή εαν η Κυπρος ειναι κινεζικη.
    Το μπουκαλι με το στουπι δεν ειπα οτι ειναι λυση.Ειπα οτι ισως ειναι λυση, εαν και εφοσον η πολιτικη δεν ειναι λυση.
    Θα επρεπε ομως να προβληματισει γιατι το ακουσμα και μονο της "βιας" ξεσηκωνει τους ελληναραδες.Μαλλον οι του "εθνους" μας ιστορικα δεν εχουν ασκησει ποτε βια εναντιον κανενος.
    Η ενοπλη βια παντως, ακομα και πριν 15 χρονια οταν η 17Ν σκοτωνε τους ελληναραδες-βασανιστες της χουντας, εβρισκε συμφωνη τη μεγαλη πλειοψηφια της ελληνικης κοινωνιας(μεχρι πριν το θανατο Αξαρλιαν).

    ΥΓ. Χαρακτηρισμους απο τον admin του στυλ net looser, επειδη καποιος εχει αντιθετη αποψη απο αυτον δεν περιμενα.Οχι τουλαχιστον σε ενα φορουμ διαλογου.

    ReplyDelete
  30. φίλε nihardal,

    ο χαρακτηρισμός net looser δεν απευθύνεται σ' εσένα προσωπικά.

    ο net looser είναι το αντίθετο του net beneficiary.

    οσυσιαστικά μιλάμε για το ισοζύγιο καθαρού οφέλους και χασούρας από μια δημόσια επιλογή.

    Συνεπώς ο ανωτέρω χαρακτηρισμός απευθύνεται γενικά σε μια κατηγορία ανθρώπου ο οποίος αγωνίζεται χρησιμοποιώντας βία του τύπου μπουκάλι και στουπί σε συνθήκες ομαλής δημοκρατικής ζωής.

    Αυτός ο άνθρωπος καταλήγει λοιπόν να χάνει και όχι να κερδίζει.

    ReplyDelete
  31. @ nihardal

    ALEKA τελικα είχε δίκιο ο τσοπανακος που σε αποκάλεσε χαζή.

    ReplyDelete
  32. Πάρτε το χαμπάρι: θέλουν να δουλέψουμε ως τα 67

    ReplyDelete